Точне визначення слову «детонація», яке можна знайти зараз, є в енциклопедії журналу «За кермом». Правда, там саме визначення називають «причиною», щоб підкреслити важливість явища детонації.

Отже, детонація двигуна – це самозаймання палива в тих зонах, які найбільш віддалені від свічки. Ось так, просто і зрозуміло – ніяких «вибухів» або «стуку пальців». Правда, в дійсності детонація проявляє себе характерним металевим призвуком.

Його ще можна назвати «цокотом». Причини детонації інжекторного двигуна розглядаються далі.

Що точно не може бути причиною детонації на «інжекторі»

До цих пір вважалося, що детонацію палива в двигуні можуть викликати три фактори:

  1. Низька якість самого палива;
  2. Дуже низьке октанове число;
  3. Неправильна установка кута випередження запалювання.

Цікаво те, що до інжекторним моторам все сказане не відноситься. Кут випередження виставляється автоматично, причому підбирається він як раз під октанове число.

Ну а брудне паливо, в якому є сміття, буде згоряти так само, як будь-який низькооктанове. Правда, побічно його використання веде до засмічення форсунок, але проявиться цей ефект далеко не відразу.

Загалом, всі зазначені пункти – не актуальні.

Боремося з детонацією двигуна на холостих обертах

Форсунка, яка пропрацювала з засміченим фільтром тонкого очищення

Ще в 50-х роках при вивченні детонації двигуна причини були знайдені і озвучені:

  • Використовуючи паливо з фіксованим октановим числом, можна підвищувати кут випередження запалювання до строго певної межі. Пройшовши його, зазвичай спостерігають детонацію;
  • Нехай кут випередження є постійним. Будемо поступово зменшувати октанове число. Тоді можна буде отримати детонацію, подолавши якийсь «поріг якості». Загалом, низькооктановий бензин – це погано.

У конструкції інжекторних двигунів є датчик детонації (ДД) (докладніше про нього написано тут). Блок ЕБУ, в свою чергу, змінює кут випередження, відстежуючи сигнал з цього датчика. Несправність самого ДД теж не буде фатальною – процесор, хоча і не відразу, знизить кут випередження до мінімуму. Потужність після цього знизиться, але детонація буде виключена.

Коли датчик ДД виходить з ладу, лампа Check Engine включається обов’язково. До заміни датчика краще виконувати рекомендацію – число стартів двигуна потрібно звести до мінімуму. Просто, контролер після включення не відразу розуміє, що саме вийшло з ладу. Краще перестрахуватися.

Чим загрожує поява нагару

Використання палива з великою кількістю шкідливих домішок веде до утворення нагару. Це – аксіома. Якщо ж говорити про причини детонації, потрібно розрізняти два поняття – нагар на поверхні циліндра і відкладення на корпусі свічки.

Боремося з детонацією двигуна на холостих обертах

Поршні і поверхня циліндрів

Шар нагару на внутрішній поверхні циліндрів є завжди, а його кількість постійно змінюється . Можна заправити авто неякісним паливом, а потім нехай мотор попрацює на малій потужності. Сумарна кількість нагару в результаті зросте, що призведе до збільшення ступеня стиснення і до погіршення відводу тепла. Загалом, може з’явитися детонація, а вирішують проблему так:

  • Автомобіль зупиняють, зменшують кут випередження запалювання, заводять двигун знову. Регулювання виробляють тільки на трамблері;
  • На инжекторном двигуні трамблера немає, а кут випередження регулює блок ЕБУ. Втручання оператора не потрібно – потрібен лише справний датчик детонації. Але навіть із зіпсованим датчиком викликати детонацію не вийде – система зреагує на наявність несправності миттєво і правильно.

Тут не було сказано про нагаре на корпусі свічки. Його поява дійсно становить небезпеку – мова йде про «гартівному запаленні». Детальніше про це явище розповідається нижче.

Число справжніх причин дорівнює трьом

Причин детонації інжекторного двигуна ми так і не назвали.

Можна спокійно заливати будь-яке паливо, навіть з домішками, і можна повністю відключити датчик детонації – мотор буде продовжувати працювати, але ЕБУ відповідним чином відрегулює запалювання.

До появи стійкої детонації ведуть три фактори: робота на збідненої суміші, краплинне запалювання, перегрів стінок камери згоряння. Останній із чинників викликається тільки однією причиною – поломкою датчика температури (ДТОЖ).

Боремося з детонацією двигуна на холостих обертах

Датчики ДТОЖ автомобілів Lifan

Нижче перераховані датчики, справність яких теж важлива.

Шпаргалка по відмовах датчиків

Інжекторний бензиновий двигун забезпечений набором елементів, що дозволяють контролювати роботу системи в кожен момент часу. Всі ці елементи називаються датчиками. Перерахуємо ті з них, відмова яких веде до появи детонації:

  • ДПДЗ, або датчик положення дросельної заслінки. Симптоми відмови – зниження потужності, ривки і провали при розгоні, а також нестійкий холостий хід. Результат – робота двигуна на збідненої суміші, але тільки при великих навантаженнях. А детонація проявиться, якщо управління ведеться в стилі «педаль в підлогу». Лампа Check Engine зазвичай не спрацьовує.
  • ДТОЖ, тобто датчик температури тосолу. Якщо мотор нагрітий до критичної температури, блок ЕБУ повинен про це «знати». Кут випередження запалювання потім повинен бути скоректований. А інакше, і досить швидко, почнеться стійка детонація.
  • ДД, датчик детонації. Цей елемент виходить з ладу рідко, але може пошкоджуватися проводка. При поломці саме датчика, а не при обриві або замиканні проводів, лампа Check Engine не світиться на низьких оборотах. Якщо несправність вже є, викликати детонацію можна так: треба заглушити двигун, скинути і знову підключити клему АКБ, виконати старт. Детонація з’явиться, а потім зникне до наступного запуску.

Ламається датчик ДТОЖ – отримуємо детонацію в критичних режимах. А при поломці ДПДЗ детонація спостерігається на високих оборотах. Поява і швидке зникнення детонації – результат відмови ДД.

Відмова ДД може привести до появи детонації при виключенні запалення.

Боремося з детонацією двигуна на холостих обертахБоремося з детонацією двигуна на холостих обертахЗмінний резистор сприймає кут повороту заслінки Боремося з детонацією двигуна на холостих обертахБоремося з детонацією двигуна на холостих обертахМікрофон, тобто п’єзоелемент, що відслідковує детонацію

Експлуатація двигуна з несправним датчиком заслінки – явище не рідкісне. Автовласники наводять аргументи: контрольна лампа не включалася, ривки і провали є тільки при розгоні, а металевий призвук можна помітити не завжди. Здається, треба міняти бензин, а не датчик, а насправді – навпаки.

Чим загрожує краплинне запалювання

Припустимо, свічка загострюється «до білого» і не остигає навіть до наступного такту стиснення. Тоді займання відбувається раніше, ніж з’являється іскра. Раннє запалення, як ми знаємо, завжди викликає детонацію. Таким чином, її може викликати і «краплинне запалювання», про який зараз розповідалося.

Боремося з детонацією двигуна на холостих обертах

Вогнищами запалювання є скупчення нагару

Причин виникнення гартівного запалення може бути кілька:

  1. Накопичення на свічках великої кількості нагару і кіптяви;
  2. Вигорання «центрального електрода».

Власне, це – все, що можна сказати про ще один чинник, пов’язаний з появою детонації. Розглянемо останній з них – проблему з форсунками.

Засмічення форсунок і наслідки

Насправді, завжди діє правило: якщо засмічується будь-яка форсунка (тут стаття як її почистити), потужність двигуна знижується. Саме так працює ЕБУ, щоб перешкоджати детонації.

Логіка тут в наступному: засмічується форсунка, суміш збіднюється, виникає детонація. Спрацьовує датчик, і ЕБУ виконує регулювання, підлаштовуючи всі параметри під умови роботи.

Але така «підстроювання» викликає зниження потужності і її не можна проводити нескінченно.

Боремося з детонацією двигуна на холостих обертах

Комплект форсунок після промивання ультразвуком

При досить високому ступені засмічення блок ЕБУ не може виправити ситуацію: суміш надходить збіднена, детонація йде весь час. Може спалахнути і лампа Check Engine, а БК, якщо він є, видасть наступну помилку – P0324.

Код P0324 розшифровують так: «помилка регулювання по детонації». Але датчик ДД і його ланцюга можуть виявитися справними! Тоді, зрозуміло, потрібно буде перевіряти форсунки.

Виходить, з включеною лампою Check Engine, особливо коли помилки пов’язані з детонацією, експлуатувати двигун не можна. Але з іншого боку, ні обрив, ні вихід з ладу самого датчика до фатальних наслідків не призводить. Лампа Check, притому, буде загорятися у всіх випадках. Що ж, краще вміти розпізнавати детонацію на слух.

Основні ознаки появи детонації

Кажуть, детонація відразу розпізнається по характерному звуку – це цокіт, дзвін, металевий стукіт. Вогнища запалення знаходяться далеко від свічки, і в об’ємі камери при підвищеному тиску утворюється вибухова хвиля. Зовні це проявляється так, ніби зсередини по стінках циліндра вдаряють молотком.

Боремося з детонацією двигуна на холостих обертах

Залежність тиску від фази, графік

Крім того, колір вихлопу при виникненні детонації змінюється – він стає темно-чорним. Температура вихлопних газів теж змінюється, знижується. Але помітити ці явища буде складно, а при короткочасному появі детонації – практично не можна. Говорячи ж про стійку детонації, потрібно відзначити, що викликати її виходить тільки під навантаженням.

Немає сенсу, відкривши капот, намагатися «газувати» і стежити при цьому за вихлопом – швидше за все, ефект не виявиться. Так само немає сенсу слухати двигун – йому потрібна додаткове навантаження. Ну а розчути «стук пальців», коли ведеться управління на швидкості, може мало хто.

На практиці частіше використовують тільки непрямі ознаки – це провали, перегрів і т.д. У нас вони перераховані у розділі про причини.

Чим така вже й страшна детонація насправді

Внутрішня поверхня циліндра завжди захищена шаром масла. Вибухова хвиля, що утворюється в ході детонації, здатна зруйнувати масляну плівку. І вже це явище, тобто «стирання» масла в будь-якому випадку веде до перегріву. А далі метал руйнується під впливом наступних факторів: нагрівання, підвищені ударні навантаження.

Наслідки детонації двигуна проявляються не відразу. Що саме і становить небезпеку: деталь руйнується поступово, але вогнище цього процесу – є. Його складно помітити, не можна усунути. Допомагає тільки заміна.

Подивимося тепер, які деталі страждають від детонації сильніше. Їх список – невеликий:

  • Прокладка між блоком двигуна і ГБЦ;
  • Краї поршнів;
  • Корпус свічок запалювання.

Здається, детонація, навіть якщо вона виникає періодично, не може зруйнувати поршень. Але така думка легко спростувати:

Дуже важливий характер руйнувань на порушених

Якщо «знесло» саме крайку – ми бачимо результат детонації. А ось що може статися з прокладкою ГБЦ:

Таке руйнування можна виявити, вимірюючи тиск

Загалом, список можна продовжити. Краще перейдемо до перегляду відео.

Відеозапис зі звуком працюючого двигуна

Причини і ознаки детонації двигуна – при включенні і виключенні запалення, як усунути, відео та ін

Досвідчені автовласники знайомі з детонацією в двигуні. Вона з’являється як в бензинових двигунах, так і в дизельних. Цей процес може викликати серйозні порушення в роботі силового агрегату, тому відслідковувати її вкрай важливо. Нижче дізнаємося причини виникнення детонації та шляхи усунення, розберемося, що це таке.

Що це таке

Детонація двигуна – це неконтрольоване загоряння горючої суміші в камері згоряння. Цей процес мимовільний і призводить до виникнення ударної хвилі, що діє на стінки циліндра і поршневу групу. Зростає навантаження і на колінчастий вал, шатуни і вкладиші.

Боремося з детонацією двигуна на холостих обертах

У разі самовільного займання паливної суміші відбувається вибух, який негативно впливає на деталі силового агрегара

У дизельному двигуні детонація виникає в разі неправильного уприскування дизпалива . При зменшенні обсягу температура піднімається. Її значення набагато перевищує температуру спалаху паливної суміші. Якщо зробити передчасний уприскування, то паливо вибухне до того, як поршень підніметься до верхньої мертвої точки.

Відео детонації двигуна

Як виглядає детонація в автомобільному двигуні, показано на відео:

ознаки

Детонацію розрізняють за такими ознаками:

Для контролю за небезпечною детонацією сучасний автомобіль оснащений датчиком. Він розташований на блоці силового агрегату. Як же впливають датчика на роботу двигуна? Його завдання – перетворювати енергію механічних коливань в електричні сигнали. У корпусі розміщена п’єзоелектричний пластина. Вона видає напругу, пропорційне амплітуді коливань.

Боремося з детонацією двигуна на холостих обертах

Показання датчика детонації дозволяють регулювати склад горючої суміші і кути фаз запалювання

Датчик – це акселерометр, який постійно відсилає в електронний блок керування двигуном (ЕБУ) імпульси. Після обробки сигналів блок дає команди для зміни складу суміші повітря-паливо або зміщення фазових кутів запалювання.

Якщо датчик вийшов з ладу, то ЕБУ не в силах повноцінно контролювати роботу двигуна і виставляє свідомо пізнє запалювання. Таке рішення дозволяє перевести силовий агрегат в щадний режим, але споживання палива зростає в 1,5-2 рази, а потужність різко падає.

Причини виникнення

Найчастіше детонація виражається при виключенні запалення (глушіння) і на холостих обертах . Розберемося, які причини можуть привести до того, що двигун детонує.

  1. Використання бензину з октановим числом нижче, ніж наказує виробник. Низькооктанове паливо підходить для старих автомобілів, ступінь стиснення в двигунах яких набагато менше. Сучасні силові агрегати вимагають якісного палива.
  2. Раннє запалення. У деяких автомобіля є можливість виставлення кутів запалювання. Установка раннього спрацьовування свічок призводить до кращого управління дросельної заслінки, але, з іншого боку, стає причиною детонації. Виставляючи передчасне займання суміші, моторист провокує виникнення ударної хвилі. Вона діє на поршень, який рухається до верхньої мертвої точки, сповільнюючи його. Двигун сильно перегрівається і швидко виходить з ладу.
  3. Бідна горюча суміш. Окремі любителі експериментів спеціально підвищують вміст повітря і зменшують кількість бензину. Цим вони домагаються збільшення потужності двигуна. Збіднена суміш також виходить в результаті неправильного регулювання силового агрегату. Бідна горюча суміш – третя поширена причина неконтрольованого спалаху.
  4. Нагар в камері згоряння. Відкладення на стінках призводять до зменшення обсягу камери і підвищенню температури блоку циліндрів. Такі умови збільшують ймовірність детонації. Нагар з’являється після використання палива низької якості.
  5. Свічки запалювання. Причина детонації двигуна – це помилково підібрані свічки.
  • Заправляйте автомобіль паливом на перевірених автозаправках.
  • Не купуйте дизельне паливо з рук.
  • Для усунення причин використовуйте свічки, які рекомендує виробник транспортного засобу. Купуйте свічки запалювання, запропоновані технічною документацією на авто.
  • Чи не експериментуйте з установкою кутів запалювання. Такі маніпуляції загрожують швидким зносом двигуна.
  • Після ремонту мотора ретельно проведіть регулювання системи подачі палива і запалювання.

Нижче наведена добірка фотографій, що показує наслідки самовільного займання в бензинових і дизельних двигунах. Найчастіше прогорає днище поршня і клапанів.

Боремося з детонацією двигуна на холостих обертахДетонація двигуна здатна спалити свічки запалювання Боремося з детонацією двигуна на холостих обертахМимовільне займання випалює внусние і випускні клапана Боремося з детонацією двигуна на холостих обертахДетонація вбиває двигун внутрішнього згоряння Боремося з детонацією двигуна на холостих обертахВ першу чергу детонація діє на поршневу групу

Детонація небезпечна для всіх типів двигуна. Погане паливо – ось головний винуватець її появи. При перших ознаках постарайтеся швидше усунути причини, що викликають неконтрольоване займання горючої суміші. Ігнорування проблеми призведе до дорогого ремонту силового агрегату.

  • Дмитро Кузнєцов
  • Роздрукувати

Причини виникнення детонації двигуна і способи її усунення

Детонація двигуна є однією з найбільш тривожних проблем транспортного засобу, але мало хто знає, що це таке і з чим пов’язано.

В принципі, вона виникає, коли суміш повітря / паливо всередині циліндра неправильно розподіляється, що робить нерівномірним горіння. У нормальних умовах паливо згорає в циліндрі в процесі змішування з повітрям і необхідною енергією.

Коли починається вибух всередині циліндра, воно горить нерівномірно, що може пошкодити стінки циліндра і сам поршень.

Боремося з детонацією двигуна на холостих обертах

Базове розуміння детонації

Детонація мотора з’явилася одночасно з народженням двигуна внутрішнього згоряння і описується як автоматичне запалювання газу в камері згоряння.

У перший час не було можливості перевірити її дію і існувала думка, що вся справа в запалюванні.

Проте тільки в 1940 роках була перевірена теорія її виникнення, можливість виявлення і наступні дії усунення цього явища.

датчик детонації

На сучасних агрегатах встановлений датчик детонації, який здатний контролювати рівень небезпеки. Це пристрій сприймає, а в подальшому перетворює механічну енергію коливань циліндрів в електричний імпульс.

По суті, датчик постійно посилає сигнали в електронний блок керування двигуном, а сам блок стежить за змінами складу суміші і кута випередження запалювання.

З його допомогою також можна досягти більш економічної роботи при максимальній потужності двигуна.

З чого починається детонація

На відео показано, що таке детонація двигуна:

Коли двигун переходить в детонацію, чується гучний шум. Оскільки її наслідки дуже сумні, важливо визначити, що є причиною такого вибухового горіння горючої суміші. Щоб усунути проблему, можливо, потрібно змінити роботу двигуна, в іншому випадку вона може його зруйнувати в короткий проміжок часу.

Характерний звук від двигуна в процесі цього явища обумовлений тиском хвилі в разі згоряння від вібрації стінок циліндра. Газ і форма, розміри і товщина камери згоряння і стінки циліндра визначають висоту звукової хвилі.

Зверніть увагу

Детонація двигуна на холостому ходу може статися після проходження транспортним засобом умов, які сприяють підвищенню нагріву деталей силового агрегату.

Навіть якщо вимкнути запалювання, під впливом енергії колінчастий вал продовжує рух, що призводить до потрапляння палива в циліндр двигуна, а там воно встигає нагрітися до такої температури, що само по собі запалюється.

причини детонації

  • На відео розказано про причини детонації двигуна :
  • Детонація двигуна має один з найбільш руйнівних ефектів в будь-якому агрегаті. Тому потрібно негайно дізнатися, як усунути її, виявивши такі причини вибухового горіння в циліндрах:

Зверніть увагу, що кожна з цих можливих причин є відносною. Тобто немає абсолютного часу, зміщення сили або випередження запалювання, що гарантують появу детонації. Так само не існує ніяких абсолютних параметрів, які гарантують, що такого явища не відбудеться.

Причин багато, зупинимося на найбільш поширених з них.

Дуже низьке октанове число палива в автомобілі

Боремося з детонацією двигуна на холостих обертах

Октанове число палива

Однією з причин детонації двигуна є низька якість і низьке октанове число палива, яке може викликати цілий кластер проблем, таких як підвищена температура камери згоряння і більш високий тиск в циліндрах.

Октанове число показує, який ступінь стиснення може переносити бензин – чим вище рейтинг, тим паливо стійкіше до займання. Ось чому більш складні двигуни високого тиску вимагають більш дорогого палива.

Октанове число бензину іноді називають Антидетонаційна індексом. Виробники рекомендують певний вид суміші для досягнення максимальної продуктивності в своїх транспортних засобах.

Ці проблеми можуть привести до попереднього запалювання, а це призводить до того, що паливо згорає в двигуні раніше, ніж варто було б. Є два способи, коли бензин може спалахнути в камері згоряння: від свічок запалювання або від неправильної ступеня стиснення.

Це крихку рівновагу і будь-який чинник може зіпсувати весь процес. Якщо стиснення двигуна є надто низьким, це призводить до того, що паливо не згоряє повністю, а решта компоненти прилипають до внутрішніх частин камери.

Це накопичення негативно впливає на циліндри, що є поширеною причиною вибухового горіння.

Нагар на стінках циліндра

Боремося з детонацією двигуна на холостих обертах

Нагар на стінках циліндра

Всі види палива повинні мати певний рівень очищення, однак цього може бути недостатньо, щоб зупинити відкладення нагару. Коли утворюються відкладення, обсяг циліндра ефективно зменшується, що збільшує стиск, яке може викликати детонацію. Для боротьби з ним спочатку спробуйте придбати миючі присадки в магазині автозапчастин, а потім змінити паливо.

Неправильні свічки запалювання

Використання неправильних свічок запалювання є ще однією причиною детонації двигуна. Водії часто не розуміють рекомендацій виробника, купуючи неправильні прилади часто з метою економії.

Оскільки свічки запалювання допомагають контролювати внутрішнє середовище двигуна і працюють в досить точних умовах, неправильно підібрані створюють умови для неправильного спалювання палива.

Вони можуть привести до нарощування згоряння в камері і підвищенню температур ходових частин, які є одними з причин виникнення детонації.

Ці три чинники є найбільш поширеними, а в плані виправлення ситуації – найменш дорогими. Якщо ваш автомобіль як і раніше має детонацію в двигуні після усунення цих причин, відправляйте в автосервіс.

Як усунути детонацію

На відео розказано, як можна усунути детонацію двигуна:

http://www.youtube.com/watch?v=ig4F4bx5QOk

Розібравшись, що таке детонація і які найбільш ймовірні причини її виникнення, займемося тим, як усунути це вибухове горіння горючої суміші.

Більш висока швидкість допомагає знизити ймовірність її появи, тому що вона скорочує час спалювання. Максимальний тиск, отже, зменшується і суміш повітря / паливо не буде схильна до впливу високих температур.

Прикладом цього є той випадок, коли ви ведете свій автомобіль по прямій рівній дорозі з пагорба. Коли ви знову їдете в гору, ви починаєте втрачати швидкість і іноді можете почути, як ваш двигун детонує.

важливо

Таким чином, щоб отримати прискорення, ви переключаєтеся на одну-дві передачі нижче і прискорюєтеся знову, тим самим забираючи таке явище.

Підвищення вологості насправді також знижує ризик детонації. Високий вміст води в повітрі сприяє зниженню температури горіння.

Найбільш поширені трюки (і прості варіанти), що використовуються водіями для отримання максимальної продуктивності без детонації:

  1. Використання більш високооктанового палива.
  2. Гальмування на випередження запалювання.
  3. Зниження температури в камері згоряння. Це завдання може бути вирішена за допомогою інтеркулера або за допомогою нагнітання води. Охолоджувач приймає вхідний нагнетённий повітря і передає його через серію повітряних охолоджувачів, таким чином зменшуючи температуру.

На відео показано, як відбувається детонація дизельного двигуна:

Детонація двигуна не нова проблема, виробники намагалися усунути або зменшити її виникнення протягом багатьох років. Це складний процес, що включає в себе безліч різних чинників, але щоб по-справжньому зрозуміти, як працює двигун, ви повинні зрозуміти, чому відбувається детонація, і вивчити кроки, які їй сприяють.

Завжди звертайте пильну увагу на всі сторонні шуми і стуки, які виходять від мотора вашого автомобіля, тому що вони можуть вказати на це явище в камері згоряння і повинні бути негайно прибрані.

Хоча детонація може бути потенційно небезпечною для двигуна, нею легко управляти, як тільки ви зрозумієте причину виникнення.

Причини детонації двигуна – DRIVE2

Боремося з детонацією двигуна на холостих обертах

Двигун детонує під час розгону: як розпізнати детонацію і що робити в цьому випадку

Почнемо з того, що ряд несправностей двигуна досвідчені автомеханіки і самі водії можуть визначити за звуком роботи ДВС. Як правило, поява «дзвону» при різкому натисканні на газ на підвищених передачах або «бубонить» звук після виключення запалення не сильно лякає початківців автолюбителів, однак найчастіше це звук детонації двигуна.

При цьому в ряді випадків такі звуки поголовно списують на стукіт поршневих пальців. Однак важливо розуміти, що часто справа не в пальцях, а в детонації, яка незабаром може обернутися серйозними неприємностями і дорогим ремонтом мотора.

Потрібно врахувати, що поршневі пальці зазвичай стукають на сильно зношених моторах, в яких вже давно є проблеми з поршнями, кільцями і т.д. При цьому дзвінкі постукування у відносно «свіжому» силовий агрегат з нормальною ЦПГ ніяк не є звуками ударів металу по металу.

В цьому випадку металевий дзвін з’являється в результаті порушення процесу згорання палива в циліндрах. Далі ми поговоримо про те, з яких причин виникає детонація двигуна на холостих обертах, при різкому натисканні на педаль газу в русі і т.д. Також ми розглянемо, що робити водієві для збереження моторесурсу і самого ДВС в справному стані.

Детонація двигуна: основні ознаки

Отже, детонація є неконтрольований хаотичний процес згоряння палива, який більше схожий на вибухи в циліндрі. Причому ці умовні вибухи відбуваються несвоєчасно (наприклад, на такті стиснення, коли поршень ще рухається вгору). В результаті ударна хвиля і високий тиск стають причиною найсильніших навантажень на елементи ЦПГ і КШМ, буквально руйнуючи мотор.

Детонацію визначають не тільки по звуку, але і по ряду інших ознак. Перш за все, двигун втрачає потужність при натисканні на газ, також мотор може трохи диміти в момент різкого натискання на педаль акселератора сірувато-чорним димом. Зазвичай сильна детонація супроводжується перегрівом двигуна, на холостих і під навантаженням робота ДВС може бути вкрай нестійкою, скачуть обороти і т.д.

Чому виникає детонація в циліндрах двигуна

Фахівці виділяють кілька головних причин, за якими паливо детонує в двигуні.

  • Перш за все, варто відразу виділити використання низькооктанового бензину в агрегатах з високим ступенем стиснення. Якщо просто, октанове число бензину (
    АІ-92, 95 або 98) фактично вказує на його детонационную стійкість, а не на якість, як багато хто помилково вважає.

Використання палива з невідповідним октановим числом для конкретного двигуна закономірно призводить до того, що паливно-повітряний заряд детонує при сильному стисненні. Ще додамо, що прості двигуни, які не мають ЕСУД і датчика детонації, більш схильні до ризику.

  • Закоксовка двигуна. Важливо розуміти, що сучасні мотори не тільки на іномарках, а й на вітчизняних авто сильно відрізняються від аналогів часів СРСР. У двох словах, якщо мотори на моделі «Москвич» 2141 мали ступінь стиснення близько 7 одиниць і нормально працювали на будь-якому паливі, то сьогодні агрегати мають від 9 до 11 і більше одиниць.

При цьому зменшення фізичного обсягу камери згоряння в результаті утворення шару нагару призведе до того, що паливний заряд в циліндрі буде стискатися сильніше, при цьому з’являється детонація. Якщо до цього додати і низька якість палива на вітчизняних АЗС, тоді ризики ще більш зростають.

  • Порушення процесу сумішоутворення. В цьому випадку може почати детонувати занадто «багата» суміш, в якій багато палива по відношенню до кількості повітря.

Відзначимо, що така детонація може бути короткочасною і часто залишається непоміченою для водія, проте про відсутність шкоди для двигуна при цьому говорити ніяк не можна.

  • Кут випередження запалювання (УОЗ). Простими словами, кут запалювання визначає, в який момент буде подана іскра в камеру згоряння. Якщо врахувати, що в нормі паливо не вибухає, а горить, тоді стає зрозуміло, що процес згоряння також займає деякий час.

При цьому важливо зробити так, щоб максимум тиску газів на поршень, які утворюються в результаті згоряння порції палива, припадав саме на момент робочого ходу поршня. Тільки так можна ефективно передати через поршень енергію розширюються газів на колінвал.

Для цього іскру можна подати трохи раніше того моменту, поки поршень дійде до верхньої мертвої точки (ВМТ). За цей час паливо встигне спалахнути, а розширення газів і зростання тиску на поршень якраз станеться в той момент, коли поршень уже досягне ВМТ і потім піде вниз.

При цьому потрібно розуміти, що неправильне регулювання УОЗ (зрушення моменту займання ближче до ВМТ), коли суміш запалюється практично тоді, коли поршень уже піднявся верхню мертву точку, часто стає причиною появи детонації. Знову ж, традиційно додамо до цього ще й низьку якість палива.

  • Конструктивні особливості камери згоряння. Буває так, що деякі двигуни спочатку схильні до детонації. У ряді випадків причиною є сам пристрій камери згоряння, реалізація її охолодження і т.д.

Ще винуватцем можуть виявитися і поршні, у яких відзначений незадовільний тепловий баланс (наприклад днище поршня потовщені ближче до центру, що помітно погіршує якість відведення надлишків тепла). Так чи інакше, але ризик виникнення детонації на подібних моторах набагато вище.

  • Перегрів двигуна. Якщо звернути увагу на попередній пункт, стає зрозуміло, що підвищення температури в камері згоряння є причиною детонації. Цілком очевидно, що зниження ефективності роботи системи охолодження може привести до того, що двигун перегрівається.

У подібних умовах цілком ймовірне виникнення детонації, при цьому сама детонація також додатково призводить до локальних і загальним перегрівів. З цієї причини детонація двигуна в результаті несправної системи охолодження особливо небезпечна, так як силовий агрегат може бути не тільки сильно пошкоджений, але і в подальшому не підлягати відновленню.

Як усунути детонацію двигуна

Отже, розглянувши основні причини детонації двигуна і розібравшись з тим, що це таке, можна перейти до того, як позбавитися від цього явища. Почнемо зі старих ДВС. На самому початку слід виключити перегрів мотора, а також заправку неякісним або невідповідним паливом, перевірити свічки запалювання.

Далі, якщо на двигуні не встановлено датчик детонації, тоді прояв її ознак вказує на необхідність регулювання УОЗ. Для цього потрібно зменшити кут випередження запалювання, покрутивши трамблер. Головне, домогтися того, щоб двигун стабільно працював в режимі холостого ходу.

Рішення є тимчасовим, так як довго зі зменшеним кутом запалювання їздити не можна (прогорять випускні клапана в результаті зростання температури відпрацьованих газів), але дістатися до сервісу своїм ходом цілком реально.

Однак під час їзди потрібно постійно стежити за тим, щоб в двигуні не було характерного «дзвону». Ще на старий ДВС можна встановити так званий електронний октан-коректор, щоб уникнути маніпуляцій з трамблером. Ще додамо, як показує практика, багато власників карбюраторних авто воліють встановити електронне запалювання.

Що стосується більш сучасних двигунів, на інжекторних агрегатах штатно реалізовані рішення, що дозволяють уникнути або звести до мінімуму ризик детонації. Йдеться про датчик детонації двигуна (ДД), який фіксує її виникнення. Потім відповідний сигнал надходить на ЕБУ.

Потім блок управління самостійно коригує кут випередження запалювання з урахуванням тих даних, які були отримані від ДД.

При цьому можливість такого коригування становить, в середньому, зрушення кута на 2 – 5 градусів.

Якщо ж позбутися від детонації таким способом не вдається, ЕБУ фіксує помилку і прописує до себе в пам’ять, на панелі приладів може спалахнути «чек», двигун переходить в аварійний режим і т.д.

Те ж саме відбувається і тоді, коли сам датчик детонації вийшов з ладу або паливо виявилося занадто невідповідним, тобто контролер просто не здатний прибрати детонацію шляхом запрограмованого зсуву кута випередження запалювання.

Порада

Стає зрозуміло, що в цьому випадку водієві на початковому етапі потрібно почати з перевірки датчика детонації, а також вважати помилки з пам’яті ЕБУ. Зробити це можна в рамках комп’ютерної діагностики двигуна.

Також перевірку можна виконати і самостійно (за наявності спеціального діагностичного адаптера-сканера в роз’єм OBD і смартфона / планшета або ноутбука з попередньо встановленим програмним забезпеченням).

Детонація двигуна: причини появи і способи усунення

Детонація двигуна явище не з приємних. Причини детонації ми розберемо в кінці статті, а спочатку давайте розберемося в тому, що таке детонація, і що при ній відбувається з двигуном.

Нормальне згоряння палива в циліндрі, це хімічна взаємодія, що протікає в суміші парів бензину з повітрям. Для того щоб процес почався, мало просто перемішати пальне з повітрям в потрібній пропорції, цій речовині необхідно ще дати необхідну енергію.

У дизельних двигунах для цього створюється дуже високий тиск на горючу суміш і температура в кінці такту стиснення сприяє запаленню палива. У бензинових моторах суміш необхідно підпалити іскрою, яка створюється за допомогою автомобільної свічки. Сформоване полум’я поширюється від електродів автомобільної свічки до стінок всієї камери згоряння.

Поки фронт полум’я йде від свічки запалювання до далеких зон камери згоряння, може відбутися її самозаймання до приходу вогню. Безсумнівно, через це виникає слабка ударна хвиля, яка зустрічає на своєму шляху підготовлене до займання паливо.

Від стиснення горюча суміш тут же запалюється. Простіше кажучи, ця хвиля і є детонація , швидкість її поширення в циліндрі двигуна досягає близько 1000 м / с. Це в кілька разів швидше звичайного фронту вогню. При цьому ви можете чути металевий звук.

Це явище, відоме, як правило, при середніх і великих оборотах мотора. Слабка і короткочасна навантаження не робить серйозного шкідливого впливу. Крім того, чим ближче обставини згоряння в моторі до детонації, тим вище його ККД.

У дизельних двигунах рівень стиснення набагато вище, від чого паливо нагрівається до п’ятисот градусів, і самозаймається без допомоги іскри. У бензинових моторах рівень стиснення набагато менше, відповідно, і температура в циліндрах нижче. Крім того, здатність самозайматися у бензину нижче, ніж у дизельного пального.

Наслідки детонації двигуна

Сильна детонація згубно діє на деталі камери згоряння. По суті, детонація – це вибух, і нескладно здогадатися, що внаслідок цього відбувається механічне руйнування деталей двигуна.

При тривалій і сильної детонації може бути зіпсований і поршень, і шатун, інші елементи КШМ. Так само негативному впливу піддаються клапани та інші елементи ГРМ. І звичайно ж циліндри піддаються найсильнішому негативному впливу.

Детонація двигуна при виключенні

Після того як вимкнули запалювання, мотор автомобіля може часом продовжувати працювати, тобто «смикається». Частота обертальних рухів колінчастого вала то збільшується, то зменшується.

І те, що відбувається в камері згоряння нагадує процес самозаймання палива в дизельному двигуні. Це явище називається «дізелінг».

Зверніть увагу

Не потрібно його плутати з детонацією, це інше явище і нічого спільного з детонацією не має.

Дізелінг з’являється при некоректній регулюванні холостого ходу. У разі якщо система забруднена і суміш збагачують примусовим способом, шляхом закручування гвинта кількості. Понад заходи відкривають заслінку першої камери, при цьому виходить, що завжди працює головна дозуюча система. Це так само може служити причиною детонації на холостих обертах .

Причини виникнення детонації в двигуні

Причиною детонації в сучасних двигунах, включаючи ВАЗ, найчастіше є низька якість палива і кількість домішок в ньому.

Перш ніж їхати в сервіс спробуйте змінити заправку. Якщо детонація не зникне, то необхідно перевірити роботу паливної системи за допомогою комп’ютерної діагностики.

Так само необхідно звернутися в сервіс в тому випадку, якщо детонація сильна.

Крім низької якості палива причиною детонації може стати:

  • низьке октанове число використовуваного палива
  • брудний паливний фільтр
  • погано працюють форсунки
  • неполадки в роботі паливного насоса
  • несправний кисневий датчик
  • використання невідповідних свічок запалювання
  • несправність системи охолодження двигуна
  • несправність блоку управління роботою двигуна

Тобто причин багато, але більшість з них можна визначити тільки лише за допомогою спеціального діагностичного обладнання.

Що робити, якщо двигун детонує?

Детонація, як правило, виникає при певних режимах роботи двигуна, що характеризуються високими оборотами двигуна і підвищеним навантаженням.

Це може бути різкий старт з місця, рух в гору, рух з повним завантаженням і т.д.

Для боротьби з детонацією в сучасних двигунах використовується спеціальний датчик, який так і називається датчик детонації . Він відстежує параметри роботи двигуна, і в разі появи детонації змінює режим роботи двигуна за рахунок зміни складу паливної суміші і параметрів кута випередження запалювання.

Однак, якщо під час руху ви помітили, що двигун детонує, то насамперед необхідно змінити стиль водіння. Як можна плавніше натискаючи на педаль газу намагайтеся так само плавно рушати, знизьте швидкість руху, долайте підйоми на зниженій (в порівнянні зі звичайним режимом) передачі.

При першій же можливості залийте в бак гарантовано хороший бензин, куплений на офіційній заправці того ж Лукойла або BP. Якщо детонація не припиниться, то їдьте в сервіс на діагностику.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

You May Also Like

Діагностика гбо 4 покоління своїми руками. Коли немає сенсу платити сто

Цены на бензин постоянно растут и облагаются новыми акцизами. Но без автомобиля…

Який краще gps-маяк для авто? Огляд моделей і погляд з боку

Защита своего транспортного средства – одна из основных задач автовладельца. При этом…

Що означає знак ш на машині? Просто про просте

https://www.znak.com/2017-04-07/znak_shipy_i_novye_pravila_dorozhnogo_dvizheniya_chto_nuzhno_znat 2017.04.07 Яромир Романов / Znak.com З 4 квітня в Росії діють…

Позначення на приладовій панелі автомобіля. Що означають значки?

У міру розвитку автомобільної промисловості кількість індикаторів на приладовій панелі стрімко збільшувалася.…

Як зареєструвати саморобний причіп? В Україні.

Реєстрація саморобних транспортних засобів Саморобні ПРИЦЕПИ Отже, з якоїсь незрозумілої причини Ви…

Як правильно паркуватися між машинами? Розписуємо в деталях

Як паркуватися переднім ходом між автомобілями Ось і настав щасливий день –…

Що робити, якщо потіє фара – причини і способи усунення проблеми

Утворення конденсату всередині фар досить поширена проблема, з якою стикаються власники автомобілів.…

Чи можна буксирувати на автоматі іншу машину? Як це зробити без наслідків

Багато автолюбителів чули про особливості принципу роботи АКПП і тому закономірно ставлять…

Що робити, якщо машину заблокували і перекрили у дворі? Все вирішується

Що робити, якщо у дворі заблокували машину, куди звертатися? Багато автомобілістів стикаються…

Що робити, якщо тече рульова рейка? Терміново усуваємо

На СТО, що спеціалізуються на ремонті вузлів рульового управління, власників автомобілів змушують…