Electronic Stability Program або скорочено ESP – це популярна з великої кількості сучасних абревіатур. Які означають одну річ – динамічну систему стабілізації. Залежно від виробника, називатися вона може по-різному: VDC, ESC, DSC, VSC і т.д., але суті це не міняє, система стабілізації допомагає водієві впоратися з автомобілем в різних ситуаціях.

А ви знаєте, навіщо потрібна ABS?

Історія розвитку ESP

У вже далекому 1959 році прообраз сучасної ESP був запатентований компанією Daimler-Benz і отримав назву «Електронний блок переключить котел». Але інженерам компанії не вдалося з першої спроби зробити революцію в автомобільних системах безпеки. Саме Daimler-Benz і довів до розуму недосконалу систему.

Зверніть увагу

У 1994 році випробування нового, навіть на ті часи, електронного помічника продовжилися на преміальних Мерседесах, а вже через рік в 1995 році вперше серійно застосувати на купе Mercedes-Benz CL 600.

Успішні випробування системи на купе вже кілька років пізніше дозволили встановлювати ESP серійно на Мерседеси S і SL класів.

Що таке esp в автомобілі?  Розбір системи

Основне завдання ESP

Систему стабілізації ще називають системою курсової стійкості, тому не думайте, що плутаєтеся в термінах. ESP контролюється блоком управління, на який подаються сигнали з безлічі датчиків.

Вони відстежують напрям руху машини в залежності від положення рульового колеса і педалі газу. Крім того, на блок управління надходить інформація про бічних прискореннях автомобіля і орієнтації заносу.

Що таке esp в автомобілі?  Розбір системи

Так виглядає блок управління ESP

ESP контролює поперечну динаміку автомобіля, допомагаючи водієві в критичних ситуаціях, тим самим запобігаючи зрив автомобіля в занос або в бічне ковзання.

По суті, система стабілізації зберігає курсову стійкість, траєкторію руху і стабілізує автомобіль під час виконання маневрів. А особливо на високій швидкості або на поганому покритті, коли схильність до зносу або заносу набагато вище.

Звідси випливає і друге простонародне назва системи – протизанесення.

Як працює ESP?

Сучасні автомобілі практично кожної моделі можуть бути оснащені системою стабілізації, якщо не в базовій версії, то хоча б, як опція. Машини будь-якої марки і класу можуть комплектуватися ESP і колишньої зв’язку з вартістю транспортного засобу вже немає.

Система стабілізації тісно взаємопов’язана з ABS, більш того без антиблокувальної системи неможлива робота ESP.

Крім того, в процесі стабілізації беруть участь антипробуксовочна система і блок керування двигуном. За своєю суттю, це єдина система, яка працює комплексно.

Водієві, звичайно, не завжди зрозумілі і відчутні дії системи. Але в той же час вона виконує цілий комплекс контраварійна дій.

Що таке esp в автомобілі?  Розбір системи

Структура ESP – це електронний блок-контролер, постійно обробляє сигнали з датчиків. Сигнали надходять з датчиків швидкості обертання коліс, датчика положення рульового колеса і датчика тиску в гальмівній системі.

Залежно від показань, система стабілізації вступає в дію.

Але основна інформація, яка надходить на блок управління – сигнали з двох спеціальних датчиків: кутовий швидкості щодо вертикальної осі і датчика поперечного прискорення.

Якщо величина бічного ковзання на вертикальній осі більше допустимої в той момент величини, система стабілізації миттєво вступає в дію. ESP постійно знає обертів двигуна, швидкість руху, кут повороту керма і коліс, чи є занос і багато іншого. Тому і команди з блоку на керуючі елементи відправляються в ту ж мить.

Як на ділі виглядає дію ESP?

У разі, якщо виникла будь-яка аварійна ситуація, то повернути автомобіль в вихідне положення і направити його на колишній курс система може вибірково пригальмовуючи одне або кілька коліс. Залежно від ситуації, система визначає яке з коліс потрібно уповільнити – зовнішнє або внутрішнє, переднє або заднє.

Що таке esp в автомобілі?  Розбір системи

Вибіркове гальмування коліс відбувається за допомогою гидромодулятор АБС, який створює тиск в гальмівній системі самостійно, без участі водія. У той же момент блок керування двигуном надходить команда на скорочення подачі палива, а відповідність і на зниження крутного моменту на колесах.

Дізнайтеся, як безпечно перевозити дітей в машині

Електронна система стабілізації активна і працює в будь-якому режимі руху – будь то розгін, гальмування або їзда накатом. А алгоритм її роботи залежить від кожної конкретної ситуації. Розумна ESP навіть може регулювати режим роботи автоматичної трансмісії, знижуючи передачу або переходячи в зимовий режим роботи, для згладжування реакцій.

Чи варто користуватися кнопкою ESP OFF?

Існує думка, що система стабілізації заважає досвідченим водіям впоратися з аварійною ситуацією. Наприклад, коли для виходу із заносу потрібно піддати газу, а система блокує подачу палива.

Це так, але тільки у випадку з досить досвідченими драйверами. Більшість водіїв ніколи не бували в подібних ситуаціях і занос їх може тільки налякати.

Крім того потрібно враховувати людський фактор, коли, наприклад, водій відволікся або не встиг вчасно відреагувати на екстремальну ситуацію.

Що таке esp в автомобілі?  Розбір системи

Тому ми рекомендуємо не відключати систему стабілізації, щоб уникнути навіть найменшу можливість виникнення неконтрольованої аварійної ситуації. Для любителів ж екстремальної їзди деякі виробники передбачили кілька режимів роботи ESP, коли система дозволяє трохи похуліганити і вступає в роботу в критичній ситуації.

Переконайтеся, що на автомобілі встановлена ​​ESP

Невиправдано великі гроші просять автовиробники за таку найважливішу опцію, як ESP. Але все ж – це необхідний мінімум для безпечного руху. Безумовно, система стабілізації прощає і виправляє багато помилок водія, не вимагаючи від нього навичок контраварійного водіння. Але все ж можливості системи не безмежні і часом не просто не варто допускати небезпечних ситуацій.

Що таке esp в автомобілі?  Розбір системи

Тому, дуже бажаним є наявність будь-якої системи стабілізації на автомобілі. Вона допоможе вам вписатися в поворот або зберегти прямолінійний рух без занесення. Значна допомога системи буде більш ефективною при обдуманих діях водія.

Що таке ESP в автомобілі

Система курсової стабілізації автомобіля в русі має 20-річну історію розвитку, протягом якої вона отримала загальне визнання, і застосовується в даний час практично на всіх моделях сучасних автомашин. Вона призначена для автоматичного коректування курсового положення автомобіля в умовах замету.

Що таке esp в автомобілі?  Розбір системи

ESP стабілізує положення автомобіля в умовах занесення

Кожен виробник автомобільної техніки систему курсової стійкості на своїх моделях називав по-різному. Тому вона має багато різних скорочених найменувань, здатних ввести в оману недосвідчених автолюбителів. Перші автомати курсової стабілізації німецьких автомобілів Mercedes Benz і BMW отримали назву Elektronisches Stabilitatsprogramm.

ESP і його синоніми

Абревіатура цього найменування ESP отримала найбільше поширення і застосовується практично на всіх моделях європейських і американських виробників авто. На інших моделях можна зустріти такі скорочення і назви системи курсової стійкості:

  • на моделях Hyundai, Kia, Honda її прийнято називати Electronic Stability Control ESC;
  • на моделях Rover, Jaguar, BMW встановлюється динамічний стабілізатор управління Dynamic Stability Control – DSC;
  • на Volvo вона носить назву Dynamic Stability Traction Control – DTSC;
  • на японських марках Acura і Honda вона отримала назву Vehicle Stability Assist – VSA;
  • на «Тойотах» застосовується найменування Vehicle Stability Control – VSC;
  • таке ж обладнання під ім’ям Vehicle Dynamic Control (VDC) використовується на авто марки Subaru, Nissan і Infiniti.

Незважаючи на велику кількість імен, все це обладнання використовується для досягнення однієї мети – допомогти водієві впоратися з керуванням на слизькій, мокрій або покритою гравієм дорозі, де маневрування автомашини призводить до заметів і втрати курсу.

Система курсової стійкості очима експертів

Основна мета цієї системи полягає в запобіганні зриву автомобіля в занос і бічного ковзання за рахунок зміни переданого моменту обертання на одне з коліс провідної пари.

При цьому відбувається запобігання подальшого розвитку розпочатого заносу і стабілізується стан машини на траєкторії переміщення під час виконуваного маневру на слизькій дорозі.

В окремих технічних джерелах вона називається протизанесення, тому що така ESP в автомобілі усуває замети і забезпечує цим стійкість утримання курсу.

Що таке esp в автомобілі?  Розбір системи

Ця картинка добре ілюструє роботу системи ESP, яка утримує автомобіль в крутому повороті

Дієвість використання обладнання автоматичної курсової стабілізації підтверджується науковими дослідженнями, проведеними експертами американського інституту IIHS.

За результатами проведених досліджень було виявлено, що використання ESP в автомашинах, які потрапили в дорожню пригоду, скоротило смертність ДТП від 43 до 56%. Випадки перевертання авто зі смертельними наслідками знизилися на 77-80%.

Автомобіль, обладнаний ESC, має значно меншу ймовірність перекидання в порівнянні з необладнаних автомобілем.

Дані німецьких страхових компаній свідчать про те, що 35-40% всіх смертельних ДТП можна було б уникнути або мати більш сприятливий результат, якби на авто їх учасників була встановлена ​​система курсової стійкості. На думку експертів, дане обладнання однозначно надає допомогу автолюбителю в екстремальних ситуаціях. Воно в багатьох випадках є паличкою-виручалочкою малодосвідчених автолюбителів.

Пристрій і робота обладнання ESP

Сучасне обладнання контролю курсової стабільності працює в комплексі з системою антиблокування коліс ABS, заодно використовуючи її механізми. Єдиний комплекс цих двох систем працює злагоджено, виконуючи одночасно кілька процедур по забезпеченню безпечного руху автомобіля. Структура системи курсової стійкості складається з:

  • керуючого блоку, що представляє собою контролер, безперервно сканує стан різних сигналізаторів і зчитує їх сигнали;
  • датчики АБС, що визначають швидкість обертання коліс;
  • датчики розвороту рульового колеса;
  • датчики тиску в циліндрах гальм;
  • G-сенсор, прилад чутливий до бічної швидкості і прискорення автомобіля і фіксує появу ковзання в бічному напрямку.

Таким чином, на входах контролера постійно є інформація про швидкість руху, про вугілля розвороту керма, оборотах двигуна, тиску в циліндрах гальма, про кутової швидкості поперечного ковзання і її градієнті.

Інформація з датчиків безперервно порівнюється з розрахунковими даними, запрограмованими в контролері.

При наявності відхилень контролер виробляє коригувальні керуючі сигнали, що надходять на виконавчі механізми гальмівних циліндрів, пригальмовує відповідні колеса для повернення траєкторії руху автомобіля до розрахункової кривої.

важливо

Вибір пригальмовує коліс і ступінь їх гальмування визначається системою автоматично і індивідуально, залежно від виникає ситуації.

Для автоматичного гальмування коліс застосовується гідравлічний модулятор ABS, який створює додатковий тиск в гальмівних циліндрах.

У той же час в систему подачі палива на двигун надходить випереджаюче сигнал, що зменшує надходження горючої суміші. В результаті одночасно з гальмуванням здійснюється зменшення крутного моменту, що подається на колесо.

Приклади і особливості роботи системи ESP

Щоб наочно уявити, що таке ESP в автомобілі, зверніть увагу на малюнки.

Що таке esp в автомобілі?  Розбір системи

На цій ілюстрації все прекрасно видно і зрозуміло

На даній картинці показані лінії ймовірного руху автомобіля при перевищенні максимально допустимої швидкості входження в крутий віраж на трасі. При повороті керма починається занос машини.

На лівому малюнку червоним пунктиром показана траєкторія автомобіля без ESC при гальмуванні водієм (машину розвертає поперек з виїздом на зустрічну смугу). На правому малюнку червоним пунктиром позначена траєкторія руху без гальмування, коли машину виносить в кювет.

Зеленої лінією і факелами на обох картинках позначені траєкторія руху автомобіля, обладнаного системою ESC, і колеса, які автоматично пригальмовуються системою при появі заносу.

Що таке esp в автомобілі?  Розбір системи

Завдяки вибірковому гальмування системи ESP відбувається стабілізація напрямку руху автомобіля

Система контролю спрацьовує і діє в будь-яких ситуаціях, будь то розгін, накат або гальмування. Алгоритм роботи схеми контролю визначається виникає ситуацією і системою приводу коліс.

Наприклад, якщо при повороті машини вліво спрацьовує датчик занесення заднього моста, то ESC скорочує подачу палива в двигун і уповільнює швидкість. Якщо такий захід не усуває занос, то відбувається часткове гальмування переднього правого колеса.

За цією операцією слід подальша дія за встановленою програмою, поки не буде усунуто виникло бічне ковзання задніх коліс.

У ESP передбачена можливість регулювання трансмісії в автомобілях з електронним управлінням АКПП.

У таких автомобілях відбувається автоматичне перемикання на нижчу передачу при появі ковзання по аналогії з зимовим способом водіння.

Досвідчені водії, які звикли їздити на граничних швидкостях і можливості, відзначають, що система стабілізації курсу заважає водити автомашину в такому режимі.

Система стабілізації машини ESP. принципи управління

Такі ситуації можуть виникати в певні моменти, коли потрібно збільшити тягу двигуна, а система контролю навпаки зменшує її, усуваючи ковзання автомобіля. Для таких випадків конструктори встановлюють вимикачі, за допомогою яких можна примусово відключити контрольну систему і здійснювати повністю ручне управління автомашиною.

Устаткування автоматичної стабілізації курсу входить в бортовий комплекс активної безпеки машини. Основна перевага системи в тому, що обладнаний нею автомобіль стає більш слухняним і невибагливим до кваліфікації водія. Від нього вимагається тільки повертати кермо, а система вже далі самостійно виконує всі необхідні дії для правильного виконання маневру.

Однак завжди потрібно пам’ятати, що ця система також має межі своїх можливостей. При занадто великій швидкості або занадто маленькому радіусі повороту навіть найдосконаліша система контролю стійкості не зможе врятувати машину від неконтрольованого заносу і перевороту

Як функціонує електронна система стабілізації (ESP) в автомобілі?

Уміння запобігти заносу і утримати на дорозі ковзне боком авто завжди вважалося ознакою майстерності водія. Щоб освоїти даний навик, рядовому автолюбителю треба проїхати не одну сотню кілометрів.

Завдяки впровадженню нової системи курсової стійкості (загальноприйнята назва – абревіатура ESP) багато автомобілів «вміють» виходити з подібних ситуацій самостійно.

Щоб розібратися, як функція діє на практиці, потрібно розуміти загальне пристрій і принцип роботи ESP.

Що таке esp в автомобілі?  Розбір системи

Як влаштована система?

Зазначена абревіатура розшифровується як Electronic Stability Program, що в перекладі на російську мову означає «електронна система стабілізації». Слід зазначити, що для бюджетних автомобілів дана функція недоступна, а в машини середньої цінової категорії встановлюється опціонально. Тільки дорогі авто оснащуються ESP в базовій комплектації, пізніше ви зрозумієте чому.

Головний елемент схеми – окремий електронний блок управління (він же – контролер, ЕБУ), який взаємодіє з наступними датчиками:

  • вимірювач обертання передніх коліс;
  • то ж, для задніх коліс;
  • визначник положення рульового колеса;
  • датчик динамічних бічних навантажень (інша поширена назва – G-сенсор, вимірювач кутового прискорення).

Кому доводилося розбиратися в принципі дії антиблокувальної системи (ABS), напевно побачить у наведеному списку знайомі деталі – вимірювачі обертання коліс, що передають інформацію контролеру ABS.

Електронний блок ESP також управляє клапанами гідроциліндрів передніх і задніх гальм плюс з’єднується з основними «мізками» автомобіля, які відають подачею палива в циліндри двигуна. В автомобілі з подібним набором електроніки окремий контролер Протиблокувальна системі просто не потрібен, оскільки ABS входить до складу ESP і отримує команди від головного ЕБУ.

Що таке esp в автомобілі?  Розбір системи

  • система, що запобігає пробуксовку ведучих коліс (ASR);
  • пристрої автоматичного блокування вільного диференціала (EDS);
  • система, що розподіляє гальмівні зусилля в залежності від умов руху (EBD).

Довідка. В автомобілях преміум – класу ESP тісно пов’язана ще з одним «помічником» – адаптивним круїз – контролем, здатним повністю управляти рухом авто по трасі і в міських умовах.

Неважко здогадатися, що в бюджетних авто вищевказана електронна «начинка» відсутній, а в машінисредней цінової категорії виробники ставлять антиблокування коліс і парочку інших систем (залежить від марки і комплектації транспортного засобу). Ось чому ESP доступна далеко не для кожного нового автомобіля.

Принцип дії електронної стабілізації

Під час руху авто система курсової стійкості працює постійно, причому незалежно від режиму – в процесі розгону, гальмування і їзди з постійною швидкістю.

Збираючи дані від групи датчиків і інших допомагають систем, контролер порівнює отриману картину з еталонною, закладеної у власній пам’яті.

Виявивши відхилення, які загрожують безпеці автомобіля і пасажирів, електронний блок втручається в управління і намагається виправити ситуацію.

Порада

Алгоритм роботи ESP варто показати на прикладі бічного зносу машини в лівому повороті:

  1. Факт занесення зазначає датчик кутового прискорення (G-сенсор) і передає інформацію контролеру.
  2. Додаткові дані ЕБУ отримує від датчиків обертання коліс і положення бублика.
  3. За сукупністю отриманих сигналів електронний блок «розуміє» швидкість бокового зміщення і його напрямок. В результаті електромагнітних клапанів гидроблока віддається команда пригальмовувати ліве заднє колесо з певним зусиллям.
  4. Одночасно подається сигнал основного контролера автомобіля зменшити подачу горючої суміші в циліндри, щоб знизити передачу крутного моменту на провідну вісь.
  5. Результат: незалежно від дій водія автомобіль сповільнюється і вирівнюється в повороті.

Що таке esp в автомобілі?  Розбір системи

Примітка. Якщо проблеми з порушенням курсової стійкості виникнуть під керуванням адаптивного круїз – контролю, останній стане діяти синхронно з іншими системами – підрулювати передні колеса в потрібному напрямку.

По суті, активна система стабілізації позбавляє автолюбителя від необхідності навчатися екстремальної їзди. Входячи в поворот, водій просто обертає кермо, покладаючи інші дії на ESP. Але слід пам’ятати, що можливості електроніки не безмежні і не всі аварійні ситуації вона здатна запобігти.

Переваги та недоліки ESP

Електронна система стабілізації автомобіля винайдена з єдиною метою – підвищити безпеку їзди незалежно від рівня підготовки водія. Як говорилося вище, вона завжди знаходиться насторожі і в будь-який момент готова підкоригувати дії автолюбителя в правильну сторону.

Головна перевага даної технології полягає в тому, що швидкість реакції електроніки на зміни умов руху набагато вище, ніж у будь-якої людини .

Датчики фіксують занесення на початковому етапі, а спрацьовування розподілених гальм займає частку секунди.

Додатковий бонус – підвищення комфорту в управлінні при їзді на довгі дистанції, коли втома водія грає велику роль.

Що таке esp в автомобілі?  Розбір системи

  1. На даний момент контролер курсової стійкості не вміє «витягувати» передньопривідний автомобіль із замету шляхом підвищення крутного моменту на передніх колесах. Це дуже дієвий прийом, що практикується досвідченими водіями.
  2. Те ж стосується позашляховиків і легкових авто, оснащених повним приводом на 4 колеса. У певних умовах (наприклад, ожеледь), розумне натиснення педалі акселератора може дати кращий результат, ніж гальмування і зниження потужності на провідній осі.
  3. ESP не дуже впевнено поводиться в специфічних умовах – при русі по пухкому снігу або по слизькій ґрунтовій дорозі.
  4. Багато виробників в інструкції по експлуатації транспортного засобу попереджають, що стабілізаційна електроніка стане діяти некоректно, якщо на авто встановлені шини іншої розмірності або балони ніяк не накачані належним чином.

Для переважної більшості автомобілістів (особливо новачків) система курсової стійкості вельми корисна.

Але деяким категоріям водіїв ESP доставляє незручності, наприклад, шанувальникам «місити бруд» за межами асфальту або просто досвідченим автолюбителям, які звикли їздити без втручання комп’ютера.

На цей випадок виробники авто передбачають відключення системи спеціальною кнопкою або окремий режим, що активується селектором АКПП.

Що таке ESP в автомобілі Ford

Напевно, багато хто одного разу задавали собі питання при вигляді абревіатури ESP в списку автомобільних «наворотів»  Що таке ESP і чому воно грає таку важливу роль? Деякі, більш просунуті автомобілісти, мають маломальской поняття про те, що це за система і для чого вона необхідна, проте якщо копнути трохи глибше виявляється, що знання поверхневі і в них багато неточностей.

Сьогодні я спробую відповісти на ваші запитання і максимально повно відповісти на питання що таке ESP.

Electronic Stability Program або скорочено ESP перекладається як електронна система курсової стійкості.

В принципі назва цієї системи в залежності від виробника може змінюватися, наприклад, на ESC (Electronic Stability Control) або DSC (Dynamic Stability Control).

Дана система відноситься до активних систем безпеки автомобіля і є більш просунутим наступником антиблокувальною системою гальм, яка всім нам відома не інакше як ABS.

Що таке ESP? Трохи історії…

Антиблокувальна система гальм стала поштовхом для розвитку активної системи безпеки автомобілів. Як ви розумієте, мова про ABS, яка під час гальмування не дозволяла блокіроватьтормоза і стежила за тим, щоб машина не пішла «юзом». Це дозволяло і дозволяє автомобілістам більш ефективно гальмувати, не втрачаючи контроль над керуванням автомобілем.

  • Але час минав, прогрес не стояв на місці і інженери, зваживши всі полюси і мінуси «АБС», прийшли до висновку про те, що однією лише розблокування гальм мало, для того щоб не допустити занесення або втрату контролю над управлінням автомобілем.
  • Що таке esp в автомобілі?  Розбір системи
  • Після всіх досліджень і напрацювань, вчені спільно з інженерами вирішили розширити функціонал ABS, додавши їй ще одне вміння – контроль за тягою і здатність пригальмовувати необхідні для стабілізації руху колеса, завдяки чому автомобіль рухається виключно по заданій траєкторії.

Основна робота по втіленню в життя ідеї про створення більш ефективної системи ніж ABS почалася в кінці на початку 1990-х, причому одночасно в декількох частинах Землі.

В Європі за це взялася BMW і Mercedes-Benz, а в Азії – Mitsubishi.

Найбільш успішним став проект німців, Mercedes-Benz у співпраці з іншою відомою компанією (Bosch) в 1992 році вже могли похвалитися першим зразком майбутньої системи курсової стійкості.

Зверніть увагу

На той час система вже активно проходила випробування на самих різних марках автомобілів. Правда поспіху щодо запуску системи в серію не було, німці з властивою їм скрупульозністю і педантичністю перевіряли «кожен гвинтик» для того щоб система виправдала себе під час експлуатації.

Однак, це, на жаль, не могло гарантувати 100% гарантії того, що машина не піде в занос під час проходження крутого повороту. Тільки в 1995 році практично доведена до досконалості ESP, на підтвердження цього керівництво компанія дозволила установку системи курсової стійкості на кілька серійних автомобілів.

Що таке esp в автомобілі?  Розбір системи

Першим автомобілем, який удостоївся честі стати першим в міру автомобілем з ESP став міський компакт – хетчбек Mercedes A-Class.

Багато хто здивується, чому саме цей убогий на перший погляд автомобіль був обраний? А відповідь досить не простий, я б навіть сказав – хитрий, справа в тому, що цей хетчбек компактних розмірів провалив всі надії і практично був «одним колесом на звалищі» через виявлену в ньому схильності до перекидання під час проходження поворотів.

З огляду на цей факт, а також з метою порятунку ситуації та доброго імені бренду Mercedes-Benz, інженери роблять несподіваний хід, замість того щоб зняти «машинку» з конвеєра, вони встановлюють на неї новоспечену систему курсової стійкості.

Таке ризикове рішення дозволило розв’язати відразу кілька проблем.

Компанія зберегла свою репутацію і не зазнала збитків, які були б у разі зняття хетчбека з конвеєра, вирішувала проблему переворачіваемості, Mercedes-Benz нарешті відчула систему ESP на власному серійному авто і разом з тим завоювала право називатися першою в світі компанією створила перший в світі автомобіль з активною системою безпеки курсової стійкості автомобіля ESP. Крім усього іншого, Мерседес отримала всесвітнє визнання, а його автомобілі стали асоціюватися з безпекою, надійністю і сучасними технологіями.

З чого складається система ESP

Що таке esp в автомобілі?  Розбір системи

Система курсової стійкості складається з безлічі датчиків, які утворюють собою цілу систему, вони розташовані на передній і задній осях автомобіля, а також рульовому механізмі, що дозволяє їм контролювати стан автомобіля на дорозі, а також положення керма.

Також в ESP є акселерометр, який визначає положення автомобіля на дорозі під час проходження поворотів.

Принцип ESP базується на співпрацю цієї системи з ABS, а також антипробуксовочною системами, їх безперебійне взаємодія забезпечує безпеку автомобіля і всіх хто в ньому знаходиться.

Активація ESP відбувається в двох ситуаціях – у разі надмірної або недостатньої керованості автомобіля. У кожній із ситуацій система робить аналіз отриманої інформації від датчиків і акселерометра, на що йде приблизно 20 мілісекунд, і приймає рішення яке з коліс необхідно пригальмувати, для того щоб вона пішла по правильної, безпечної траєкторії.

Крім пригальмовування, ESP також знижує обороти двигуна , завдяки чому водій знову може повернутися в необхідну траєкторію, яка була порушена при занесенні машини.

У разі надмірної керованості автомобіля при вході в поворот при якому передні колеса відводить убік, ESP підключає задні гальма, виконуючи пригальмовування того колеса, яке розташоване на внутрішньому радіусі повороту.

Така маніпуляція дозволяє вирівняти передню частину машини, яку відводить убік.

Що таке esp в автомобілі?  Розбір системи

У разі якщо керованість автомобіля під час входу в поворот є недостатньою – виникає занос, тобто задні колеса йдуть з траєкторії руху. У цій ситуації система курсової стійкості активує передні гальма і пригальмовує колесо, що йде по зовнішньому радіусу повороту.

Крім усього перерахованого вище, система курсової стійкості запобігає аварії, коли одночасно чотири колеса, наприклад під час ожеледиці, в такому випадку ESP визначає, які саме колеса слід пригальмувати для вирівнювання траєкторії руху.

На сьогоднішній день системою активної безпеки автомобіля ESP , комплектуються більшість автомобілів у всьому світі. Багато країн, такі як США, Ізраїль, Канада, а також країни Євросоюзу на законодавчому рівні закріпили установку цієї системи на всіх автомобілях, які сходять з конвеєра.

Кві 17, 2015KoGa

Як працює ESP – ДРАЙВ

Що таке esp в автомобілі?  Розбір системи
Занесення на дорозі загального користування – річ небезпечна і, як правило, несподівана. ESP створена, щоб не допускати його.

ESP (Electronic Stability Program) – найпоширеніша з безлічі існуючих на сьогоднішній день абревіатур, що позначають одне і те ж: систему динамічної стабілізації автомобіля.

Залежно від виробника букви в назві цієї системи можуть бути різними – ESC, VDC, VSC, DSC, DSTC, але суть скрізь єдина: у небезпечних ситуаціях ця електроніка допомагає вам впоратися з автомобілем.

Завдання ESP полягає в тому, щоб контролювати поперечну динаміку автомобіля і допомагати водієві в критичних ситуаціях – запобігати зрив автомобіля в занос і бічне ковзання.

Тобто зберігати курсову стійкість, траєкторію руху і стабілізувати положення автомобіля в процесі виконання маневрів, особливо на високій швидкості або на поганому покритті.

Іноді цю систему називають «противозаносной» або «системою підтримки курсової стійкості».

важливо

Прообраз ESP під назвою «Електронний блок переключить котел» був запатентований ще в 1959 році компанією Daimler-Benz, але реально втілити її вдалося лише в 1994 році. З 1995 року система стала серійно встановлюватися на купе Mercedes-Benz CL 600, а трохи пізніше нею комплектувалися всі автомобілі S-класу і SL.

Сьогодні система динамічної стабілізації доступна, хоча б в якості опції, майже на будь-якому автомобілі. Прямої залежності від класу машини вже не існує: систему ESP можна виявити навіть у відносно недорогому новому Volkswagen Polo. Так як же вона працює?

Що таке esp в автомобілі?  Розбір системи

Так виглядає блок управління ESP на автомобілях Mercedes-Benz.

Сучасна ESP взаємопов’язана з ABS, антипробуксовочной системою і блоком управління двигуном, вона активно використовує їх компоненти. По суті, це єдина система, яка працює комплексно і забезпечує цілий набір допоміжних контраварійна заходів.

Структурно ESP складається з електронного блоку-контролера, який постійно обробляє сигнали, що надходять з численних датчиків: швидкості обертання коліс (використовуються стандартні датчики АБС); датчика положення рульового колеса; датчика тиску в гальмівній системі.

Але основна інформація надходить з двох спеціальних датчиків: кутовий швидкості щодо вертикальної осі і поперечного прискорення (іноді цей пристрій називають G-сенсор).

Саме вони фіксують виникнення бічного ковзання на вертикальній осі, визначають його величину і дають подальші розпорядження.

У кожен момент ESP знає, з якою швидкістю їде автомобіль, на який кут повернутий кермо, які обороти у двигуна, чи є занос і так далі.

Що таке esp в автомобілі?  Розбір системи

Обробляючи сигнали з датчиків, контролер постійно порівнює фактичну поведінку автомобіля з тим, що закладено в програмі. У разі якщо поведінка автомобіля відрізняється від розрахункового, контролер розуміє це як виникнення небезпечної ситуації і прагне виправити її.

Повернути автомобіль на потрібний курс система може, даючи команду на вибіркове пригальмовування одного або декількох коліс. Яке з них треба уповільнити (переднє колесо або заднє, зовнішнє по відношенню до повороту або внутрішнє), система визначає сама в залежності від ситуації.

Притормаживание коліс система здійснює через гидромодулятор АБС, що створює тиск в гальмівній системі. Одночасно (або до цього) на блок керування двигуном надходить команда на скорочення подачі палива і зменшення, відповідно, крутного моменту на колесах.

Що таке esp в автомобілі?  Розбір системи

Цей малюнок наочно ілюструє ситуацію, коли водій перевищив максимальну швидкість входження в поворот, і почався занос (або знесення). Червона лінія – це траєкторія руху машини без ESP.

Якщо її водій почне гальмувати, у нього є серйозний шанс розвернутися, а якщо немає – то полетіти з дороги.

ESP ж вибірково пригальмує потрібні колеса так, щоб автомобіль залишився на потрібній траєкторії.

Система працює завжди, в будь-яких режимах руху: при розгоні, гальмуванні, русі накатом. А алгоритм спрацьовування системи залежить від кожної конкретної ситуації і типу приводу автомобіля.

Наприклад, в повороті датчик кутового прискорення фіксує початок заносу задньої осі. У цьому випадку на блок керування двигуном подається команда на зменшення подачі палива.

Якщо цього виявилося недостатньо, за допомогою АБС пригальмовується зовнішнє переднє колесо. І так далі, відповідно до програми.

Крім того, в автомобілях, обладнаних автоматичною КПП з електронним управлінням, ESP здатна навіть коректувати роботу трансмісії, тобто перемикатися на більш низьку передачу або на «зимовий» режим, якщо він передбачений.

Однак існує думка, що досвідченому водієві, здатному їздити на межі можливостей, ця система заважає. Такі ситуації дійсно рідко, але можуть виникати – наприклад, коли для виходу із заносу треба піддати газу, а електроніка зробити цього не дає – «душить» двигун.

На щастя, для досвідчених водіїв у багатьох автомобілях, обладнаних ESP, передбачена можливість її примусового відключення. А на деяких моделях система допускає невеликі замети і ковзання, даючи водієві трохи похуліганити, втручаючись, тільки якщо ситуація стає дійсно критичною.

ESP є однією з найважливіших частин комплексу активної безпеки автомобіля.

Вона виправляє помилки в управлінні і часто допомагає вийти з ситуацій, в яких середньостатистичний водій на звичайному автомобілі зазнав би повне фіаско.

Порада

Головне достоїнство ESP – з нею автомобіль перестає вимагати від вас навичок екстремального водіння. Ви просто повертаєте кермо – а машина сама буде думати, як вписатися в поворот.

Але майте на увазі – можливості ESP щодо виправлення небезпечної ситуації не безмежні. Адже закони фізики обдурити не можна. Тому треба пам’ятати, що ESP хоч і значно знижує шанси на потрапляння в аварію в багатьох складних ситуаціях, але не позбавляє водія від необхідності мати голову на плечах. Олексій Колонтай, Центр контраварійної підготовки водіїв «Майстер-Клас».

Система ESP: куди ми котимося

19 лютого 2015 року

Минуло всього пара десятків років з моменту появи першої системи електронної стабілізації, а на ринку вже добре себе зарекомендувала ESP дев’ятого покоління.

ЕВОЛЮЦІЯ ESP

Для початку давайте повернемося в далекий 1978 рік. Тоді вперше на автомобілі стали серійно встановлювати систему ABS (антиблокувальна систему), що не дозволяла колесу під час гальмування повністю блокуватися. Тим самим водій отримував можливість контролювати траєкторію руху. Важко оцінити всю важливість і необхідність цієї системи, але той, хто хоч раз в житті, гальмуючи «в підлогу», перетинав чотири смуги по діагоналі, не маючи можливості коригувати напрямок руху, користь ABS усвідомлює в повній мірі.

Минуло ще 8 років, і на машини стали встановлювати систему TCS (Traction Control System) – противобуксовочную гальмівну систему. Вона запобігає пробуксовку коліс при старті. Ці системи, ABS і TCS, використовують одні і ті ж датчики і виконавчі механізми, різниця лише в програмному забезпеченні.

І нарешті, в 1995 році з’являється перша програма стабілізації ESP. Електроніка стала контролювати не тільки блокування і пробуксовку коліс, а й поворот автомобіля навколо вертикальної осі – інженери змогли приборкати занос автомобіля.

Причому якщо перша ESP складалася з 11 елементів, то в сучасній системі стабілізації їх всього чотири.

Основне завдання цієї системи – автомобіль повинен їхати туди, куди повернуть кермо, при цьому занос і рискання виключаються.

Працює вона так: водій за допомогою керма задає траєкторію руху, датчик кута повороту передає дані в блок управління, поряд з ними туди надходить інформація від датчиків ABS, прискорення і кутового обертання кузова.

Зверніть увагу

Два останніх зараз об’єднані в один корпус і розміщуються безпосередньо на гідроблоків. Це простіше, дешевше і надійніше.

Як тільки дані з одного або декількох датчиків перевищать критичні значення, записані в базі даних блоку управління, програма згідно заданим алгоритмом дій почне виправляти траєкторію автомобіля. Зараз це можна зробити тільки короткими гальмівними імпульсами, гальмуючи то колесо, навколо якого автомобіль повинен повернутися і змінити траєкторію свого руху.

Якщо цього недостатньо і швидкість входу в поворот велика, система може трохи «придушити» двигун, тим самим зменшуючи тягу на колесах. Багатьом активним «драйверам» таке не сподобається, але для звичайного водія це гарна підмога.
Починаючи з середини 2014 року всі нові автомобілі, що випускаються в Європі, повинні мати в базовій комплектації ESP. У нас поки все не так строго: нові автомобілі, які вперше отримують омологацию, повинні бути обладнані цією системою, а якщо на них лише подовжують сертифікат, її наявність не обов’язково. Треба враховувати, що якщо вам необхідні різні помічники, такі як система допомоги при троганье в гору, імітація блокування диференціала, асистент паркування і т.д., то без електронної стабілізації не обійтися. Тим, хто не хоче їздити з «електронним нашийником», можна порадити вибрати стару добру класику (до 1995 року), але знайти такий автомобіль в хорошому стані нині вельми проблематично. Ще краще купити новий, але з відключається системою ESP. Як приклад можна привести модель MiTo компанії Alfa Romeo. Залежно від настрою і умов руху можна вибрати одну з трьох базових налаштувань. Dynamic – найбільш агресивна, система безпеки спрацьовує в останній момент, дозволяючи отримати повне задоволення від водіння. Режим All Weather заточений на безпеку, всі електронні помічники спрацьовують швидко і по максимуму. Natural – проміжна настройка, призначена для повсякденної їзди.

3. Чи можна дооснастити автомобіль, обладнаний ABS, системою ESP?

Дуже заманливо – докупити відсутні датчики, встановити їх на машину з ABS і отримати автомобіль, обладнаний ESP! Чи це можливо? Переглянувши кілька форумів, переконалися, що не перевелися ще «кулібіни».

Власники Ford Focus другого і третього поколінь активно обговорюють тему і діляться інструкціями по переробці автомобіля.

З економічної точки зору це досить витратний захід, треба купувати новий гідроагрегат, відсутні датчики і трубки, а найголовніше – мати доступ до програм блоку управління і правильно їх інсталювати. Фахівці компанії Bosch не радять займатися подібними експериментами: навіть якщо проводка буде збігатися, гідроблоки і блоки управління все одно виявляться різними. Причому можуть відрізнятися навіть версії ABS і, відповідно, в блоках управління буде завантажений різний софт. Крім того, відрізнятися можуть і інші компоненти гальмівної системи. Переробка системи активної безпеки в гаражних умовах може мати небезпечні наслідки. Все-таки складними системами повинні займатися фахівці, а не аматори.

4. Чи є відмінності між системами ESP, які встановлюються на автомобілі різних класів?

Звичайно, є, і це стосується не тільки механіки, але і програмного забезпечення. Наприклад, відмінність гідроблоків ESP 9 Plus від Premium – в кількості поршнів, що створюють тиск: у дорожчий Premium їх шість замість двох у ESP 9 Plus.

Бюджетному автомобілю не потрібно багато чого з того, без чого не може обійтися бізнес-кар. Додаткові опції сильно впливають на вартість всієї системи.

Легко уявити Renault Logan без просушування гальм, однак відсутність цієї опції в списку обладнання Mercedes-Benz Е-класу неприпустимо.

5. Як будуть розвиватися системи безпеки в найближчому майбутньому?

Основна мета на найближче десятиліття – створити автомобіль з повністю автономною системою управління і запустити його в серію. Для цього є практично всі необхідні передумови і напрацювання.

Уже створені прототипи, які можуть без участі водія рухатися в звичайному потоці машин, здійснювати різні маневри і довозити пасажирів до кінцевого пункту. Але такі автомобілі, по-перше, дуже дорогі, по-друге, поки не цілком надійні.

Спочатку автопілот буде працювати на автотрасах, потім поступово буде використовуватися на звичайних дорогах в містах. Правда, для цього треба вирішити ряд проблем.

Датчики, що забезпечують аналіз оточення на 3600

По суті потрібно створити систему, яка буде аналізувати навколишнє оточення і видавати правильне рішення. Перший крок уже зроблено: активний круїз-контроль використовує радіолокаційні і відеодатчики для відстеження дорожньої ситуації попереду автомобіля.

Резервна архітектура системи

Автомобіль найближчим часом стане набагато безпечніше, у нього, як і у сучасних літаків, з’являться різні дублюють один одного системи. Це, в першу чергу, необхідно для того, щоб раптовий вихід з ладу однієї з систем не призвів до аварії.

Фахівці Bosch вже розробили технологію резервної гальмівної системи. Електромеханічний підсилювач гальм iBooster і ESP (електронна система курсової стійкості) дозволяють зупинити автомобіль незалежно один від одного.

Високоточні картографічні дані

Зараз точність позиціонування сучасних систем навігації лежить в межах одного метра. Для безпечного автопілота точність треба підняти як мінімум раз в десять. Крім цього актуалізація карт повинна відбуватися частіше.

Наша звичка встановити нові знаки на час ремонту дороги, а потім забути їх прибрати може звести з розуму кібернетичний мозок автомобіля. Наприклад, коли відеокамера зафіксує «цеглина», а навігація визначить дорогу як односторонню.

Куди тоді рухатися? Адже заборона порушувати правила дорожнього руху буде основним у штучного інтелекту.

Ми перерахували тільки три проблеми, в той час як на шляху до створення автопілота їх десятки! І все-таки є надія, що років через десять ми зможемо виїхати рано вранці на дачу на «розумному» автомобілі, а по дорозі спокійно поспати ще в кріслі водітеля.Сістема ESP: куди ми катімсяСістема ESP: куди ми катімсяОшібка в тексті? Виділіть її мишкою! І натисніть: Ctrl + Enter

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

You May Also Like

Діагностика гбо 4 покоління своїми руками. Коли немає сенсу платити сто

Цены на бензин постоянно растут и облагаются новыми акцизами. Но без автомобиля…

Який краще gps-маяк для авто? Огляд моделей і погляд з боку

Защита своего транспортного средства – одна из основных задач автовладельца. При этом…

Що означає знак ш на машині? Просто про просте

https://www.znak.com/2017-04-07/znak_shipy_i_novye_pravila_dorozhnogo_dvizheniya_chto_nuzhno_znat 2017.04.07 Яромир Романов / Znak.com З 4 квітня в Росії діють…

Як зареєструвати саморобний причіп? В Україні.

Реєстрація саморобних транспортних засобів Саморобні ПРИЦЕПИ Отже, з якоїсь незрозумілої причини Ви…

Позначення на приладовій панелі автомобіля. Що означають значки?

У міру розвитку автомобільної промисловості кількість індикаторів на приладовій панелі стрімко збільшувалася.…

Як правильно паркуватися між машинами? Розписуємо в деталях

Як паркуватися переднім ходом між автомобілями Ось і настав щасливий день –…

Що робити, якщо потіє фара – причини і способи усунення проблеми

Утворення конденсату всередині фар досить поширена проблема, з якою стикаються власники автомобілів.…

Що робити, якщо тече люк в машині? Список корисних порад

Вічна проблема – підтікання люка! Люк, не рідний, чи не механічний /…

Що робити, якщо тече рульова рейка? Терміново усуваємо

На СТО, що спеціалізуються на ремонті вузлів рульового управління, власників автомобілів змушують…

Що робити, якщо машину заблокували і перекрили у дворі? Все вирішується

Що робити, якщо у дворі заблокували машину, куди звертатися? Багато автомобілістів стикаються…