Що краще, ТОСОЛ або антифриз – таке питання часто виникає у автомобілістів і не тільки. І взагалі, чим вони відрізняються? Нерідко можна зустріти думку, що це взагалі-то одне і те ж. І різко протилежне зневажливе ставлення до тосол, з підкресленням того, що антифриз однозначно краще. Хто правий і де знаходиться істина? Спробуємо розібратися.

Для чого потрібні охолоджуючі рідини в автомобілі

Що заливати в радіатор автомобіля?  Тосол або антифриз?  Розглядаємо всі варіанти

В процесі роботи двигуна він незмінно перегрівається, особливо при підвищених потужностях, при роботі на високій швидкості або при мінусових температурах взимку. Перегрів шкодить мотору і автомобілю в цілому, призводить до поломок і виходу з ладу. Тому працюючий двигун необхідно охолоджувати.

Колись існували системи повітряного охолодження – з обдувом, але більш досконалої і використовуватиметься для всіх сучасних транспортних засобах є рідинна система охолодження. Рідина, що заливається в неї, омиває нагрівається двигун, при цьому охолоджує його і нагрівається сама. Поступаючи в радіатор, вона віддає тепло його пластин і охолоджується.

Охолоджуючі рідини – це не вода. Вода закипає вже при 100 градусах Цельсія, розширюється при застиганні, що призводить до розриву патрубків і інших пошкоджень системи. Неминучим наслідком її використання буде і корозія – просто кажучи, іржа і руйнування металевих частин системи.

У складі антифризів є і вода, але основний компонент – спирт (етиленгліколь, пропіленгліколь, моноетиленгліколь і ін.), Плюс присадки у вигляді різних хімічних сполук, які володіють антикорозійними, змащувальні властивості, продовжують термін служби такої рідини і виконують ряд інших корисних функцій.

Цікаво! Прийнято розрізняти тосол і антифриз. За ідеєю, останнім можна назвати будь-яку рідину, що охолоджує. Англійське слово antifreeze перекладається як «незамерзаючий».

Тобто не так вже не праві ті, хто стверджує, що це одне і те ж. А тосол – це власна назва, давно стало прозивним. Однак в нашій країні прийнято відокремлювати одне від іншого.

Далі розглянемо докладно, що це таке і чим вони відрізняються.

Що таке ТОСОЛ

Що заливати в радіатор автомобіля?  Тосол або антифриз?  Розглядаємо всі варіанти

Багато автомобілістів вважають тосол примітивним антифризом і навіть не здогадуються, що означає ця назва і звідки воно пішло. Так що ж все-таки таке тосол?

Історія створення Тосола

ТОСОЛ – це охолоджуюча рідина, винайдена в середині 20 століття радянськими вченими.

До цього існувала єдина вітчизняна ОЖ – антифриз по ГОСТ 159, так його називали (в деяких випадках користувалися і водою). У цього продукту була низька якість.

Якщо зі своїми охолоджуючими обов’язками він ще якось справлявся, то в іншому залишав бажати кращого: пінився, швидко приходив в непридатність, викликав виникнення корозії.

Зверніть увагу

А ось вітчизняний автопром не стояв на місці. Нова модель «Жигулів» підштовхнула вчених до думки, що необхідно і абсолютно нову якість охолодження. До розробок приступив Державний Союзний НДІ органічної хімії і технології. Робота йшла три роки.

Нарешті, вченим з відділу Технології органічного синтезу (скорочено ТОС) вдалося створити абсолютно новий антифриз для «Жигулів». Він отримав назву ТОСОЛ.

Ця абревіатура складається з двох частин: ТОС – за назвою відділу-творця, і ОЛ – по хімічній номенклатурі це закінчення показує, що до складу речовини входить спирт.

склад Тосола

За радянських часів існував один-єдиний ТОСОЛ, склад якого був строго регламентований державним стандартом. В даний час ця назва широко використовується різними виробниками на території Росії і країн СНД, склад яких різниться і регламентується власними технічними умовами. Тому і якість таких рідин розрізняється.

Однак в основі рідини, званої тосолом, завжди лежить етиленгліколь і дистильована вода. Також часто використовується гліцерин. Різниця, переважно, складається в присадках.

Використовуються силікати, бензоат натрію, бури (борати), бензоат натрію, нітрит натрію, каптакс, декстрин, бутанол, піногасник.

Їх наявність або відсутність, а також процентне співвідношення у різних виробників різні.

Інші особливості Тосола

Фарбують тосоли, як правило, в блакитний або синій колір – як той найперший, радянський. Однак вибір барвника – справа довільне і на характеристики і властивості рідини ніяк не впливає. Тому, по ідеї, виробник може надати йому будь-який відтінок – наприклад, червоний (використовується для тосолов-65), зелений або жовтий.

Класичний тосол забезпечує захист від замерзання до -40 градусів, а захист від закипання – в середньому до +110 градусів Цельсія. Однак існують і концентровані варіанти цього холодоагенту (як у антифризів), а також склад з позначкою -65, тобто, що забезпечує захист до мінус 65 градусів Цельсія і відповідний для північних регіонів.

Перший ТОСОЛ був розроблений спеціально для марки «Жигулі». Випускаються сьогодні його нащадки теж, як правило, мають схвалення і рекомендації для вітчизняних автомобілів, як легкових, так і вантажних, спеціалізованої техніки.

важливо

Тосол з позначкою -65 рекомендується використовувати у важкій промислової, вантажний, будівельної техніки, змушена працювати в умовах Крайньої Півночі.

Підходять більшість тосолов для ВАЗ, УАЗ, КАМАЗ і інших машин російського виробництва.

Тосол має невеликий ресурс – до двох років, або 50-60 тисяч кілометрів пробігу.

Що таке антифриз

Що заливати в радіатор автомобіля?  Тосол або антифриз?  Розглядаємо всі варіанти

Антифриз, як уже було сказано, походить від англійського слова «незамерзаючий». Тобто, це рідина, не замерзає в морози. Спробуємо розібратися, які рідини поширені сьогодні під цією назвою.

Антифриз – це охолоджуюча рідина для сучасних ДВС, до складу якої входить спиртова (гліцеринова) основа і присадки. Власне, в присадках, що відрізняються від використаних в тосоле і один від одного, і є вся суть.

Які антифризи бувають

Всі існуючі на сьогоднішній день антифризи в залежності від складу і технології виробництва можна розділити на дві великі групи – силікатні, вироблені за традиційною технологією, і карбоксилатні – вироблені за технологією органічних кислот. Є також варіанти, де задіяна і та, і інша, і у всіх цих відмінностях легко заплутатися.

Якийсь міжнародної класифікації антифризів не існує. Тому багатьма виробниками була негласно прийнята за еталон система стандартів, яка спочатку була придумана і використовувалася концерном Фольксваген для власних ОЖ. Її запозичення дозволяє розкласти всі види по поличках.

На сьогоднішній день використовуються такі нормативні документи антифризів:

  1. G11. Традиційний, або силікатний антифриз. До його складу входять етиленгліколь, силікати та інші неорганічні речовини: фосфати, борати, нітрити, нітрати, аміни. У цьому антифриз схожий з тосолом – в ньому, як було написано вище, теж присутні різні сполуки. Такі ОЖ покривають деталі системи охолодження зсередини рівним шаром, який забезпечує їм змазування і захищає від зносу і корозії. Однак цей же шар значно погіршує теплообмін, а від вібрації і перепадів температур випадає в осад. Тому змінювати таку рідину краще не рідше ніж раз на два роки.
  2. G12. Холодоагенти цього стандарту – наступне покоління. В їх основі лежить технологія органічних (карбонових) кислот. Тому називаються вони карбоксилатного. У їх складі відсутні силікати, а також вся їхня компанія в особі боратов, амінів, нітратів та інших з’єднань. Такі рідини не створюють ніякого шару на поверхні деталей, завдяки чому виходить чудовий теплообмін. А ось від корозії вони діють точково – тобто, спрямовуючи інгібітори туди, де ця корозії вже почалася. На жаль, зробити так, щоб вона не починалася, карбоксилатні антифризи не можуть.
  3. G12 +. Так званий гібридний антифриз. Створюючи його, виробники вирішили поєднати все краще, що є в традиційних і карбоксилатних технологіях і змішали органічні присадки з неорганічними. В результаті такий склад одночасно і створює захисний шар, і знищує вже зародилися осередки корозії.
  4. G12 ++. Ще більш вдосконалений Карбоксилатний холодоагент. У ньому до органічній основі додані мінеральні присадки.
  5. G13. Це найновіше покоління ОЖ. Лобрідний антифриз проводиться на основі не етиленгліколю (і його варіацій), а пропиленгликоля. На відміну від свого попередника, він не отруйний і вважається екологічно чистим. А ще у таких холодоагентів практично необмежений термін служби.

У кожного з цих стандартів є свої переваги і недоліки, тому кожен знаходить свого поціновувача.

колір антифризу

Що заливати в радіатор автомобіля?  Тосол або антифриз?  Розглядаємо всі варіанти

Антифриз можна зустріти практично будь-якого кольору. Існує поширений міф, що одні й ті ж кольори означають однакові властивості, значить, зелений можна сміливо доливати до зеленого, а червоний до червоного. Це помилкова думка.

Насправді все охолоджуючі рідини (в тому числі і тосол!) Самі по собі прозорі і безбарвні. Барвник до них стали додавати, бо вони отруйні, щоб не переплутати з водою.

До речі, з цієї ж причини в багато холодоагенти іноземного виробництва додається гірка смакова добавка, щоб, наприклад, дитина не зміг з цікавості випити занадто багато і в результаті отруїтися.

Друга причина добавки барвника – щоб швидко знаходити і усувати місця протікання. Багато виробників додають з цією метою ще й флуоресцентний компонент.

Важливо! Барвник ніяк не впливає на склад і властивості продукту, а стандартів, що регламентують вибір відтінку, не існує. Тому вибір залишається за виробником. Ось чому змішувати антифризи за кольором не варто.

Однак хоч стандартів в цьому плані і не існує, більшість виробників намагаються дотримуватися наступних правил:

  • ОЖ G11 – сині, голубі, зелені, синьо-зелені, бірюзові;
  • ОЖ G12 (з плюсами і без них) – всі відтінки червоного, оранжевого;
  • ОЖ G13 – рожеві, фіолетові.

Це приблизно. Насправді є карбоксилатні рідини зеленого кольору і лобрідние – жовтого. У деяких виробників існують цілі лінійки, в яких один і той же по складу антифриз забарвлений, наприклад, в чотири різних кольору.

Температурний діапазон

Температурний діапазон у сучасних охолоджуються рідин також відрізняється. Температура закипання знаходиться приблизно на одному рівні – + 110-115 градусів Цельсія. А ось температура замерзання варіюється. Більшість готових до застосування ОЖ працюють до межі в мінус 36-40 градусів Цельсія. Є варіанти і для північних регіонів – мінус 50 і 65.

Крім того, є концентрати охолоджуючих рідин. Їх не можна використовувати в чистому вигляді, потрібно розводити дистильованою або демінералізованої водою. Температура початку кристалізації у них залежить саме від процентного співвідношення води і основи.

Область застосування і терміни використання

Антифризів на сучасному ринку велика різноманітність. Тому підібрати свій варіант можна для машини будь-якої марки, вітчизняної та зарубіжної, старої і нової, з різними типами двигунів і палива, на якому вона працює.

Терміни придатності антифризів теж варіюються в залежності від їх складу і технології виробництва. У більшості традиційних він становить 2-3 роки, у карбоксилатних – 5 років, у лобрідних – від 5 років і вище. Однак все це приблизно. Крім інтервалу заміни самої ОЖ потрібно враховувати ще й рекомендації виробника автомобіля.

Що краще використовувати, тосол або антифриз?

Таке питання не зовсім коректний, оскільки, як було сказано вище, тосол – це теж антифриз. Тому питання має стояти не або-або, а який з антифризів використовувати найкраще?

На це питання однозначної відповіді бути не може. Принципових відмінностей між тосолом і, наприклад, антифризом G11 – немає. У них схожий склад, властивості і термін дії, таким чином антифриз G11 по суті той же ТОСОЛ.

Існує думка, що тосол підходить для стареньких вітчизняних машин, а антифризи – для іномарок. Почасти це вірно, оскільки система охолодження тих же «Жигулів» менш вимоглива. Однак є люди, що успішно використовують тосол і в іномарках.

Тому, ставлячи собі питання, як зробити правильний вибір, потрібно керуватися тим, в яких умовах експлуатується автомобіль, при яких температурах, що рекомендує автовиробник.

У плані вибору рідини потрібно пам’ятати про інтервал заміни. Так, тосол доведеться часто міняти, а, наприклад, лобрідний антифриз – рідко. Зате у першого і вартість буде в кілька разів нижче.

Особливо важливі допуски і рекомендації, зазначені на самій рідини.

Ну і, звичайно, якість. Зараз існує чимало погано зроблених ОЖ, а ще підробок, використовувати які просто небезпечно. І неякісний Карбоксилатний антифриз буде набагато шкідливіше для двигуна, ніж якісний тосол.

Тому визначити, тосол або антифриз краще використовувати, можна, тільки вирішивши для себе, що в пріоритеті, і вибравши по-справжньому якісний продукт.

Чи можна змішувати ТОСОЛ і антифриз

Що заливати в радіатор автомобіля?  Тосол або антифриз?  Розглядаємо всі варіанти
Ще часто зустрічається питання, а чи можна змішувати тосол і антифриз? Оскільки, знову ж таки, ми з’ясували, що тосол – це різновид антифризу, то доречніше буде просити, чи можна змішувати антифризи між собою?

Важливо! Варто знати, що заважати між собою різні охолоджуючі рідини без гострої необхідності не варто.

Навіть мають аналогічний склад, вони можуть в чомусь не збігатися (наприклад якістю присадок), тому якість суміші буде гірше якості кожної з них окремо. Тому доливати іншу ОЖ можна тільки в крайніх випадках і по чуть-чуть.

А ось заливати те, що під руку підвернеться, не розібравшись, що знаходиться в бачку, і зовсім небезпечно. Набувши в конфлікт присадки можуть перетворити рідину на гель або утворити рясний осад.

Також можна зустріти шкідливий рада доливати антифриз за кольором. Це неправильно, так як колір – всього лише вибір виробника і не означає приналежність до будь-якої категорії. Єдине, чим потрібно керуватися при виборі доливання, це технологія і склад.

Антифриз G11 можна змішувати з таким же або тосолом, з гібридним. Карбокіслатние – заважати з карбоксилатного. Ні в якому разі не можна змішувати Карбоксилатний антифриз з традиційним або тосолом!

Що краще заливати в радіатор: тосол або антифриз

Що заливати в радіатор автомобіля?  Тосол або антифриз?  Розглядаємо всі варіантиДля багатьох автолюбителів тосол і антифриз є однаковими поняттями – охолоджувальною рідиною. Дійсно, ці ОЖ багато в чому схожі один з одним, проте є кілька відмінних рис. Найголовнішою відмінністю є місце, де здійснюється виробництво тосола і антифризу: тосол розроблений і на сьогоднішній день виготовляється тільки на вітчизняних фірмах. Антифриз – рідина, що охолоджує, яку не виробляє жодна російська компанія, оскільки її створили і випускають виключно іноземні компанії, зокрема Європейські.

Склад охолоджуючих рідин

Не дарма, на думку більшості, це схожі рідини, адже сучасний склад тосола і антифризу включає три речовини:

  • спирт;
  • дистильована вода;
  • присадки.

З плином часу, розвитком свідомості про безпеку і здоров’я автомобілістів, основним складовим ОЖ став спирт, а саме етиленгліколь. Цей двоатомний спирт в чистому вигляді замерзає при -12 ° С, однак при розведенні водою, цей склад замерзне при більш низьких температурах.

Найменше значення в -70 ° С досягається при співвідношенні 65% етиленгліколю та 35% дистильованої води. При зміні співвідношення, збільшивши на 5% вміст води (60% спирту і 40% води), термометр відміряє градус замерзання в -45 ° С.

Таке процентне співвідношення компонентів і використовується у виробництві тосола і антифризу.

Порада

Присадки – то, ніж переважно відрізняється тосол від антифризу.

Присадки, мабуть, найважливіше речовина для гарної і тривалої роботи двигуна. Оскільки ОЖ взаємодіє і стикається з металевими частинами мотора, в неї додають присадки для запобігання або зменшення процесу руйнування матеріалу. Діляться вони на силікатні і карбоксилатні.

Що заливати в радіатор автомобіля?  Тосол або антифриз?  Розглядаємо всі варіанти

Силікатні тосол або антифриз мають в своєму складі присадки з силікатів як антикорозійного захисту систем двигуна.

При використанні цієї групи ОЖ в процесі роботи двигуна, охолоджувальна система покривається шаром накипу, що запобігає руйнування металу.

Хоча такі рідини підсилюють дію системи охолодження, вони скорочують вільну циркуляцію тепла. Силікатні ОЖ визначають по додаванню синіх або зелених барвників до складу.

Присадки в антифризі діляться на силікатні і карбоксилатні

Карбоксилатні охолоджуючі рідини сучасніше силікатних: складаються з присадок органічного походження, які менш шкідливі і більш екологічні. Визначити таку рідину можна по червоному кольору додаються барвників до складу.
Показником того, в чому полягає різниця тосола і антифризу, є відмінність речовин в складі і їх дію на двигун.

Існує думка, що тосол буває тільки синього кольору, але це помилка.

Колір ОЖ ніяким чином не впливає на дію, який чиниться на частини автомобільного двигуна, це лише барвник певного кольору в складі.

Насправді різний колір рідини застосовують для допомоги автовласникам у визначенні температурного порога рідини і її групи: силікатної або карбоксилатного.

Відмінні риси тосола і антифризу

Що заливати в радіатор автомобіля?  Тосол або антифриз?  Розглядаємо всі варіанти

Характеристики, які допоможуть автовласникові визначити, що краще заливати: тосол або антифриз в двигун:

  • тосол містить речовини, що відкладаються на частинах системи охолодження для зменшення корозії металу. Однак така дія зменшує прохідність тепла і сприяє підвищеній робочій температурі двигуна. Антифриз складається з присадок, які утворюють захисний шар тільки в місцях корозії частин охолоджувальної системи, при цьому теплопередача в моторі не страждає;
  • при наявності алюмінієвого радіатора відповідь на питання, що краще використовувати: тосол або антифриз, однозначний – антифриз. Карбоксилати і їх сплави в складі антифризів мають властивість поліпшеного захисту алюмінієвих частин автомобіля. Постійне використання в якості охолоджуючої рідини тосола в даному випадку призведе до поломки алюмінієвого радіатора;
  • Карбоксилатний антифриз продовжить життя водяного насоса в 1,5 рази;
  • антифриз з сучасних, безпечних і екологічних складових (карбоксилати) помітно дорожче охолоджуючої рідини тосола. Але це не означає неспроможність продукції російського виробництва. Якісний тосол буде працювати в системі довше і краще будь-якого дорого, але підробленого антифризу.

Охолоджуючі рідини тосол і антифриз схожі між собою складовими частинами: спирт, вода і присадки. Відмінності в рідинах виявляються при застосуванні різних додаткових компонентів – силікатів або органічних речовин.

За рахунок цього різні ОЖ діють по-різному: або захищають шаром накипу всю систему охолодження, або починають протистояти корозії металу тільки в місцях її появи.

Перед рішенням, що залити в радіатор: тосол або антифриз, знаючи тепер про їх відмінностях, варто ознайомитися з інструкцією на автомобіль, де виробники рекомендують випробуваний і відповідний тип ОЖ на певний автомобіль.

Що заливають у радіатор автомобіля – тосол або антифриз?

Автомобільний радіатор найважливіша частина системи охолодження сучасного автомобіля. Тому як вона працює, залежить власне і працездатність двигуна в цілому. Безумовно, всі знають принцип роботи ДВС. Він заснований на низці дрібних вибухів палива в блоці циліндрів.

Не дивно, що в результаті цього вузли і агрегати всього механізму в процесі роботи розігріваються до дуже високих температур і відчувають колосальні навантаження.

Якщо отриману під час роботи теплову енергію своєчасно не відводити з моторного відсіку, то досить буде всього однієї поїздки, щоб певні вузли і агрегати ДВС повністю вийшли з ладу. Заради того, щоб цього не сталося і працює система охолодження.

Що заливати в радіатор автомобіля?  Тосол або антифриз?  Розглядаємо всі варіанти

види систем

У сучасних автомобілях зустрічається 3 види систем охолодження, кожна з них має свої особливості і характеристики:

  • Рідинна. Найпоширеніша. Працює на основі рідини певного виду, яка заливається в радіатори для автомобілів і там циркулює по колу
  • Повітряна. Була винайдена ще до появи рідинної системи. Зараз вона практично не зустрічається, через низьку ефективність. Яскравий приклад автомобіля з таким охолодженням всім відомий запорожець.
  • Комбінована. Зустрічається досить рідко і значно програє рідинної за всіма характеристиками.

Взагалі, якщо говорити про системи в цілому, то сьогодні на сучасних автомобілях найчастіше можна зустріти саме рідинну.

Причина цього досить проста – рідина найбільш ефективно справляються з охолодженням металевих частин автомобільного двигуна. Головне, правильно використовувати охолоджувальну систему.

А у випадку з рідинної, заливати в неї саме те, що потрібно. Для цього, перш за все, слід вивчити, з чого складається система і як вона працює.

Конструктивні особливості

Для людини, який не знайомий з пристроєм навіть самого примітивного двигуна внутрішнього згоряння, система охолодження може здатися вкрай складним пристроєм. Однак насправді все не так страшно і щоб розібратися з тим як вона працює досить вивчити лише конструктивні особливості пристрою. Складається воно з наступних частин:

  • Радіатор. Його пристрій схоже з самої зазвичай батареєю в міській квартирі. Різниця лише в тому, що металеві трубки, з яких складаються радіатори для автомобілів набагато тонше і зроблені з чистої міді, саме вона може стати резервуаром навіть для агресивної хімічної рідини.
  • Вентилятор, встановлений відразу за гратами радіатора. Чи включається в той момент, коли радіатор вже не справляється з охолодженням рідини і створює додаткових охолоджуючий ефект за допомогою потоків повітря з вулиці.
  • Провідні канали та трубки в двигуні – забезпечує доступ рідини до всіх елементів двигуна, які потребують охолодження.
  • Помпи та насоси, що відповідають за рух рідини по каналах.
  • Розширювальний бачок – вступає в роботу коли рідина сильно нагрівається і відповідно до законів фізики починає розширюватися. Фактично бачок приймає на себе надлишки охолоджувача і оберігає систему від протікання. До речі, саме в нього спочатку заливають охолоджувальну рідину, яка буде циркулювати по системі.

Слід додати, що в будь-якій системі охолодження існує малий і великий круг циркуляції рідини. Спочатку коли двигун тільки запущений циркуляція йде по малому колу.

Це відбувається до тих пір, поки мотор не досягне потрібної температури, в цей момент відкриються спеціальні перепускні клапани і рідина перейде на велике коло.

Саме на ньому відбувається, і обігрів салону, тому тепло в автомобілі завжди стає лише після того, як двигун повністю прогріється.

І ще дуже важливо, щоб система працювала правильно підібрати підходящу рідина. Давайте поговоримо про те, як це зробити.

Що заливати в радіатор автомобіля?  Тосол або антифриз?  Розглядаємо всі варіанти

Що заливати в радіатор?

Отже, на сьогоднішній день водії використовують 3 види рідин, які можна заливати в радіатори автомобілів будь-якого типу:

  • Дистильована вода.
  • Тосол.
  • Антифриз.

Насамперед відразу і, без сумніву, відмітаємо воду. Причина проста рідина, залита в радіатор повинна не тільки охолоджувати, але і виконувати наступні функції:

  • Запобігати корозійні пошкодження металевих частин автомобіля.
  • Змащувати підшипники помпи.
  • Мати градус кипіння значно вище 100 градусів Цельсія.

Вода, як відомо, ні під один з цих параметрів Не зближайся і може швидше привести до того, що мотор проржавіє зсередини. Використовувати воду можна виключно в складних випадках, коли під рукою немає нічого іншого. Надалі рекомендує промити системи і залити в неї нормальний охолоджувач.

Що заливати в радіатор автомобіля?  Тосол або антифриз?  Розглядаємо всі варіанти

Тосол або антифриз?

Отже, після того як ми мілини воду залишаються ще два варіанти тосол або антифриз. У цьому випадку вибір також очевидний. Ідеальна рідина для автомобільної системи охолодження саме антифриз.

Він містить всі необхідні для охолодження компоненти, здатний захистити мотор від корозії і має ефект мастила.

Тосол ж не більше ніж дешевий аналог антифризу, розроблений радянськими інженерами саме для автопрому тих років і зараз його використання вже не бажано.

І ще тосол містить спирт, а антифриз виготовлений на основі етиленгліколю. Змішувати їх дуже небезпечно – це може завдати серйозної шкоди двигуну. Тому якщо ви вирішили замінити охолоджуючу рідину – перш за все, слід повністю промити систему.

Як дізнатися, що залито в автомобіль: тосол або антифриз

Призначення холодоагенту полягає в якісному охолодженні силового агрегату машини і запобігання його перегріву. Якщо в системі використовується рідина, невідповідна специфікації двигуна, це призведе до серйозних проблем. Як дізнатися, що залито Тосол або антифриз, і навіщо це потрібно водію, ми розповімо нижче.

Дізнатися, що залито, Тосол або антифриз, корисно з кількох причин:

  1. Автомобіль був недавно придбаний з рук. Логічно дізнатися у попереднього автовласника, що використовується в охолоджувальній системі і коли останній раз змінювався витратний матеріал. Це дозволить дізнатися щоб зрозуміти, коли треба робити заміну.
  2. В роботі охолоджувальної системи відбулися несправності. Опалювальний пристрій стало гірше працювати, іноді відбувається перегрів силового агрегату. Такі проблеми часто обумовлені використанням неякісного холодоагенту. Корисно дізнатися, що конкретно залито в систему, щоб більше ніколи не використовувати такий продукт.
  3. Навіть якщо все працює нормально і перегріву двигуна немає, то автовласникові все одно треба знати, що використовується в охолоджувальній системі. Як мінімум для того щоб при нестачі обсягу холодоагенту розуміти, яку рідину купувати для додавання.

Чим відрізняється Тосол від антифризу

Відрізнити звичайний антифриз від Тосола в машині не так просто. Адже обидва типи видаткових матеріалів мають певний склад і технічні характеристики, які розглянемо нижче.

Яку рідину доцільно використовувати в машинному двигуні, дізнайтеся з ролика, знятого користувачем Олександром Скрипченко.

склад

Склад робочих рідин і їх технічні особливості – основна відмінність між холодоагентами.

Тосол – продукт російського виробництва. Його основу складають етиленгліколь і дистилят, пропорції змішування рідин визначаються виробником. Склад рідини доповнюється добавками, виконаними на основі неорганічних кислот.

Що стосується антифризу, то, крім етиленгліколю і дистильованої води, базу речовини становлять пропіленгліколь і спирт. Основну роль в роботі речовини відіграють присадки, що відносяться до органічного типу. Їх наявність в складі особливо важливо для рідини, так як завдяки їм запобігає утворенню корозії на внутрішніх стінках компонентів охолоджувальної системи і піни.

Характеристики

Тосол, залитий в систему охолодження автомобіля, на поверхні металевих елементів радіатора і двигуна утворює захисний шар. Його товщина, як правило, становить не більше 0,5 мм.

Освіта шару може відбитися на якості тепловіддачі. У деяких моторах це сприяє збільшенню витрати палива і зниження терміну служби силового агрегату.

Ресурс експлуатації охолоджувальної рідини в середньому становить близько 30-40 тисяч км пробігу.

Зверніть увагу

В результаті присутності силікатів і інших неорганічних кислот в основі рідини, холодоагент з часом може перейти в гелеве стан. В системі з’явиться осад, який залишиться на стінках. Через появу відкладень може статися засмічення радіаторного пристрою, що призведе до його поломки. Ця ж проблема стане причиною перегріву ДВС.

Основна інформація з приводу характеристик і складів різних витратних матеріалів приведена на ролику, знятому каналом Накачані колеса.

Завдяки технологічним присадкам в складі антифризу, рідина утворює плівку для захисту від корозії тільки там, де вже зафіксовані вогнища іржі. В результаті цього тепловіддача в системі не порушується. Використання антифризу сприятливо впливає на функціональність мотора в цілому.

Як визначити, що залито?

Перевірити і розпізнати за допомогою кольору, що залито в авто, не вийде. Тосол завжди забарвлений в синій відтінок. Але сучасні антифризи випускаються і в синьому кольорі.

Якщо не знаєш, що залито в машині, то визначити тип витратного матеріалу можна за кількома факторами:

  1. Понюхати і спробувати на дотик. Антифризи зазвичай не мають запаху, а якщо доторкнутися рідина на дотик, то вона буде більш маслянистої, на відміну від традиційного Тосола.
  2. Визначення типу рідини можна виконати з діагностики сумісності холодоагенту зі звичайною водою. Треба взяти з розширювального бачка трохи речовини і змішати її з водопровідною водою в пропорції 1: 1. Після ємність з холодоагентом ставиться в морозильну камеру приблизно на одну годину. Якщо в результаті відбулося розшарування рідин, змішане речовина стало каламутним і на дні утворився осад, то ви використовуєте Тосол. Якщо в систему охолодження вашого авто залитий якісний антифриз, то таких проблем не виникне.
  3. Ще один фактор – стійкість до негативних низьких температур. Налийте невелику кількість холодоагенту в окрему пляшку і поставте її в морозильну камеру. При використанні Тосола рідина швидко замерзне, якщо ж залитий хороший холодоагент, цього не станеться.
  4. За допомогою ареометра можна виконати діагностику показника щільності речовини. Перевірка повинна проводитися при температурі повітря 20 градусів. З такою умовою параметр щільності холодоагенту повинен скласти близько 1,073-1,079 г / см3. Якщо це так, то ви використовуєте антифриз.

Для діагностики можна вдатися до старого «дідівським» способом:

  1. Вам знадобиться пластина або інше пристосування з металу. Буде потрібно і гумовий виріб, наприклад, шматок шланга з системи охолодження.
  2. З резервуара під капотом автомобіля візьміть трохи рідини. Треба розливати її в банку або пляшку, куди також слід помістити пластину і шматок шланга.
  3. Через 20 хвилин подивіться на результат. Витратний матеріал російського виробництва створює захисний шар на всіх компонентах охолоджувальної системи. Відповідно, і на пластині, і на шматку шланга ви побачите ледь помітну плівку. Якщо ж метал з корозією, а плівка утворилася тільки там, де присутня іржа, то ви використовуєте антифриз. Вийміть вироби з ємності і перевірте їх на дотик.

Як зрозуміти, який антифриз в автомобілі з заводу?

Щоб зрозуміти, холодоагент якої марки доливати в охолоджувальну систему, потрібно знати, що спочатку заливається з заводу. Самостійно визначити це не вийде. Точний висновок можуть дати тільки результати лабораторних досліджень. Як варіант, можна звернутися до дилера або прочитати сервісну книжку з експлуатації. У ній вказується, холодоагент якого стандарту треба використовувати.

Чи можна щось залити, якщо не знаєш?

Якщо ситуація екстрена, наприклад, під час руху вам довелося зупинитися через перегрів двигуна, то в систему охолодження можна залити і воду.

Якщо це відбувається в холодну пору року, то рекомендуємо довго не їздити на воді, а доїхати до найближчого СТО або гаража, щоб вирішити проблему. Навіть при затоці рідини в теплу пору року після експлуатації авто виконується промивка охолоджувальної системи.

У мороз вода швидко замерзне, а вона має властивість розширення, тому замерзання призведе до пошкодження розширювального бачка і патрубків.

Можливо змішування тільки тих хладагентов, які відповідають один одному складом і стандартом. Змішування Тосола і антифризу не допускається.

Це призведе до хімічної реакції, в результаті чого рідина втратить свої властивості і не зможе виконувати покладені на неї обов’язки. В системі охолодження утворюються опади, які перешкоджають нормальній циркуляції витратного матеріалу по магістралях.

Через втрату властивостей на внутрішніх частинах радіаторного пристрою з’явиться корозія, яка з часом призведе до серйозних пошкоджень агрегату.

Якщо довелося змішати Тосол з антифризом, щось не зволікайте процес заміни. Зливати витратний матеріал обов’язково. При зміні виконується промивка мотора, причому процедура повторюється кілька разів.

важливо

Вона робиться до того моменту, поки з охолоджувальної системи не почне виходити чиста вода без відкладень і слідів накипу. Тоді можна вважати, що прочищення виконана успішно. Для промивання допускається застосування спеціальних засобів.

Що заливають у радіатор – вивчаємо всі варіанти

На багатьох інтернет-форумах, часто можна зустріти питання, що стосуються охолоджуючої рідини: Яку краще вибрати? У чому різниця між антифризом і тосолом? Чи можна змішувати ці рідини? Чи підходить для використання, з метою охолодження двигуна, звичайна вода? і т.д. У даній статті, ми спробуємо відповісти на деякі з них, а також, нагадаємо про окремі особливості системи охолодження силового агрегату автомобіля.

Трохи про систему охолодження: що заливати в радіатор автомобіля

Принцип роботи будь-якого двигуна внутрішнього згоряння, передбачає наявність послідовних міні-вибухів суміші повітря і палива, які викликають поступальні рухи поршнів і обертання колінчастого вала. Потім, за допомогою системи трансмісії, що виникла енергія передається на колеса, змушуючи їх обертатися з певною швидкістю. Таким чином, транспортний засіб починає рухатися.

Звичайно, це дуже спрощена схема роботи автомобіля і насправді, все що відбуваються під капотом процеси, набагато складніше, тим більше-що з розвитком технологій, вони постійно розвиваються і удосконалюються. Однак, незалежно від використовуваного типу двигуна або застосовуваного виду палива, загоряння суміші супроводжується виділенням величезної кількості тепла. Якщо це тепло не буде вчасно відводитися, то все металеві елементи силового агрегату досить швидко прийдуть в непридатність.

Виходячи з цього, цілком логічним буде припустити наявність системи, яка б і займалася подібним відведенням. Природно, вона існує, при чому, так і називається – «система охолодження двигуна». Зазвичай, виділяють наступні її види: рідинний, повітряний, змішаний (комбінований).

Найбільш ефективним і часто використовуваним способом охолодження, вважається застосування рідини. Функціонування такої системи не тільки забезпечує якісне відведення тепла, але і має значно менший рівень шуму.

Повітряне охолодження, в даний час, використовується дуже рідко, а яскравим прикладом даного виду можна назвати вітчизняний Запорожець.

Третій варіант (змішана система охолодження) об’єднує в собі попередні два види, але на сьогоднішній день, практично не використовується. Коли двигун перебувати в робочому стані, помпа змушує рідину почати рух, після чого та проходить по замкнутому колу крізь всі канали і радіатори. В ході даного дії, істотна частина тепла відводиться від металевих деталей і охолоджується в трубках радіатора. На зниження температури самого радіатора, додатковий вплив, надає зустрічний потік повітря.

Роль охолоджуючої рідини в поліпшенні роботи двигуна

Насправді, практично ніякої особливої ​​різниці і немає: і те й інше є охолоджувальною рідиною, просто в результаті історичного розвитку, дані поняття почали розділяти. Звичайно, з точки зору хімічного складу різниця є, але визначати ці два види як «безперечно поганий» або «без сумніву хороший» – буде неправильним.

Що б краще вникнути в особливості тосола і антифризу – звернемося до історії.

Спочатку, коли тільки з’явилася необхідність в охолодженні автомобільного двигуна, для цих цілей, в радіатор машини заливали воду, а що б вона не замерзала на морозі – до неї додавали спеціальну речовину етиленгліколь.

Використовуючи такий засіб, власник міг не турбується про розрив блоку циліндрів або радіатора, адже суміш швидко набувала в’язкий стан і володіла дрібними кристалами льоду.

Порада

Крім того, для автомобілів того часу, які мали чавунні двигуни і радіатори з латуні, такий склад був безпечним і в плані корозійного впливу, а значить здавався ідеальним варіантом вирішення проблеми. Так світ побачив перший антифриз (в перекладі з англ. «Проти морозу»). Все було б нічого, якби не одне «але» … З появою нових, більш сучасних транспортних засобів, умови їх обслуговування значно змінилися. Проходячи по новій, вдосконаленій системі охолодження, розігрітий антифриз істотно роз’їдав метал, геть знищуючи цілі шматки стін каналів головки блоку і крильчатки.

Тому, співробітники інституту «ДержНДІОХТу» розробили новий склад охолоджуючої рідини, який зміг вирішити проблему корозійної активності стандартного антифризу.

Особливістю новинки стали добавки на основі неорганічних солей, здатні створювати на поверхні металевих деталей стійкий до етиленгліколю шар.

Над назвою свого відкриття вчені думали недовго і перші три букви запозичили з позначення свого відділу ( «Технологія органічного синтезу»), а закінчення, що складаються з двох букв «о» і «л» – дісталося з хімічної термінології.

В результаті, вітчизняні автолюбителі дізналися про «Тосолі». Таку назву довелося їм «до смаку» і через деякий час, їм стали користуватися як загальним ім’ям.

З огляду на, що в ті часи, самої висококласної вітчизняної машиною вважався «Жигуль», то і «Тосол» відразу перейшов в розряд елітних рідин.

Можливо, саме тоді, в головах автовласників і зародилася думка про придатність даної рідини тільки для цієї марки автомобілів.

Через кілька десятиліть, такий стан речей різко змінилося: з елітного класу, «жигулям» довелося переміститься мало не на самі нижні сходинки, а будь-який компонент цих машин почали вважати низькопробної халтурою. Відповідно, «Тосол», який пов’язували саме з цими автомобілями, в очах тисячі автовласників, також, перейшов в розряд неякісної продукції. Більше того, будь-який антифриз, призначений для «наших» машин, за інерцією почали називати «Тосолом», забувши на час про те, що вся охолоджуюча рідина – це антифриз .

Звичайно, сучасні антифризи істотно відрізняються від своїх предків (суміші води і етиленгліколю), однак, ці два терміни ( «Тосол» і «Антифриз») впевнене зайняли позицію загальних імен, будучи мало не синонімами понять «поганий» і «хороший».

На появу термінологічної плутанини, серйозний вплив чинили і самі торговці охолоджуючих рідин: починаючи від оптовиків і закінчуючи звичайними базарниками. Вони особливо не вникали в склад своєї продукції, а якщо і знали про її особливості, то за звичкою продовжували називати речі не своїми іменами.

Зверніть увагу

Так, при виробництві «Тосола», в нього додають присадки, здатні забезпечити лише мінімальний рівень антикорозійних властивостей, що, в принципі легко пояснюється: по-перше – це набагато дешевше обходитися; по-друге – краще буде продаватися (низька собівартість відображається в порівняно невисокій ціні), а по-третє – для «жигулів» і цього вистачить.

Що стосується численних рідин з написом «Антифриз», то тут ситуація ще гірша. Справа в тому, що деякі виробники не заморочуються на рахунок нових розробок та їх впровадження, а під красивою назвою ховається все той же «Тосол» 70-х – 80-х років ХХ століття. Що всередині такої каністри – залишається тільки здогадуватися.

Так як же зробити правильний вибір? Відповідь одна: купувати антифризи відомих і вже «просунутих» виробників.

Кращим підтвердженням цього, буде надсилання на схвалення продукту якихось серйозних автовиробником, як, наприклад, «БМВ», «Мерседес» або «Фольксваген».

Усі сумнівні, маловідомі бренди – краще пропускати повз своєї уваги, а що б уникнути підробки, зверніться на офіційний сайт будь-якого крупного автовиробника, де точно є інформація про те, яким фірмам видавалося його схвалення.

Загалом, краще всього придбати той антифриз, який буде містити в собі всі необхідні компоненти для охолодження деталей силового агрегату, мастила підшипника помпи і запобігання корозії металу, а в усьому іншому – вибір за Вами.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

You May Also Like

Діагностика гбо 4 покоління своїми руками. Коли немає сенсу платити сто

Цены на бензин постоянно растут и облагаются новыми акцизами. Но без автомобиля…

Який краще gps-маяк для авто? Огляд моделей і погляд з боку

Защита своего транспортного средства – одна из основных задач автовладельца. При этом…

Що означає знак ш на машині? Просто про просте

https://www.znak.com/2017-04-07/znak_shipy_i_novye_pravila_dorozhnogo_dvizheniya_chto_nuzhno_znat 2017.04.07 Яромир Романов / Znak.com З 4 квітня в Росії діють…

Як зареєструвати саморобний причіп? В Україні.

Реєстрація саморобних транспортних засобів Саморобні ПРИЦЕПИ Отже, з якоїсь незрозумілої причини Ви…

Позначення на приладовій панелі автомобіля. Що означають значки?

У міру розвитку автомобільної промисловості кількість індикаторів на приладовій панелі стрімко збільшувалася.…

Як правильно паркуватися між машинами? Розписуємо в деталях

Як паркуватися переднім ходом між автомобілями Ось і настав щасливий день –…

Що робити, якщо потіє фара – причини і способи усунення проблеми

Утворення конденсату всередині фар досить поширена проблема, з якою стикаються власники автомобілів.…

Що робити, якщо тече люк в машині? Список корисних порад

Вічна проблема – підтікання люка! Люк, не рідний, чи не механічний /…

Що робити, якщо тече рульова рейка? Терміново усуваємо

На СТО, що спеціалізуються на ремонті вузлів рульового управління, власників автомобілів змушують…

Що робити, якщо машину заблокували і перекрили у дворі? Все вирішується

Що робити, якщо у дворі заблокували машину, куди звертатися? Багато автомобілістів стикаються…