ВАЗ-2101 «Жигулі», або просто «копійка» — легендарний радянський автомобіль, що став символом цілої епохи. Незважаючи на солідний вік, чимало екземплярів досі їздять дорогами країн колишнього СРСР, радуючи своїх власників невибагливістю і ремонтопридатністю. Щоб підтримувати такий автомобіль у хорошому технічному стані, необхідно регулярно проводити різні процедури обслуговування, однією з яких є правильне встановлення запалювання.
Навіщо потрібно регулювати запалювання?
Система запалювання в двигуні ВАЗ-2101 відповідає за своєчасне займання паливно-повітряної суміші в циліндрах. Від того, наскільки точно виставлено момент іскроутворення, залежать такі параметри як:
- Легкість запуску двигуна, особливо в холодну пору року.
- Стабільність оборотів холостого ходу.
- Динамічні характеристики автомобіля (прийомистість, максимальна швидкість).
- Економічність (витрата бензину на 100 км).
- Екологічність (склад вихлопних газів).
Неправильне встановлення запалювання призводить до погіршення цих показників. Двигун починає працювати нестійко, втрачає потужність, «їсть» більше бензину і димить із вихлопної труби. У деяких випадках це може призвести до серйозних поломок, таких як прогар поршнів або клапанів через детонацію. Тому так важливо періодично перевіряти і за необхідності коригувати кут випередження запалювання (КВЗ).
Коли потрібне регулювання?
Штатна система запалювання на «копійці» має розподільник (трамблер) з відцентровим і вакуумним регуляторами. Вони автоматично змінюють КВЗ залежно від оборотів колінчастого вала і навантаження на двигун. Така система не потребує постійного втручання і може функціонувати досить довго без додаткових налаштувань.
Однак з часом через зношування механізмів і ослаблення кріплень деталі трамблера змінюють своє положення, що призводить до поступового збою установки запалювання. Визначити це можна за низкою непрямих ознак:
- Утруднений пуск мотора. Особливо це помітно під час холодного запуску. Стартер крутить колінвал, а двигун схоплює з великими труднощами, наче йому не вистачає іскри.
- Нестабільна робота на холостих. Обороти плавають, двигун може мимовільно глухнути. Часом чути хлопки в карбюратор або глушник.
- Втрата динаміки розгону. Машина вже не так охоче набирає швидкість, не тягне на низах. Особливо це відчувається під час обгонів і при їзді в гору.
- Підвищена витрата палива. Якщо двигун почав споживати бензину більше, ніж зазвичай, хоча стиль їзди не змінився — це привід задуматися про регулювання запалювання.
- Чорний дим із вихлопної труби. Сизий або чорний вихлоп свідчить про перезбагачену паливну суміш, яка не встигає повністю згоряти в циліндрах через пізнє займання.
За наявності хоча б одного з цих симптомів варто приділити увагу системі запалювання. Своєчасне регулювання допоможе нормалізувати роботу двигуна, повернувши йому колишню жвавість і економічність.
Необхідні інструменти
Щоб самостійно виставити момент запалювання на ВАЗ-2101, вам буде потрібно не так багато інструментів:
- Накидний ключ на 13. Використовується для послаблення кріплення трамблера, а також для провертання колінчастого вала двигуна за храповик.
- Плоска викрутка. Стане в нагоді для обертання регулювального гвинта трамблера під час точного коригування моменту запалювання.
- Стробоскоп. Це спеціальний прилад, який дає змогу в динаміці візуально контролювати КВЗ за мітками на демпфері колінчастого вала. Можна використовувати як лампу-спалах, так і сучасні світлодіодні стробоскопи.
- Ганчір’я. Шматок чистої бавовняної тканини знадобиться для протирання деталей трамблера від пилу і бруду.
- Діелектричне мастило. Ця в’язка субстанція допоможе знизити тертя в підшипнику трамблера.
Досвідчені водії часто обходяться без стробоскопа, покладаючись лише на власний слух і відчуття при виставленні запалювання «на слух». Однак новачкам краще не нехтувати цим корисним приладом — він допоможе точніше провести регулювання.
Підготовка до роботи
Перш ніж приступити до регулювання КВЗ, необхідно підготувати сам автомобіль і робоче місце:
- Встановіть машину на рівному майданчику з твердим покриттям і хорошим освітленням. Заглушіть двигун, увімкніть першу передачу і затягніть ручне гальмо для нерухомості.
- Відкрийте капот і закріпіть його упором. Перед вами постане підкапотний простір із силовим агрегатом.
- Відшукайте трамблер. На ВАЗ-2101 він розташований праворуч за ходом руху, на кришці клапанного механізму, і його легко впізнати за товстим центральним дротом і чотирма тонкими, що розходяться до свічок запалювання.
- Зніміть клеми акумулятора, щоб виключити ризик короткого замикання і випадкового запуску двигуна під час роботи.
- Зніміть кришку трамблера і протріть від бруду бігунок і контактну пластину всередині. Огляньте їх на предмет підгоряння, тріщин та інших пошкоджень. Дефектні деталі потрібно замінити.
- Перевірте стан підшипника в основі трамблера. При сильному зносі він починає люфтити, що негативно позначається на точності встановлення запалювання. У цьому разі потрібна заміна всього трамблера або його ремонт із заміною втулки.
- Змастіть підшипник спеціальним діелектричним мастилом — буквально кілька крапель. Звичайне пластичне мастило використовувати не можна — воно розкладається під дією високої напруги і забруднює контакти.
- Підключіть стробоскоп до акумуляторної батареї і центрального проводу трамблера згідно з інструкцією до приладу. Тепер можна приступати до основної частини роботи!
Виставляємо запалювання за мітками
Для початку нам потрібно встановити поршень 1-го циліндра в положення верхньої мертвої точки (ВМТ) такту стиснення. Визначити це положення на ВАЗ-2101 досить просто — на демпфері колінчастого вала є спеціальні мітки у вигляді прорізу. А на передній кришці двигуна закріплено нерухому шкалу з градусами, що позначають кут повороту колінвала щодо ВМТ.
Отже, діємо за пунктами:
- Візьміть накидний ключ і обертайте колінвал за годинниковою стрілкою (якщо дивитися з боку вентилятора) за храповик доти, доки проріз на шківі не співпаде з міткою «0» на шкалі. У цей момент поршень 1-го циліндра перебуватиме у ВМТ.
- Послабте гайку кріплення трамблера так, щоб його корпус міг вільно провертатися зусиллям руки.
- Увімкніть стробоскоп і направте його промінь на шків колінвала. При цьому двигун має бути заглушений, а запалювання увімкнено.
- Повільно повертайте корпус трамблера проти годинникової стрілки доти, доки спалахи стробоскопа не співпадуть з міткою «0» на шкалі. Найменший рух трамблера викликає зміщення моменту запалювання, тому діяти потрібно акуратно.
- Не змінюючи положення трамблера, затягніть гайку його кріплення. Ще раз проконтролюйте збіг міток при нерухомому колінвалі.
- Запустіть двигун і прогрійте до робочої температури (близько 90°C за покажчиком на панелі приладів). Частота обертання на прогрітому моторі має становити 850-900 об/хв.
- Направте промінь стробоскопа на шків і оцініть положення міток відносно одна одної. Якщо проріз на шківі зміщений ліворуч або праворуч від нульової позначки більш ніж на пів-деленія шкали, потрібно підкоригувати установку запалювання.
- Заглушіть мотор і послабте кріплення трамблера. Обертаючи його корпус у той чи інший бік, добийтеся точного збігу міток при 600-800 об/хв. Після цього остаточно затягніть кріплення.
На цьому регулювання запалювання вважається завершеним. Зверніть увагу, що під час налаштування на прогрітому двигуні мітки мають збігатися на трохи менших обертах, ніж на холодному. Це пов’язано з особливостями роботи відцентрового регулятора випередження запалювання.
Додаткові поради
- Намагайтеся проводити перевірку і регулювання КВЗ в однакових умовах: на прогрітому двигуні, за однакових обертів. Так ви зведете до мінімуму похибки, пов’язані з роботою системи автоматичного випередження запалювання.
- Якщо немає стробоскопа, можна спробувати виставити запалювання «на слух». Для цього потрібно завести мотор, від’єднати вакуумний шланг від трамблера (щоб виключити вплив розрідження на регулювання) і на 2-3 секунди різко натиснути на педаль газу. Якщо при цьому з карбюратора почується хлопок, значить іскра з’являється занадто пізно. У цьому випадку потрібно послабити кріплення трамблера і трохи повернути його корпус проти годинникової стрілки.
- Якщо ж під час різкого натискання на газ ніяких ударів немає, а двигун впевнено набирає обертів — регулювання проведено правильно. Головне — не перестаратися, інакше можна отримати детонацію і пошкодження поршнів! Краще недокрутити трамблер на півградуса, ніж перекрутити.
- Регулювати запалювання бажано на високооктановому бензині, з октановим числом не нижче 92. Якщо «годувати» мотор 76-м, то виставляти потрібно більш пізній момент запалювання, щоб уникнути гартівного запалювання через низьку якість палива.
- Пам’ятайте, що точність встановлення запалювання залежить не тільки від положення трамблера, а й від стану свічок, високовольтних проводів, бігунка та інших елементів системи. Слідкуйте за їх чистотою і регулярно міняйте зношені деталі.
Висновок
Правильне встановлення моменту запалювання на ВАЗ-2101 — не така вже й складна процедура, як може здатися на перший погляд. Оволодівши нею, ви зможете самостійно контролювати роботу двигуна і вчасно усувати можливі проблеми.
Регулярна перевірка і коригування КВЗ допоможе підтримувати ваш автомобіль у чудовій формі, знизити витрату пального і продовжити ресурс двигуна. Навіть якщо ви не є професійним механіком, освоєння цієї нехитрої операції дасть вам змогу краще розуміти принципи роботи силового агрегата і самостійно виконувати його обслуговування.
Звісно, для тих, хто не надто впевнений у своїх технічних навичках або просто не хоче возитися з регулюваннями самотужки, завжди є варіант звернутися до автосервісу. Однак і в цьому випадку базові знання про те, як виставляється запалювання на класичних «Жигулях», зайвими не будуть. Адже чим більше ви знаєте про будову свого автомобіля, тим простіше вам буде пояснити майстру суть проблеми і проконтролювати якість виконаних робіт.
У будь-якому разі, правильне встановлення запалювання — це один із ключових моментів в обслуговуванні ВАЗ-2101 та інших класичних моделей. Сподіваємося, що інформація з цієї статті допоможе вам краще розібратися в цьому питанні і самостійно налаштувати свою «копійку» на оптимальну роботу. І нехай ваш старий добрий «жигуленок» ще довго радує вас своєю надійністю і невибагливістю!