Ознаки несправності датчика распредвала.  Список і поради

Це може статися в будь-який час без попередження. Уявіть, Ви їдете по шосе, рухаючись на шаленій швидкості, і тут раптово двигун машини вимикається.

Зазнавши неприємні моменти, пов’язані з з відключенням підсилювача рульового управління і погіршення ефективності гальмівної системи, ви станете припускати, що ж сталося з вашим автомобілем.

Частою причиною несподіваного вимикання двигуна під час руху є несправність датчика распредвала (датчик положення розподільного валу). 

Детальніше про ознаки, причини і перевірці несправності датчика положення распредвала читайте тут: https://etlib.ru/blog/172-datchik-polozheniya-raspredel-vala-opisanie-printsip-dejstviya.

Часом датчик датчик распредвала (CMP) може вийти з ладу без попередження, в результаті чого двигун глухне. У деяких випадках водій може не здогадуватися про проблеми з датчиком до тих пір, поки при пуску двигун не відмовиться запускатися.

У статті ми розглянемо основні ознаки несправності датчика положення розподільного вала, а також розповімо про усунення цієї несправності. Однак для початку давайте дізнаємося, що робить цей датчик в автомобілі.

Що таке Датчик положення розподільного валу (CMP)?

Ознаки несправності датчика распредвала.  Список і поради

Розподільчий вал управляє відкриттям і закриттям впускних і випускних клапанів

У голівці блоку циліндрів двигуна вашого автомобіля знаходиться 1 або 2 розподільних вала, які оснащені пелюстками, необхідні для роботи впускних і випускних клапанів. Колінчастий вал знаходиться в блоці циліндрів, який, отримуючи крутний момент від руху поршнів в блоці, передає його за допомогою шестерень, ланцюги ГРМ (або ременя ГРМ) на розподільчий вал. 

Ознаки несправності датчика распредвала.  Список і поради

Шток

Для визначення того, який циліндр двигуна знаходиться в такті, комп’ютер вашого автомобіля контролює позу повороту розподільного валу щодо положення колінчастого вала за допомогою датчика распредвала (СМР).

Отримана інформація з датчика СМР, необхідна для налаштування синхронізації подачі іскри в камеру згоряння і роботи паливних форсунок.

Таким чином, датчик распредвала безпосередньо впливає на витрату палива машини і на число викидів в вихлопі. 

 Найбільш поширені датчики распредвала: магнітні і засновані на ефекті Холла. Обидва типи датчиків передають сигнал напруги до електронному блоку управління двигуном або на бортовий комп’ютер машини. 

 Магнітний образ датчика распредвала виробляє власний змінний струм (синусоїдальний вал). Зазвичай цей датчик має два дроти. Датчик, заснований на ефекті Холла використовує зовнішній ключ харчування для отримання цифрового сигналу і зазвичай має три дроти. 

Ознаки несправності датчика распредвала.  Список і поради

Датчик положення розподільного валу

Залежно від марки і типу вашого автомобіля двигун може мати один або декілька датчиків розподільного вала. Також у вашій машині можуть використовуватися два види датчиків CMP. 

 Симптоми несправності датчика распредвала

Ознаки несправності датчика распредвала.  Список і поради

 Датчик CMP, як будь-яка інша деталь в вашому автомобілі, схильний до зносу, і з часом вимагає заміни. Це станеться в будь-якому випадку, як тільки закінчиться його максимальний термін служби. Зазвичай це відбувається через зношування внутрішньої обмотки дроту або пов’язаного з нею компонента. 

В цьому випадку двигун може працювати з перебоями, а ознаки несправності будуть варіюватися в залежності від типу зносу датчика. Так, в датчику може зноситься роз’єм, внутрішня ланцюг датчика або вийти з ладу пов’язаний компонент. 

На деяких автомобілях при несправності датчика положення розподільного вала , коробка передач може блокуватися на одній передачі, до тих пір, поки ви не вимкнете двигун і знову його не запустите. Це може повторюватися з певною циклічністю.

Якщо датчик распредвала під час руху автомобіля починає функціонувати належним чином , ви можете відчути, що машина рухається ривками, втрачаючи швидкість. 

При несправності датчика распредвала ви можете зіткнутися з помітною втратою потужності двигуна. Так, ваша машина не зможе розігнатися понад 60 км / год.

Двигун може глухнути з перервами через несправність датчика СМР

При виході з ладу датчика ви помітите погану роботу двигуна: втрата динамічності, осічки при включенні запалювання, поштовхи при розгоні, хлопки в системі вихлопу і т.п.

На деяких моделях автомобіля при несправності датчика распредвала може цілком зникнути іскра запалювання, що в підсумку призведе до відмови запуску двигуна.

Ознаки несправності датчика распредвала.  Список і поради

Після того, як комп’ютер вашого автомобіля виявить несправність датчика положення розподільного вала, це призведе до появи на приладовій панелі індикатора «Чек двигуна» (Check Engine). Після виявлення поганої роботи датчика СМР комп’ютер запише в пам’ять код помилки датчика.

Для того щоб точно визначити причину несправності датчика распредвала, необхідно провести комп’ютерну діагностику автомобіля, підключивши спеціальне обладнання до діагностичного роз’єму машини. Далі за допомогою спеціальної комп’ютерної програми вважати код помилки.

Нижче представляємо вам таблицю діагностичних кодів помилок, які пов’язані із зносом датчика распредвала. 

Коди помилок датчика положення розподільного валу CMP

Загальні коди несправності CMP Вина помилки датчика распредвала
P0340 CMP Немає сигналу з датчика распредвала
P0341 CMP Неправильна фаза газорозподілу
P0342 CMP Низький рівень сигналу ланцюга датчика распредвала
P0343 CMP Високий рівень сигналу ланцюга датчика распредвала
p0344 CMP Слабкий сигнал з датчика распредвала (переривчастий сигнал)

Розташування датчика распредвала в автомобілі

Ознаки несправності датчика распредвала.  Список і поради

Місцезнаходження датчика положення розподільного валу визначається маркою та моделлю транспортного засобу. У більшості автомобілів ви можете знайти датчик навколо головки блоку циліндрів. Шукайте датчик у верхній частині розташування зубчастого ременя або в захищених частинах електропроводки в передній частині двигуна.

  •  Також датчик може бути розташований в задній частині головки блоку циліндрів. 
  • Окремі моделі автомобілів можуть мати спеціальний відсік під капотом, в якому встановлений датчик распредвала (як наприклад, в деяких автомобілях виробництва General Motors). 
  • Ознаки несправності датчика распредвала.  Список і поради
  • Крім того, в деяких моделях датчик распредвала може знаходиться всередині головки блоку циліндрів. 

 При необхідності перевірте керівництво по експлуатації вашого автомобіля, щоб точно дізнатися, де розташований датчик СМР. Якщо у вас немає керівництва по ремонту та обслуговуванню вашого автомобіля, то ви зможете знайти його в інтернеті або в автомагазині, де представлений величезний вибір подібної авто літератури. 

 Ми настійно рекомендуємо всім власникам автомобілів мати керівництва по ремонту та обслуговуванню вашої модифікації і моделі авто. Керівництво допоможе вам в разі поломок і несправностей, і стане для вас цінним довідником для виконання планового технічного обслуговування транспортного засобу та для його дрібного ремонту. 

 Усунення несправностей датчика розподільного вала (CMP)

Ознаки несправності датчика распредвала.  Список і поради

Якщо комп’ютер вашого автомобіля виявив помилку датчика і вже включив на приладовій панелі значок «Перевірка двигуна», то ви легко зможете дізнатися самостійно код помилки, яка призвела до появи індикації на приладі. Для цього радимо обзавестися недорогим комплектом устаткування для комп’ютерної діагностики. Або зверніться в будь-який недорогий автосервіс, де вам вважають помилки в комп’ютері автомобіля. 

 Після того, як ви за кодом помилки дізналися, що у вашій машині існує несправність датчика распредвала або пов’язаних з ним компонентів, ви повинні зробити кілька простих тестів.

Пам’ятайте, що код несправності, не завжди означає, що вийшов з ладу безпосередньо сам датчик СМР. Адже причина несправності може бути не в датчику, а в роз’ємі датчика або пошкодженні проводів, підключених до нього.

Або могли вийти з ладу пов’язані з ним компоненти автомобіля. 

Ознаки несправності датчика распредвала.  Список і поради

Для того, щоб точно дізнатися, чи нормально функціонує датчик распредвала, вам може знадобитися провести чималий обсяг діагностики. Особливо треба врахувати, що в деяких випадках, для перевірки ефективності сигналу датчика СМР, може знадобитися спеціальне обладнання, без якого важко встановити причину несправності. 

Тим не менш, ви можете зробити кілька простих перевірок самостійно, використовуючи цифровий мультиметр (DMM): 

По-перше, перевірте у датчика распредвала електричний роз’єм і стан проводів. Від’єднайте роз’єм і перевірте, чи немає на ньому ознак іржі або забруднень. Все це може заважати хорошому контакту для передачі електрики.

  1. Потім перевірте наявність пошкоджень проводів: порвані дроти, ознаки плавлення проводів від довколишніх гарячих поверхонь.
  2. Крім того, переконайтеся, що дроти датчика распредвала не стосуються свічок запалювання або котушок запалювання, які можуть подавати перешкоди і заважати датчику передавати вірний сигнал. 
  3. Після вищеописаних перевірок використовуйте цифровий мультиметр, який може тестувати змінний струм (АС) напруги або безперервний струм (DC) – в залежності від конкретного типу датчика распредвала, який використовується в вашому автомобілі .

Також перед тестуванням вам потрібно виставити на мультиметри правильні електричні параметри для конкретного типу датчика СРМ. Звичайно подібна інформація вказується в керівництві по ремонту та обслуговуванню автомобілів.

Окремий датчики распредвала дозволяють вам створити розгалужувач електричного кола датчика СМР для того щоб вважати сигнал з датчика у пора його роботи в автомобілі.

Якщо образ вашого датчика не дозволяє під’єднати до нього дроти мультиметра, то ви можете, від’єднавши роз’єм з датчика, прикріпити до нього мідний дріт, вставивши її в будь-який роз’єм датчика.

Потім підключіть роз’єм назад до датчика, дотримуючись обережності, щоб не замкнути дроти під час тестування. Якщо ви використовуйте цей метод, заізоліруйте дроти ізоляційною стрічкою. 

Тестування двухпроводного датчика распредвала

– Якщо у вашій машині датчик распредвала має два дроти, то це означає, що автовиробник встановив на машину магнітний образ датчика СМР. В цьому випадку встановіть на мультиметри «змінне зусилля». 

– Попросіть помічника повернути ключ запалювання без запуску двигуна.

– Зараз перевіримо наявність електрики, яке належить протікати через контур датчика. Візьміть самісінький контакт мультиметра і притулите його до «землі» (будь-якого металевого частини на двигуні).

Інший контакт мультиметра ви повинні притулити до кожного проводу, які ви під’єднали до гнізда датчика распредвала. Якщо ні на одному дроті дудки електричного струму, то датчик цілком несправний.

– Попросіть вашого помічника запустити двигун

– Притуліть один контакт мультиметра до одного дроту датчика распредвала, інший контакт вимірювального обладнання до другого проводу датчика. Подивіться на дисплей мультиметра. Звірте показник зі специфікацією, вказаною в керівництві по ремонту автомобіля. У більшості випадків ви поведіть коливається сигнал від 0,3 до 1 вольта. 

– Якщо немає сигналу, то датчик положення розподільного валу несправний

Тестування трипровідною датчика распредвала

– Після того ніби ви перевірили дроти датчика распредвала, стан його роз’єму і т.п., і визначили, що у вашій машині встановлено трехпроводной датчик СРМ, прийшло пора перевірити його працездатність мультиметром. Для цього встановіть мультиметр в порядок «постійного струму».

– Попросіть помічника покрутити ключ в запалюванні, але без запуску двигуна.

– Один з дротів мультиметра притулите до «землі» (до металевого кронштейну, до болта або до металевої частини двигуна). Другий провід мультиметра підключіть до дроту живлення датчика. Порівняйте показники мультиметра до специфікації, зазначеної в керівництві по ремонту машини. 

– Попросіть вашого помічника запустити двигун

– Підключіть червоний дріт мультиметра до червоного проводу датчика, а чорний провід мультиметра до чорного проводу датчика. Порівняйте показники мультиметра зі специфікацією, яка вказана в інструкції з ремонту вашого автомобіля. Якщо показник на мультиметри нижче, ніж вказано в керівництві по ремонту або дані цілком відсутні, то, швидше за все, датчик распредвала вийшов з ладу. 

– Зніміть датчик распредвала і перевірте його на наявність ознак фізичного пошкодження або забруднення. 

Якщо після самостійної діагностики датчика положення розподільного валу ви встановили, що він цілком справний, то можливо існує поломка або збій в пов’язаних з датчиком компонентах автомобіля.

Так, ланцюг ГРМ (або ремінь ГРМ) може мати недостатню натяжку або бути перетягнутою. Також можливо, що зносився натягувач ременя або ланцюга ГРМ. Будьте уважні!!!

При таких проблемах з машиною також причиною несправності може бути сильно зношений ремінь ГРМ. Через це розподільний вал і колінний вал можуть втратити синхронізацію. В результаті датчик распредвала може посилати невірний сигнал в комп’ютер машини. У підсумку це призведе до неправильного запалювання і впорскування палива. 

Симптоми несправності датчика положення распредвала

Електроніка, що управляє роботою двигуна сучасного автомобіля, отримує інформацію від групи вимірників, які фіксують витрата повітря, температуру, склад вихлопних газів і так далі.

В машинах останнього покоління кількість вимірювальних елементів збільшилася – з’явився електромагнітний датчик положення распредвала (скорочено – ДПРВ).

Автолюбителям, які віддають перевагу самостійно діагностувати несправності, варто ознайомитися з симптомами неполадок зазначеного приладу і способами його перевірки.

Конструкція і місцезнаходження вимірювача

Принцип роботи ДПРВ заснований на ефекті Холла – датчик реагує на наближення металевої маси, змінюючи напругу на сигнальному проводі. За конструкцією прилад схожий на інший елемент – визначник положення колінчастого вала. Всередині пластикового корпусу знаходиться котушка, куди постійно підводиться напруга бортової мережі 12 В.

Ознаки несправності датчика распредвала.  Список і поради

  1. Після включення запалення і пуску мотора на датчик подається напруга живлення 12 В. Через третій сигнальний провід елемент віддає контролера напруга величиною 90-95% від початкового.
  2. Коли виступ на обертається деталі распредвала проходить поруч з корпусом ДПРВ, напруга на сигнальному контакті падає до 0,2-0,4 вольта в залежності від конструкції приладу і моделі транспортного засобу.
  3. За моментами падіння напруги електронний блок чітко «бачить» фази газорозподілу, своєчасно подає паливну суміш в циліндри двигуна і направляє іскровий розряд до потрібної свічці запалювання.

Примітка. На автомобілях з 16-клапанними моторами встановлюється 2 датчика – по одному на кожен розподільчий вал.

Коли вимірювач несправний, електроніка не здатна контролювати роботу газорозподільного механізму. У подібних випадках блок управління йде в помилку і орієнтується на сигнали інших вимірників. Іскри і топлівоподача коригується відповідно до закладеної програми, що позначається на роботі силового агрегату.

Характерні симптоми неполадки

Практика показує, що несправність датчика положення розподільного вала не веде до відмови мотора і знерухомлення транспортного засобу. Двигун продовжує працювати з деякими відхиленнями, що заважають нормальній експлуатації авто. Симптоми виходу з ладу ДПРВ досить туманні і схожі на неполадки інших вимірювальних елементів:

  1. Нестабільна робота двигуна на холостих обертах і в процесі руху.
  2. Замість динамічного розгону після натискання педалі газу спостерігається серія дрібних ривків і млявий набір швидкості.
  3. Потужність силового агрегату знижується. Ефект стає помітний при збільшенні навантаження – на підйомі, різкому прискоренні, під час буксирування причепа.
  4. Індикатор Check Engine на приладовій панелі загоряється не завжди. Але багато водіїв відзначають, що при несправному вимірнику табло спалахує після збільшення оборотів колінчастого вала до 3000 об / хв і більше.
  5. Витрата пального закономірно збільшується.

Ознаки несправності датчика распредвала.  Список і поради

На різних моделях автомобілів відзначаються додаткові ознаки несправності датчика распредвала:

  • мотор несподівано глухне в процесі руху, при цьому зводиться без проблем;
  • холодний пуск двигуна стає утрудненим;
  • на машинах, обладнаних роботизованою коробкою передач, виникають складнощі з автоматичним перемиканням швидкостей;
  • двигун “троїть” – чути пропуски циклів запалювання, іноді спостерігаються хлопки в випускному колекторі;
  • на деяких авто трапляється відмова силової установки через відсутність іскроутворення.

Довідка. Термін експлуатації елемента досить тривалий. На автомобілях вітчизняного виробництва ресурс досягає 80-100 тис. Км, імпортного – 150 тис. Км. При пошуку причин несправності ви можете орієнтуватися на зазначені періоди.

Їзда з поламаним вимірником ДПРВ допустиме протягом короткого періоду. Ривки, збагачена паливна суміш і помилки електроніки прискорюють знос свічок запалювання і деталей двигуна. Після виявлення перерахованих симптомів машину варто відправити на діагностику або відшукати джерело проблеми самостійно.

Як переконатися в працездатності ДПРВ?

Найпростіший спосіб перевірити датчик распредвала – підключити до діагностичного роз’єму машини автомобільний сканер або комп’ютер з встановленою програмою, відповідної марки авто. Якщо елемент несправний, то після запуску двигуна пристрій покаже наступні коди помилок:

  • P0340 – відсутній сигнал визначника положення розподільного;
  • P0341 – фази газорозподілу не збігаються з тактами стиснення / впуску циліндропоршневої групи;
  • P0342 – в електричному ланцюзі ДПРВ занадто низький рівень сигналу;
  • P0343 – рівень сигналу від вимірювача перевищує норму;
  • P0339 – від датчика надходить переривчастий сигнал.

Ознаки несправності датчика распредвала.  Список і поради

  1. Візуальний огляд проводки методом накручування ланцюга на предмет обриву.
  2. Вимірювання вихідного струму на керуючому контакті ДПРВ.
  3. Перевірка працездатності методом наближення до металевого предмету.

На першому етапі необхідно переконатися в цілісності проводки і надійному контакті сполучної колодки. Уважно огляньте підводять кабелі на предмет зламів, тріщин і оплавлення ізоляції. Прозвонка струмопровідних жив і пошук обриву виконується тим же мультиметром. Не забудьте почистити контакти роз’єму від окислення.

Перевіривши електропроводку, переходите до діагностики самого датчика розподільного вала. Замість штатних затискачів типу “крокодил” на тестері потрібно використовувати дроти з голками, щоб не довелося мудрувати з підключенням до сполучної колодці. Діагностичні роботи ведуться в наступному порядку:

  1. Відкрийте кришку капота і відшукайте на голівці циліндрів ДПРВ. Зазвичай елемент ставиться на торці двигуна або бічної стінки ГБЦ поруч з ним.
  2. Користуючись електричною схемою автомобіля або даними по конкретної моделі датчика, визначте розташування двох контактів харчування і третього дроту, що йде до контролера.
  3. Увімкніть запалювання і заміряйте напруга між масою машини і керуючим контактом елемента (на автомобілях ВАЗ це середній провід, позначений буквою «З»). Нормальні свідчення мультиметра – не менше 90% від напруги живлення, тобто, 12 * 0,9 = 10,8 В.
  4. Якщо отримані значення нижче норми, датчик несправний і підлягає заміні. В іншому випадку виконуйте третій етап перевірки.

Ознаки несправності датчика распредвала.  Список і поради

Підключивши мультиметр до середнього контакту і масі авто, знову включіть запалення. Піднесіть близько до торцевої частини елемента сталевий предмет (наприклад, ріжковий ключ), відстежуючи показання дисплея. Працездатний датчик повинен відреагувати на наближення металу падінням напруги до значень 0,2-0,4 В.

Якщо перевірка датчика распредвала залізним предметом не змінила показань тестера, ДПРВ однозначно слід поміняти. Купуючи нову деталь, враховуйте один момент: навіть оригінальні запчастини можуть продаватися без тонкого кільця ущільнювача. Доведеться знайти і купити його окремо або використовувати старий ущільнювач за умови, що матеріал не потріскався і не «вкляк».

Датчик положення розподільного: ознаки несправностей, здійснення діагностики

Сучасний автомобіль – це складна технічна конструкція. Крім механічних вузлів і агрегатів, в транспортний засіб вбудовані електронні компоненти і блоки. Численні датчики стежать і контролюють роботу силового агрегату. У цій статті більш детально дізнаємося про датчик положення розподільного валу (ДПРВ). Справність ДПРВ – запорука стабільної роботи мотора.

Навіщо потрібен датчик і як він функціонує?

Датчик – це електронний прилад. Він стежить за становищем розподільного (кулачкового) вала в певні проміжки часу. За допомогою надходить від нього сигналу бортовий комп’ютер управляє:

  • подачею палива в двигун;
  • вихлопом відпрацьованих газів;
  • підпалом горючої суміші в камері згоряння двигуна.

Датчик грає важливу роль при запуску двигуна. Без нього автомобіль не заведеться і не зрушиться з місця.

Принцип роботи ДПРВ

Принцип дії датчика в будь-якому автомобілі однаковий. Працює він на основі ефекту Холла, тому іноді ДПРВ (датчик положення розподільного валу) називають датчиком Холла.

Ефект полягає в наступному: при проходженні напівпровідника через постійне магнітне поле в ньому змінюється напрямок руху заряджених частинок.

На контактах змінюється напруга при перетині магнітного поля.

У датчику розміщений постійний магніт, який створює магнітне поле. На зубах колеса кулачкового вала розміщений репер. Так називається металевий зуб. Він проходить через магнітне поле і формує імпульс напруги на сигнальному контакті ДПРВ, який надходить в блок керування двигуном. Бортовий комп’ютер автомобіля завжди знає стан циліндрів. У цьому йому допомагає датчик Холла.

Ознаки несправності датчика распредвала.  Список і порадиКонструкція будь-якого датчика положення распредвала гранично проста: постійний магніт в пластмасовому корпусі з сигнальними проводомі

Розташовується електронний прилад в різних автомобілях по-різному. Щоб його відшукати, треба зазирнути в книгу по експлуатації транспортного засобу . У деяких автомобілях встановлено кілька датчиків Холла. Також нерідко можна почути ще одне його назва: датчик фази.

ознаки несправності

Електронний блок керування двигуном стежить за показаннями датчиків. Самостійно виявити поломку в електронному приладі складно, але є кілька ознак, які вказують на неправильну роботу датчика або на його поломку.

Ознаки несправності датчика распредвала.  Список і порадиРізке перевищення витрати палива – це ознака несправності датчика положення распредвала

Перша ознака – це різке перевищення витрати палива. Кожен водій знає, скільки споживає бензину або дизпалива його автомобіль на 100 кілометрів пробігу. Якщо несподівано збільшується витрата палива, то датчик Холла забарахлив.

Ознаки несправності датчика распредвала.  Список і порадиПеріодичний перегрів двигуна – друга ознака несправності датчика Холла

Періодичне перевищення робочої температури силового агрегату – це друга ознака неправильної роботи датчика положення распредвала. В цьому випадку треба бути гранично уважним і якомога швидше усунути несправність. Перегрів двигуна часто призводить до дорогого ремонту.

Ознаки несправності датчика распредвала.  Список і порадиЯкщо засвітився аварійний індикатор Check Engine, то необхідно відразу провести діагностику електронних пристроїв автомобіля

На приладовому щитку встановлений індикатор аварійної роботи двигуна. Сам бортовий комп’ютер сигналізує про можливу несправність. Це буде третій симптом виходу з ладу будь-якого датчика, в тому числі і датчика положення розподільного валу.

Перевірка своїми силами

Звичайно, кваліфікований ремонт і діагностику датчика проведуть тільки фахівці станції техобслуговування. У цьому їм допоможе спеціальний прилад – осцилограф. Але якщо немає можливості заїхати на СТО, то перевірити електронний прилад можна самостійно. Для цього необхідний вольтметр.

Спочатку перевіряємо цілісність проводів, що йдуть до датчика. Для цього виконайте такі дії:

  1. Знайти в мануалі по експлуатації автомобіля, де розташований датчик.
  2. Відключити фішку на ДПРВ.
  3. Включити запалювання.
  4. Замкнути ланцюг через вольтметр. Якщо напруга є, то з проводкою все в порядку. Інакше шукайте, де обрив або відсутність контакту.

Після перевірки проводів приступаємо до діагностики датчика. Її виконують так:

  1. Підключити один щуп вольтметра на сигнальний контакт датчика, другий замикаємо на +12 вольт.
  2. Покриття стартером. Якщо стрілка вольтметра не реагує, то вийшов з ладу датчик. Замініть на новий.

Установка ДПРВ на авто з бензиновим двигуном своїми руками зазвичай не викликає труднощі. З автомобілем, на якому встановлено блок управління розподілом фаз або дизельний силовий агрегат, краще скористатися послугами станції технічного обслуговування.

Датчик положення розподільного: розташування, несправності і перевірка

Проблеми в роботі ДПРВ можуть серйозно загрожувати безпеці водія і пасажирів. Уявіть ситуацію: ви їдете в щільному потоці великого міста, і раптом двигун різко втрачає потужність, що призводить до значного зниження швидкості руху вашого автомобіля. Дуже часто все закінчується ДТП, оскільки їде позаду водій просто не встигає зреагувати.

Ще один варіант – під час руху двигун глухне, відключається гідропідсилювач керма, через що ви не можете вписатися в різкий поворот. Ситуація сумна і таке дійсно відбувається. В інших ситуаціях ви просто виходите з дому, щоб відправитися на роботу, а двигун взагалі не запускається.

У цій статті будуть розглянуті основні ознаки несправності ДПРВ. Також ви дізнаєтеся, де розташований датчик распредвала, і як перевірити його самостійно. Але для початку спробуємо розібратися в тому, для чого він взагалі потрібен.

Що таке ДПРВ (датчик положення розподільного валу)?

Головка блоку циліндрів силового агрегату містить 1-2 розподільних вала. Вони оснащені спеціальними лопатями, що відповідають за управління впускними і випускними клапанами. Також в блоці встановлений колінчастий вал, який приводить в рух распредвал за допомогою шестерень, ременя приводу газорозподільного механізму (ГРМ) або ланцюга ГРМ.

Ознаки несправності датчика распредвала.  Список і поради

Для визначення робочого циліндра ЕБУ двигуна аналізує стан повороту распредвала по відношенню до поточної позиції клонували. Саме цю інформацію повідомляє ДПРВ.

Блок управління використовує отримані дані для корекції роботи паливних форсунок і іскроутворення.

А це означає, що від працездатності датчика распредвала залежить економія палива, ефективність роботи мотора і рівень шкідливих викидів.

Сьогодні автомобілі оснащуються ДПРВ двох різновидів – електромагнітні (індукційні) і датчики Холла. Датчики застосовуються для передачі сигналу на блок управління ДВС.

Індуктивний датчик виробляє сигнал змінного струму, його легко ідентифікувати по двох проводах. А ось датчику Холла для створення сигналу необхідно додаткове харчування, тому до нього йде ще один провід (всього три).

Важливо! Датчик положення розподільного функціонує в гармонії з датчиком положення коленвала.

Проблеми, які може створити несправний датчик распредвала

Несправності ДПРВ можуть привести до появи різних проблем. Все залежить від конкретного автомобіля і поломки самого датчика. Найбільш часто автомобілісти згадують такі ознаки несправності датчика распредвала:

  • Блокування трансмісії з однаковою швидкістю. Для зняття блокування доводиться глушити і знову запускати двигун. Явище може проявлятися через певні проміжки часу.
  • Істотне зниження потужності двигуна. Наприклад, часто автомобіль неможливо розігнати вище 55-60 км / ч.
  • Двигун може раптово стихнути.
  • Якщо збої ДПРВ починаються на ходу, автомобіль може сіпатися, при цьому потужність двигуна помітно падає.
  • Пропуски запалювання, утруднений запуск або захлинання двигуна, погана динаміка.
  • Іноді вийшов з ладу датчик положення розподільного валу просто блокує утворення іскри, тому машину взагалі не вдається завести.

Що призводить до збоїв в роботі ДПРВ

Як і будь-який елемент автомобіля, датчик распредвала в певний момент перестає працювати. Наприклад, це відбувається в результаті зносу внутрішньої частини або проводу.

Залежно від типу використовуваного датчика розрізняються і проблеми в роботі двигуна.

Як тільки «мізки» автомобіля виявлять збій в роботі ДПРВ, на панелі приладів загориться значок Check Engine, а в пам’яті блоку управління збережеться діагностичний код несправності. Це спростить пошук проблеми в подальшому.

Ознаки несправності датчика распредвала.  Список і поради

Помилки датчика распредвала (коди)

P0340 Відсутня сигнал з датчика распредвала (обрив ланцюга)
P0341 Неприпустиме значення сигналу ДПРВ
P0342 Низький рівень сигналу на вході ланцюга ДПРВ
P0343 Високий рівень сигналу на вході ланцюга ДПРВ
P0344 Нестійкий сигнал ДПРВ

Розташування ДПРВ

Розташування датчика положення розподільного валу залежить від конкретного двигуна. Як правило, він знаходиться десь в області головки блоку циліндрів.

Необхідно оглянути верхню частину ланцюга або ременя приводу ГРМ або звернути увагу на задню частину ГБЦ. Деякі виробники «ховають» ДПРВ в спеціальних відсіках.

Іноді силовий агрегат автомобіля може бути оснащений не одним, а кількома датчиками.

Ознаки несправності датчика распредвала.  Список і поради

Якщо візуальний огляд не приніс ніяких результатів, радимо вивчити інструкцію по експлуатації вашого автомобіля. Якщо друкованого видання під рукою немає, пошукайте інформацію про розташування датчика распредвала через інтернет.

Пошук та усунення несправностей ДПРВ

Якщо на панелі вже загорівся індикатор Check Engine (він може світитися не постійно, а з’являтися періодично), необхідно просто вважати код несправності за допомогою діагностичного пристрою. Якщо у вас немає такого приладу і купити його неможливо, необхідно звернутися до фахівців.

Після отримання точного коду несправності і його розшифровки, ми рекомендуємо виконати кілька нескладних тестів. Не завжди наявність одного з перерахованих вище кодів несправності ДПРВ свідчать про те, що датчик обов’язково підлягає заміні. Іноді джерелом проблеми є пошкодження проводки, роз’єму і т.д. Такі неполадки цілком реально усунути своїми силами.

Але для перевірки працездатності самого датчика положення распредвала необхідно виконати декілька дій. Звичайно, сигнал складно перевірити, не маючи спеціального обладнання. Але базову інформацію надасть перевірка датчика распредвала мультиметром.

Спочатку візуально перевірте, в якому стані знаходиться роз’єм датчика й проведення, які до нього йдуть. Переконайтеся в тому, що там немає бруду, масла або іржі, які можуть створювати перебої.

Зверніть увагу

Перевірте дроти на наявність пошкоджень. Іноді проблеми створюють переламані дроти, погані контакти або дефекти ізоляційного шару, викликані впливом підвищених температур.

Провід ДПРВ не повинні контактувати з високовольтними дротами системи запалювання.

Після цього беремо в руки цифровий мультиметр, він «уміє» перевіряти значення змінного і постійного струму (AC і DC, відповідно). Але вам заздалегідь необхідно отримати інформацію про те, якими мають бути ці показники для використовуваного на вашому авто датчика.

У деяких датчиках роз’єми влаштовані так, що ви можете підключити до них додаткові дроти для зчитування даних мультиметром.

Якщо це неможливо, спробуйте відключити роз’єм ДПРВ і підключити тонкі мідні дроти до кожної клеми роз’єму. Після цього встановіть роз’єм на місце, щоб з його корпусу стирчали два дроти.

Ще один варіант – пробити кожен з проводів голкою або шпилькою (робіть все акуратно, щоб не замкнути дроти!). Після такої діагностики пошкоджені ділянки ізоляції слід добре замотати ізоляційною стрічкою, щоб усередину не потрапляла волога.

Перевірка двухпроводного датчика положення распредвала:

  • Якщо в авто використовується електромагнітний ДПРВ, переведіть мультиметр в режим AC.
  • Інша людина повинен включити запалювання, провернув ключ у замку, що не запускаючи при цьому двигун.
  • У ланцюзі має з’явитися напруга. Один з щупів мультиметра з’єднайте з «землею» (будь-який металевий компонент двигуна), а другий по черзі підключайте до проводів датчика распредвала. Відсутність струму на всіх проводах свідчить про проблему в проводці, яка йде до датчика.
  • Попросіть людини в машині запустити двигун.
  • Доторкніться одним щупом мультиметра до одного дроту роз’єму ДПРВ, а другим – до іншого. На екрані приладу з’являться значення, які слід порівняти з робочими показаннями, наведеними в інструкції з експлуатації авто. Як правило, показники на екрані змінюються в межах 0,3-1 вольта.
  • Відсутність сигналу свідчить про несправність датчика распредвала.

Перевірка трипровідною ДПРВ:

  • Визначте провід живлення, «землі» і сигнальний провід (скористайтеся інструкцією по ремонту), після чого перевірте цілісність проводки, яка йде до датчика. Мультиметр треба перевести в режим DC.
  • Інша людина повинен включити запалювання, не запускаючи мотор.
  • Чорний щуп мультиметра з’єднуємо з «землею» (будь-яка металева деталь двигуна), а червоний – з проводом харчування ДПРВ. Отримані результати слід порівняти з даними з інструкції по експлуатації.
  • Помічник повинен запустити двигун.
  • Доторкніться червоним щупом мультиметра до сигнального проводу ДПРВ, а чорний щуп з’єднайте з проводом заземлення. У разі несправності датчика напруга буде нижче заявленого в керівництві по ремонту. Іноді мультиметр взагалі нічого не показує, що також свідчить про вихід з ладу датчика.
  • Зніміть ДПРВ і перевірте елемент на наявність механічних пошкоджень або забруднень.

Нижче опубліковано відео, яке наочно демонструє, як ви можете проводити такі випробування. У деяких випадках електричний ланцюг справна, датчик під час тестів також видає правильні свідчення.

Виникає питання про те, чому ж з’являються помилки і проблеми в роботі двигуна? Іноді причини пов’язані з іншими компонентами двигуна. Помилки можуть з’являтися через ослаблений ременя ГРМ або несправності його натяжителя. Через це ДПРВ буде передавати неправильний сигнал.

Тестування датчика положення розподільного валу

Вартість і заміна датчика распредвала

Якщо результати тестів остаточно переконали вас в тому, що ДПРВ несправний, його необхідно замінити. На багатьох автомобілях поміняти датчик дуже просто. Все зводиться до відключення електричного роз’єму, відкручування лише одного кріпильного болта, витягування старого та встановлення нового датчика.

На інших авто доводиться попутно знімати кілька компонентів двигуна, інакше отримати доступ до датчика не вдасться. Для оцінки можливості самостійної заміни ДПРВ ми радимо вивчити відповідний пункт керівництва по ремонту конкретного автомобіля.

Вартість датчика распредвала зазвичай становить в межах 30-100 доларів.

підсумки

На початку статті ми згадували неприємні наслідки, до яких може привести поломка ДПРВ. Якщо ви виявили хоча б одна з ознак несправностей датчика положення розподільного вала, радимо якомога швидше діагностувати проблему.

В іншому випадку ви можете просто встати посеред дороги. Почніть з зчитування кодів несправностей, що зберігаються в пам’яті ЕБУ і, при необхідності, перевірте сам датчик. Тепер ви вже знаєте, як це робити за допомогою звичайного цифрового мультиметра.

Дуже часто вирішити проблему можна своїми руками, не витрачаючи зайвих грошей на діагностику і заміну.

Симптоми несправності датчиків распредвала і коленвала

Ознаки несправності датчика распредвала.  Список і поради

Місце знаходження розподільного вала і модель автомобіля служать основними моментами при визначенні принципу роботи датчика розподільного вала. Сам датчик распредвала оснащений функцією визначення кутового положення ГРМ, який відповідає положенню коленвала. Система управління отримує інформацію від датчика кулачкового вала.

Для того щоб перевірити справність датчика распредвала, необхідно ознайомиться з переліком основних, класичних несправностей і їх ознак.

Причини поломки датчика распредвала:

  • датчик змістився через руйнування вушок кріплення
  • істотно підвищилася температура двигуна
  • вийшов з ладу зубчастий диск датчика імпульсу
  • з’явилися короткі замикання у внутрішній схемою датчика

До основних ознак поломки датчика распредвала відносяться:

  • підвищення витрат пального
  • зафіксований код несправності
  • електронний БО працює в аварійному режимі
  • спалахує контрольна лампочка роботи двигуна на панелі приладів

Ознаки несправності датчика распредвала.  Список і поради

При зовнішньому огляді можна тільки визначити зовнішню деформацію датчика, провести його чистку і перевірити електричний ланцюг. Датчик розподільного вала при виявленні несправностей потрібно замінити.

Датчик коленвала складається з капронової каркаса, який обмотаний мідним дротом і кріпиться на сталевому сердечку. Сам провід ізольований емаллю, роль герметика грає компаудная смола. При роботі датчик відправляє сигнали ЕБУ про роботу, а також положенні колінчастого вала.

Ознаки несправності датчика распредвала.  Список і поради

  • обороти з ознаками нестійкості під час холостого ходу
  • обороти підвищуються або знижуються неконтрольовано
  • при динамічному навантаженні виникає детонація в моторі
  • помітне зниження потужності двигуна
  • зниження динаміки автомобіля під час руху

Справність датчика коленвала перевіряється кількома способами, для цього необхідно мати спеціальні прилади.

Провести перевірку датчиків распредвала і коленвала ви завжди можете на нашому сервісі. Сучасне обладнання дозволяє швидко і точно визначити наявність неполадок і замінити необхідні деталі. 

Ознаки несправності датчика распредвала

Пристрій автомобіля дозволяє з легкістю контролювати його роботу, якщо мати правильну інформацію. Так, кожен автовласник повинен знати ознаки несправності датчика распредвала.

Функції та принцип дії

Датчик распредвала (коротко – ДПРВ) являє собою датчик, що забезпечує контроль роботи автомобіля. Він подає сигнали бортовому комп’ютеру про стан машини. Зокрема, мова йде про таких аспектах:

  • Стабільність роботи двигуна.
  • Розподіл паливної маси, яка надходить в циліндри. Так, якщо ваша Лада Калина (або інший російський автомобіль) почала «їсти» багато бензину, швидше за все справа саме в ДПРВ.
  • Положення кулачкового вала.
  • Стан вихлопу.

Ознаки несправності датчика распредвала.  Список і поради

Як бачите, всі ці відомості дуже важливі. Складається ДПРВ з магніту, з’єднаного з системою розпізнавання. За рахунок замикання зубчики передається імпульсний сигнал на бортовий комп’ютер. Він в свою чергу постійно отримує відомості про стан поршня. Така «співпраця» забезпечує максимальну точність впорскування пального. В результаті паливна суміш запалюється під час запуску двигуна.

Основні ознаки несправності

Прекрасно, коли бортовий комп’ютер робить за тебе всю роботу. Але іноді датчики можуть вийти з ладу або як мінімум почати «барахлити». Візуально розібратися з електроприладом вкрай складно. Однак несправність можна виявити за деякими ознаками:

  • Головна причина – це підвищення середньої витрати пального. Якщо автомобіль почав раптом споживати дуже багато палива, ймовірно датчик Холла не в порядку.

Порада: на сучасних бортових комп’ютерах є індикатор витрати пального.

  • Друга ознака – це збільшення робочої температури мотора. Найчастіше в таких випадках загоряється відповідний індикатор. Дуже важливо вчасно вжити заходів, так як це може привести до серйозних поломок.

обчислюємо неполадки

Якщо виникли будь-які неполадки з авто, краще відразу ж звернутися до фахівців. Однак це не завжди можливо і деколи доводиться робити це самостійно. Зрозуміло, складність виявлення несправностей залежить від автомобіля. Наприклад, на Пріорі це зробити легше, ніж на БМВ. Все ж є універсальний метод.

Озброївшись простим вольтметром, можна перевірити датчик распредвала. Природно, високої точності ця методика не принесе, але якісь плоди вона принесе. Отже, потрібно включити запалювання, замкнувши ланцюг. До цього необхідно відключити дроти від датчика. Заміряємо напруга, і якщо воно відсутнє, то причина в проводах. Таке трапляється досить часто (наприклад, коли відходять контакти).

Якщо напруга присутня, то продовжуємо діагностику. Один контакт вольтметра приєднуємо до сигнального пристрою, другий підчіплюємо до харчування. Якщо вольтметр не показав будь-яких змін, значить проблема в датчику положення распредвала. Значить, він потребує заміни.

Призначення і несправності датчика положення распредвала

Вітаю вас друзі на сайті ремонт автомобілів своїми руками. Датчик положення розподільного (датчик фаз) – один з ключових вузлів сучасних авто. На перший погляд він непомітний і малозначітелен. Насправді його роль в роботі всієї системи складно недооцінити.

Ознаки несправності датчика распредвала.  Список і поради

Датчик положення розподільного

Помилка датчика положення распредвала і його несправність може привести до збоїв в роботі двигуна, підвищення витрати і ряду інших проблем.

Призначення і принцип дії датчик распредвала

Основна функція пристрою – контролювати кутову позицію ГРМ по відношенню до положення коленвала силового вузла. Система управління отримує дані від датчика, обробляє їх і приймає рішення з приводу уприскування палива і регулювання запалювання. Дія пристрою базується на принципі датчика Холла.

Робота проста. Датчик Холла вимірює напрям руху або його зміна носіями заряду. Дані реєструються в момент, коли напівпровідник перетинає магнітне поле, створюване магнітом в самому датчику.

На зубчастому колесі розподільного валу є металевий зубець. Коли зуб проходить біля датчика, в пристрої з’являється імпульс напруги, який і передається в ЕБУ.

важливо

Завдання електронного блоку управління – прийняти надходять в різний час імпульси, проаналізувати їх, розпізнати позицію поршня в положенні ВМТ і дати команду на уприскування і запалення паливо-повітряної суміші.

При цьому варто відзначити, що в карбюраторних автомобілях ВАЗ такого датчика немає – там іскра на свічки подається в момент стиснення і на завершальному етапі пуску відпрацьованих газів. У таких системах, як правило, вистачає і датчиків положення колінчастого вала.

Як розпізнати поломку?

Для початку потрібно визначитися, де знаходиться датчик положення распредвала. В автомобілях ВАЗ будь то чотирнадцята або п’ятнадцята він розташований прямо на силовому вузлі, в безпосередній близькості від головки блоку циліндрів. Якщо глянути на двигун автомобіля зверху, то його складно не помітити.

Розпізнати ознаки несправності датчика положення распредвала нескладно. Є кілька характерних для цієї поломки симптомів:

У процесі запуску силового вузла стартер робить кілька оборотів (зазвичай 3-4), після цього запускається мотор і відразу ж спалахує лампа помилки двигуна “Check Engine”.

Пояснити це просто. В процесі запалювання ЕБУ чекає інформації від датчика фаз, але не отримує її. У цьому випадку йому доводиться робити висновки з урахуванням даних від ДПКВ.

Підвищений витрата палива. Даний симптом одні з найбільш «розпливчастих», адже може свідчити про цілу низку несправностей. Так що в якості окремого критерію його краще не використовувати.

Проблеми в режимі самодіагностики. Такі несправності характеризуються загорянням або потухання лампи контролю двигуна в момент заведення або вже на заведеному авто.

Порада

Погіршення динаміки двигуна. Машина починає повільно набирати швидкість, що особливо помітно при русі під ухил. Причиною може бути не тільки вихід з ладу датчика фаз, але і зниження компресії або вихід з ладу ДМРВ.

Як правило, при явному виході з ладу датчика положення распредвала світиться лампа “Check Engine” і випадає помилка Р 0340. Це явний симптом несправності пристрою. У такій ситуації оптимальний варіант – перевірка, а в разі підтвердження своїх підозр – заміна датчика положення распредвала.

Особливості перевірки датчика положення распредвала

При появі перших підозр, пов’язаних з роботою пристрою, з діагностикою краще не зволікати. Тільки от не всі знають, як перевірити датчик положення распредвала. Тут все просто. Для початку виділимо характерні причини несправності пристрою.

Їх декілька:

  • Пошкодження зубчастого диска датчика;
  • коротке замикання в схемі пристрої;
  • підвищення температури силового вузла;
  • зміщення датчика, пошкодження кріпильних «вушок».

При загорянні лампи «Чек» і появи однієї з двох помилок (0340 або 0343) можна сміливо звинувачувати датчик фаз. Але не можна забувати, що проблема може бути не тільки в пристрої, але і в контактних з’єднаннях.

Перше, що потрібно зробити – оглянути пристрій на факт зовнішніх пошкоджень, гарненько очистити голівку датчика, продзвонити електричний ланцюг на факт правильності комутації роз’ємів і відсутність обривів.

Після цього зачистите всі контакти, виміряйте рівень напруги. На контакті «А» повинні бути напруга 12 Вольт. У свою чергу на інших клемах його не повинно бути зовсім.

Таким чином, діагностувати проблему з датчиком положення розподільного нескладно – головне бути уважним до свого авто, реагувати на зміни в його роботі і поглядати на лампу помилки двигуна ( «Чек енгайн»).

При несправності датчика фаз не тягніть з ремонтом – встановіть новий пристрій. Тим більше що ця робота займе мінімум часу, грошей і сил. Удачі на дорогах і звичайно ж без поломок.

( 6

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

You May Also Like

Діагностика гбо 4 покоління своїми руками. Коли немає сенсу платити сто

Цены на бензин постоянно растут и облагаются новыми акцизами. Но без автомобиля…

Який краще gps-маяк для авто? Огляд моделей і погляд з боку

Защита своего транспортного средства – одна из основных задач автовладельца. При этом…

Що означає знак ш на машині? Просто про просте

https://www.znak.com/2017-04-07/znak_shipy_i_novye_pravila_dorozhnogo_dvizheniya_chto_nuzhno_znat 2017.04.07 Яромир Романов / Znak.com З 4 квітня в Росії діють…

Як зареєструвати саморобний причіп? В Україні.

Реєстрація саморобних транспортних засобів Саморобні ПРИЦЕПИ Отже, з якоїсь незрозумілої причини Ви…

Позначення на приладовій панелі автомобіля. Що означають значки?

У міру розвитку автомобільної промисловості кількість індикаторів на приладовій панелі стрімко збільшувалася.…

Як правильно паркуватися між машинами? Розписуємо в деталях

Як паркуватися переднім ходом між автомобілями Ось і настав щасливий день –…

Що робити, якщо потіє фара – причини і способи усунення проблеми

Утворення конденсату всередині фар досить поширена проблема, з якою стикаються власники автомобілів.…

Що робити, якщо тече рульова рейка? Терміново усуваємо

На СТО, що спеціалізуються на ремонті вузлів рульового управління, власників автомобілів змушують…

Що робити, якщо тече люк в машині? Список корисних порад

Вічна проблема – підтікання люка! Люк, не рідний, чи не механічний /…

Що робити, якщо машину заблокували і перекрили у дворі? Все вирішується

Що робити, якщо у дворі заблокували машину, куди звертатися? Багато автомобілістів стикаються…