Кожен автолюбитель знає, що запорука ефективної і стабільної роботи двигуна внутрішнього згоряння – використання якісної моторної мастила. Але широке розмаїття захисного матеріалу часом вводить в оману і ускладнює вибір. Класифікація моторних масел покликана полегшити пошук потрібної рідини.

Спробуємо розібратися, які класифікації існують і про що їх маркування може розповісти автолюбителю.

Класифікація моторних масел по хімічній основі

Насамперед розберемося, які бувають моторні масла за хімічним складом. Виділяють три основні групи автомастил: мінеральні, напівсинтетичні і синтетичні.

Розшифровка автомобільних масел.  Що означають букви і критерії вибору

Мінеральні повністю складаються з натуральних інгредієнтів. Вони виробляються шляхом прямого перегону нафтопродуктів. Їх використання раціонально в нових двигунах, не призначених для роботи в умовах сильних перевантажень. Мінералка ідеально підходить для помірного кліматичного поясу, де сезонні температурні перепади практично не помітні.

Така особливість пояснюється неможливістю масла підтримувати стабільне робоче стан в високо- і низькотемпературних умовах: при негативних температурах мінеральна основа підмерзає і перестає рівномірно циркулювати в силовій установці, при позитивних – знаходить високу плинність і швидко випаровується.

Періодичність заміни такого масла варіюється в межах 5-7 тисяч кілометрів пробігу (за умови, що автомобіль не піддається великим навантаженням). Основні переваги таких автомастил полягають в доступності та їх низької вартості.

Негативною стороною, крім неможливості використання рідини в умовах підвищених навантажень, є велике скупчення шкідливих для навколишнього середовища домішок, що містяться у вихлопних газах. Позначення мінеральної основи на етикетках каністр вказується рідко.

Присадки дозволяють зберігати первинні властивості паливно-мастильного матеріалу протягом тривалого часу, а також дозволяють йому протистояти температурних перепадів.

До основних недоліків напівсинтетики відноситься її «мінеральна сторона»: нафтопродукти можуть давати осад або нагар, забруднюючи тим самим робочу площу. Масло підходить для нових бензинових і дизельних двигунів .

Також його використання допустимо і в моторах, які виробили невеликий ресурс.

Розшифровка автомобільних масел.  Що означають букви і критерії вибору

Синтетична основа складається з інгредієнтів, які не зустрічаються в чистому вигляді в природі. Процес виробництва синтетики має на увазі проведення складного молекулярно-хімічного синтезу, спрямованого на підвищення експлуатаційних властивостей захисного матеріалу. Таке масло не залишає нагару і не забруднює робочу суміш.

Більш того, в його складі присутні миючі присадки, які дбайливо очищають двигун від бруду і сажі. Якщо ви звикли до спортивного стилю водіння або проживаєте в регіоні, що славиться різкими температурними перепадами, то «балувати» свого залізного друга краще якісної синтетикою.

Вона не розріджується, що не густіє від часу і кліматичних стрибків, а дозволяє підвищувати ресурс мотора там, де звичайна мінералка вже повністю б «втратила над собою контроль». Періодичність заміни синтетики може доходити до 15 тисяч кілометрів пробігу. При цьому її використання допустимо як в нових, так і старих силових агрегатах.

Про те, що рідина в каністрі відноситься до синтетики , інформує відповідний напис на етикетці.

Визначальним параметром при виборі моторної рідини по хімічній основі має виступати технічний стан мотора.

Класифікація моторних масел по SAE

Характеристики моторних масел безпосередньо залежать від ступеня їх в’язкості. У зв’язку з цим була розроблена міжнародна класифікація моторних масел SAE. Вона дозволяє створювати градацію автомобільних рідин на підставі ступеня їх плинності і стійкості до високотемпературних умов.

Відповідно до такої класифікації, все автомастила поділяються на три групи: зимові, літні та всесезонні.

Розшифровка автомобільних масел.  Що означають букви і критерії вибору

Позначення зимової групи включають в себе цифру і літеру W поруч з нею. Сама цифра ідентифікує низькотемпературний межа, до досягнення якого ПММ зберігає свої споживчі властивості. Буква W символізує зимову пору року.

Такі рідини мають високу ступінь плинності, яка дозволяє їм миттєво розподілятися по робочій поверхні холодного мотора, забезпечуючи йому легкий запуск.

При температурах вище 0 градусів за Цельсієм використовувати таку рідина не можна – перегрів викличе ще більшу плинність, в результаті чого рідина просто почне просочуватися крізь сальники і прокладки, залишаючи двигун без належного захисту.

Літній моторне масло в своїй маркування містить тільки двозначні цифри. Дані цифри умовно позначають високотемпературний межа, після досягнення якого настає погіршення технічних параметрів масла.

Літня група має високу ступінь в’язкості, що дозволяє запобігати надмірну плинність ПММ в умовах позитивних температур.

Зверніть увагу

При температурі нижче 0 відбувається збільшення індексу її тягучість, тому використання річного масла в зимовий період просто неможливо.

Розпізнати універсальне автомасло просто: на його етикетці вказується маркування, що містить два числа і букву між ними. Об’єднання літнього та зимового значень інформує автовласника про можливість цілорічного використання масляної рідини: перша цифра вказує на діапазон негативних температур, друга – на діапазон позитивних.

Знаючи, яка розшифровка у моторних масел, ви зможете безпомилково розпізнавати їх на прилавках автомагазинів.

Класифікація моторних масел по API

Маркування моторних масел за класифікацією API виконує відразу три ролі:

  1. Вона інформує автовласника про те, до якого типу двигуна може бути застосована рідина.
  2. Повідомляє про експлуатаційні характеристики моторного паливно-мастильного матеріалу.
  3. Попереджає, в двигунах якого року випуску може використовуватися така мастило.

Маркування моторних масел складається з наступних позначень:

Розшифровка автомобільних масел.  Що означають букви і критерії вибору

  • літерний код ЄС (може не прописуватися), що стоїть після найменування класифікації API, вказує, до якого класу енергозберігаючих моторних рідин відноситься даний продукт.
  • римська цифра після абревіатури інформує про можливості економії палива.
  • літери «С» або «S» мають на увазі дизельні і бензинові двигуни, відповідно.
  • після букв «С» або «S» йдуть літери від А до N, що характеризують клас якості моторного рідини. І чим далі класифікатор віддалений від початку алфавіту, тим вище якість паливно-мастильного матеріалу.

Дізнатися, що означають буквені коди класифікації моторних масел API, можна з наведеної нижче таблиці.Розшифровка автомобільних масел.  Що означають букви і критерії вибору

Класифікація моторних масел по ACEA

Ще одна класифікація моторних масел була розроблена Асоціацією європейських виробників автомобілів. Варто відзначити, що виробники моторних рідин перед стартом продажів нового продукту на європейському ринку повинні в обов’язковому порядку отримати сертифікат ACEA.

На ємностях рухової рідини можна знайти позначення з літерами А, В, С або Е:

Розшифровка автомобільних масел.  Що означають букви і критерії виборуМоторне масло в двигуні

  • Буква «А» означає, що застосування масла розраховане на бензиновий двигун.
  • Буква «В» говорить про те, що заливається рідина в дизельні мотори легкових автомобілів.
  • Буква «С» вказує на використання масла в двигунах (бензинових і дизельних), з встановленим каталізатором.
  • Буква «Е» означає, що ПММ застосуємо для вантажних авто, оснащених дизельної силовою установкою.

Крім букви в маркуванні ACEA присутні також і цифри.

Виділяють десять основних класів моторних продуктів за класифікацією ACEA:

  • А1 / В1 – дана група використовується в тих моторах, які допускають використання масловязкой захисної плівки при високій температурі і високій швидкості зсуву.
  • А3 / В3 – основними властивостями даного класу є великий межзаменний інтервал, висока стійкість до деструкції і миттєва адаптація до температурних перепадів. Такі переваги дозволяють використовувати масла другої групи в моторах, що піддаються регулярним перевантажень.
  • А3 / В4 – третя група також має високі технічні характеристики, з тією лише різницею, що використовуються такі масла в високофорсованих бензинових установках і дизельних агрегатах з безпосереднім уприскуванням паливної суміші.
  • А5 / В5 – відмінна риса ПММ четвертого класу – значна економія палива.
  • С1 – масла, що володіють високим ступенем екологічності. У їх складі міститься низький вміст сірки і фосфору, що істотно знижує токсичність вихлопних газів.

Розшифровка автомобільних масел.  Що означають букви і критерії вибору

  • С2 – моторні масла групи заливаються в мотори, обладнані фільтрами саж і трикомпонентними каталізаторами. Завдяки унікальності масляного складу, ресурс даних деталей, при використанні рідин з маркуванням С2, істотно збільшується. Також відбувається значна економія паливного витрати.
  • С3 – група масел, призначена для сучасних силових агрегатів, що відповідають останнім нормам екологічної безпеки.
  • С4 – клас ПММ, розроблений в 2004 році. Згідно з вимогами ACEA, заливається масло з класифікатором С4 в движки Euro-4. З позитивних сторін варто відзначити низький вміст шкідливих домішок і здатність підвищувати ресурс трехкомпонентного каталізатора автомобіля.
  • Е6 – моторні масла дев’ятого класу володіють не тільки високою стійкістю до механічної деструкції, а й «мають відмінний імунітет» перед старінням. Заливати таку рідину потрібно в дизельні мотори вантажних автомобілів, що експлуатуються в умовах великих перевантажень. Незважаючи на постійні температурні перепади, ГСМ відмінно зберігає свої споживчі властивості і ефективно захищає мотор від зносу.
  • Е7 – клас, який можна застосовувати в моторах дизельних «вантажівок», що відповідають вимогам Euro-1, 2, 3 і 4.

Класифікація моторних масел по ILSAC

Ilsac – класифікація, розроблена інженерами Америки і Японії. Вона включає п’ять груп моторних масел, технічні характеристики яких відповідають класифікації API:

Розшифровка автомобільних масел.  Що означають букви і критерії вибору

  • маркування GF-1 в даний час не використовується. Відповідає класифікатору API SH, тобто призначена для двигунів, випущених з 1995 по 1996 рр.,
  • маркування GF-2 є аналогом API SJ, тобто моторне масло даного стандарту може заливатися в мотор, випущений в період з 1997 по 2000 рр. В’язкі характеристики групи відповідають маслам 0W-20 і 5W-20,
  • маркування GF-3 – «відображення» API SL. Використання ПММ з таким класифікатором допустимо в движку, зробленому з 2001 по 2003 рр.,
  • маркування GF-4 відповідає API SM, тобто підходить для двигунів, випущених після 2004 року,
  • маркування GF-5 є аналогом API SN і призначається для сучасних автомобільних моторів, обладнаних новітніми системами нейтралізації вихлопних газів.

Моторне масло , що заливається в турбований двигун, за класифікацією Ilsac має маркування DX-1.

Класифікація моторних масел по ГОСТ

Відповідно до ГОСТ 17479.1-85, позначення моторних рідин включає в себе велику літеру «М», цифри, що характеризують клас кінематичної в’язкості ПММ, і великі літери, що вказують на приналежність мастила до тієї чи іншої групи за експлуатаційними параметрами.

Розшифровка автомобільних масел.  Що означають букви і критерії вибору

Для позначення зимових автомастил використовуються цифри 3, 4, 5, 6; для літніх – 6, 8, 10, 12, 14, 16,20 і 24. При цьому, чим більше цифра, тим вище в’язкість захисної плівки. Універсальні мастила в своїй маркування мають показники обох сезонів, прописані через дробову риску (наприклад, 3/8).

ГОСТом передбачено 6 груп, що класифікуються за сферою використання. Позначення включають в себе букву А, Б, В, Г, Д або Е і цифру. Індекс 1 має на увазі застосування в бензинових силових установках, індекс 2 – в дизельних.

Якщо поруч з буквою відсутня числовий показник, значить, засіб є універсальним для всіх моторів.

підсумок

Розшифровка моторних масел може багато про що сказати автолюбителю. Головне, запам’ятати основні параметри, за якими в подальшому буде зроблений вибір якісного матеріалу.

Слід пам’ятати, що, незважаючи на величезну кількість рекомендацій в сфері застосування того чи іншого виду моторного мастила, основне перевагу слід віддавати вимогам виробника транспортного засобу. Перед тим, як випустити модель в продаж, компанії-виробники досвідченим шляхом підбирають найбільш ефективний паливно-мастильний матеріал, здатний продовжити експлуатаційний період силової установки.

Якими б не були моторні масла, їх характеристики можуть негативно вплинути на стан двигуна вашого засобу пересування. Тому перш, ніж ставити експерименти на своїй машині, загляньте в її керівництво по експлуатації.

Класифікація моторних масел: маркування моторних масел, розшифровка і характеристики Посилання на основну публікацію Розшифровка автомобільних масел.  Що означають букви і критерії вибору

Маркування і розшифровка моторних масел 5w30 і 5w40

При експлуатації автомобіля власники стикаються з необхідністю заміни зношених запасних частин і витратних матеріалів, включаючи технічні рідини.

Регулярне технічне обслуговування передбачає обов’язкову заміну моторного масла. На відміну від марки бензину, мастильні матеріали мають безліч параметрів, характеристик і стандартів.

Вони можуть бути умовними (допуски для конкретних марок авто), так і безумовними, які визначають сумісність з багатьма марками і моделями двигунів.
Розшифровка автомобільних масел.  Що означають букви і критерії вибору

Найбільш популярним є стандарт 5W30, розшифровка якого визначає кліматичні умови експлуатації. Після обов’язкової прив’язки до дилерського сервісу (закінчення гарантійного терміну), водієві доводиться самостійно розбиратися, що включає в себе маркування моторних масел.

Розшифровка автомобільних масел в світлі світових стандартів

Опустимо за дужками конкретні специфікації автовиробників, хоча їх наявність звільняє від необхідності вивчати інші технічні характеристики. Будь-яке моторне масло має універсальні ознаки, які підходять різним двигунів.

Що означають цифри 5w40 на каністрі – відео

Одна з основних характеристик – класифікація по в’язкості SAE.

Коротка історія виникнення стандарту

Абревіатура SAE означає формалізоване суспільство автомобільних інженерів, в яке залучені практично всі держави, так чи інакше пов’язані з виробництвом і масової експлуатацією транспортних засобів.

Воно утворено в 1905 році, коли всім стало ясно, що майбутнє транспортних перевезень за автомобілями. На сьогоднішній день існує більше двох з половиною тисяч стандартів для експлуатації будь-яких видів транспорту і стаціонарних механізмів.

Розібратися в них для непідготовленого експлуатанта – справжня проблема. Адже ці стандарти дійсні не тільки для звичного нам транспортного засобу індивідуального користування.

  • Технології охоплюють громадський транспорт, вантажні транспортні засоби, будівельну та дорожню техніку, сільськогосподарські агрегати.
  • Детально що таке SAE – відео
  • Формати, розроблені спільнотою автомобільних інженерів, та отримали єдиний формат SAE, створюють майже 500 робочих груп, що мають акредитацію в різних країнах.

Розшифровка автомобільних масел.  Що означають букви і критерії вибору

Актуальність стандартів має чіткі завдання, які допомагають не тільки споживачам, але і покупцям мастильних матеріалів:

  •  установка гарантованих і послідовних очікувань при експлуатації товару, що купується;
  • дотримання норм, встановлених міжнародними договорами на експертному рівні;
  • дотримання рівня якості що випускаються мастильних матеріалів;
  • гарантована сумісність витратних матеріалів з агрегатами, в яких передбачається використання;
  • економія коштів для споживача;
  • скорочення витрат на розробку і виробництво нових продуктів;
  • збереження природних ресурсів, включаючи зниження шкоди при утилізації мастильних матеріалів.

Позитивний результат діяльності суспільства автомобільних інженерів:

  • для виробників – вироблення єдиних стандартів, запобігання недобросовісній конкуренції (маніпулювання уявними цифрами базових характеристик);
  • для споживача – чіткі і єдині стандарти маркування мастильних матеріалів, за якими можна миттєво ідентифікувати продукт.
    Розшифровка автомобільних масел.  Що означають букви і критерії вибору

Популярні позначення: розшифровка масла 5w30 і 5w40

  1. Така класифікація прийнята вищезазначеним спільнотою інженерів (SAE) в 1911 році, коли відносне різноманітність двигунів змусило виробників масел розширити асортимент.
  2. До того ж, до цього часу автомобілі почали експлуатуватися в різних кліматичних поясах: виникла необхідність класифікувати застосовність в залежності від температури навколишнього середовища.
  3. Саме в’язкість масла, точніше збереження цього параметра в певному діапазоні температур, лягла в основу стандарта.Классіфікатор SAE отримав код J300, і включив в себе наступні пороги температури:
  • 6 класів для експлуатації в зимових умовах (в класичному розумінні для середніх широт): 0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W;
  • 5 класів для експлуатації в літніх умовах: 20, 30, 40, 50, 60.

Оскільки експлуатація автомобілів в тропічному кліматі для вітчизняного споживача не актуальна, розглянемо так звані всесезонні масла. Їх можна заливати в автомобіль без прив’язки до певної пори року.

При цьому, позначення температурної сумісності може зрушуватися в потрібну сторону: для регіонів з переважанням зимового або літнього періодів.

Вузьконаправлені стандарти характерні лише для небагатьох регіонів: крайню північ, або спекотна пустельна місцевість з постійними позитивними температурами.

Латинська літера «W» означає Winter, тобто зима. Її присутність в стандарті означає саме всесезонність. Тобто, розшифровка 5W 40 наказує використовувати масло не тільки взимку, але і влітку.
Розшифровка автомобільних масел.  Що означають букви і критерії вибору

Для експлуатації двигуна особливо важливі дві характеристики:

  1. Температура прокачуваності (мінімальна і максимальна). Цифри означають, що в зазначеному діапазоні, масло гарантовано пройде по каналах маслопроводов, не застигне, і не буде стікати вниз.
  2. Мінімальна температура, при якій стартер в стані провернути колінчастий вал для старту двигуна. Низькі температури настільки збільшують в’язкість масла, що воно намертво схоплює обертові елементи.

Розшифровка автомобільних масел.  Що означають букви і критерії вибору

Якщо коротко, то, наприклад, маркування масла 5w40 означає що масло густіше, в порівнянні з 5w30 і, отже, краще захищає двигун в умовах жаркого клімату.

Мінералка, синтетика або напівсинтетика, дизель або бензин

Незважаючи на практику впровадження в моторні масла великої кількості присадок, якість кінцевого продукту на 70% визначається базовою основою, тобто середовищем, в яку ці компоненти додаються.

Класифікатор SAE наказує таке маркування:

  1. Якщо масло вироблено на базі основи, отриманої в результаті переробки сирої нафти, на етикетці присутня слово «Mineral». Воно означає, що сировина 100% природного походження, причому спосіб переробки – дистиляція.
  2. Базова основа, отримана в результаті синтезу (з природного газу або іншим способом), маркується фразою «Fully Synthetic». При цьому в кінцевому продукті можуть бути присутніми мінеральні присадки, це ніяк не впливає на походження основи.
  3. З метою зниження собівартості продукту, при збереженні якостей, притаманних синтетичних олив, виробники можуть змішувати мінеральну основу з базою, отриманої штучним шляхом. Такі мастила позначаються, як «Semi Synthetic».
  4. Існує категорія, яка не потрапляє під одну з перерахованих. Це базова основа, отримана з натуральної нафти шляхом переробки за технологією гідрокрекінгу.

Процедура настільки глибока, що властивості основи мало відрізняються від чистої синтетики. Проте, це мінеральна база.

При активному лобі нафтовиробників, асоціація SAE прийняла рішення відносити такі масла до категорії синтетичних. Виробник на добровільній основі може маркувати продукт абревіатурою «HC», тобто гидрокрекинговоє. А може і не маркувати: це не є порушенням.

Гідрокрекінг в останні роки отримав настільки широке поширення, що більше 50% масел створюються саме на цій базовій основі.

Дизельні або бензинові двигуни працюють в різних умовах, з точки зору застосування масел. Наприклад, для моторів, що працюють на важкому паливі, характерні ударні навантаження і наявність сажових відкладень в картері.

Розшифровка автомобільних масел.  Що означають букви і критерії вибору

Класифікація масел по API

Розшифровка автомобільних масел.  Що означають букви і критерії вибору

  • літера «S» позначає приналежність до бензиновим моторам;
  • літера «C» позначає приналежність до дизельних двигунів.

Розшифровка автомобільних масел.  Що означають букви і критерії вибору

Чим вона вища (порядковий номер літери в латинському алфавіті), тим більш якісному стандарту відповідає масло. Кожен наступний стандарт розшифровки поглинає попередній: тобто, забезпечення сумісності немає.

Розшифровка масла по етикетці на каністрі

  • Сучасний ринок автомобільних масел дуже різноманітний: витратні матеріали відрізняються за фізичними властивостями, і при виборі важливо правильно визначити продукцію, відповідну для конкретної моделі машини.
  • Маркування моторних масел позначається на упаковці, розшифровуватися вона може в залежності від позначення і прийнятої системи, тому необхідну інформацію про те, який товар потрібно купувати в конкретному випадку, можна дізнатися безпосередньо при покупці.

Особливості класифікації та види олії

Розподіл витратних рідин за різними критеріями регламентує ряд стандартів, найпопулярнішими серед яких є системи SAE, API, ILSAC, ACEA і російський ГОСТ. Самі витратні матеріали виробляються для бензинових або дизельних двигунів, крім того, існують універсальні різновиди. За типом основи моторне масло може бути наступного типу:

  • Мінеральне: головна складова частина речовини вилучають із нафтопродуктів за допомогою обробки, така речовина коштує порівняно недорого. Використання мінерального типу масла виправдано для обслуговування в літній період, оскільки воно має підвищений клас в’язкості і сильно густіє при низьких температурах, а його витрата вище, ніж в разі застосування аналогів з іншим складом.
  • Синтетичне: такий різновид отримують при синтезі певних хімічних компонентів, і в процесі створення можна задати характеристики за допомогою додавання присадок в потрібній кількості. Синтетичні автомобільні масла мають хороші очищаючі і захисні властивості, однак також не розраховані на експлуатацію при знижених температурах.
  • Напівсинтетичне: це масло, яке створено на мінеральній основі з додаванням різноманітних присадок для поліпшення властивостей речовини.

Розшифровка автомобільних масел.  Що означають букви і критерії вибору

Системи API, SAE і ГОСТ найбільш поширені в Росії, тому їх показники можна зустріти на упаковці найчастіше. Класифікації ACEA і ILSAC більш підходять для масел для європейських і японських машин.

Маркування автомастил за стандартом SAE

За цією системою класифікації витратні речовини для автомобіля відрізняються рівнем в’язкості масла, і відповідно до неї виділяється три різновиди:

  • Зимові масла. Ці види відрізняються підвищеною плинністю, дозволяють без проблем запустити мотор «на холодну», маркування моторного масла буде включати букву W і цифру, яка ніколи, при якій температурі речовина не втратить своїх якостей. Щоб дізнатися максимально можливий показник режиму, необхідно відняти від зазначеної цифри 35. Так, наприклад, рідина W10 використовується при термальному режимі до -25 градусів (10 – 35), W15 – при показнику до -20 градусів і т.д. Влітку такі масла не використовуються, оскільки не можуть захистити агрегат від перегрівання.
  • Літні масла. Вони використовуються при температурі від 0 градусів, в’язкість досить висока, щоб речовина не розтікався занадто сильно. Позначення літніх матеріалів включає цифру, маркування масел не включає букв, як у першого різновиду. Популярні показники – 20, 30 і 40.
  • Універсальні витратні матеріали, позначення яких включає букву W і цифру (приклади – 10W-40, 15W-30, 15W-40 і т.д.): вони добре зберігають якості як при негативних температурах, так і спеці.

Розшифровка автомобільних масел.  Що означають букви і критерії вибору

Для автомобілів з великим пробігом краще купувати продукцію з високим класом в’язкості по SAE, за рахунок чого рухомі частини піддаються набагато меншому зносу. Крім того, витратні матеріали з великою в’язкістю набагато менше протікають, і витрата буде в нормальному стані.

Що означає маркування по API?

Згідно з розшифровкою масла за системою API, основними показниками є дані по увазі мотора, режиму функціонування, властивостям масла і роком випуску авто. За першим критерієм речовини діляться на дві групи – для бензинових (S) і для дизельних (C) моторів. Також маркування автомастил по API включає позначення, яке вказує на характеристики експлуатації:

  • EC – масло з енергозберігаючими якостями.
  • Римські цифри – таке маркування означає те, наскільки економним буде витрата двигуна по паливу із застосуванням продукту.
  • Букви AN після вказівки групи двигуна показують ступінь властивостей експлуатації.

Розшифровка автомобільних масел.  Що означають букви і критерії вибору

За відповідності масла критеріям API і SAE розшифровка підтверджується відповідним графічним символом на упаковці, а показники пишуться через косу риску «/».

Особливості класифікації за системою ACEA

Дана система була прийнята на озброєння асоціацією Європи, в класифікації позначені властивості, призначення та категорія видаткової рідини. Поділ продукції здійснюється за трьома категоріями з 12 класами:

  • A / B – для легкових машин і мікроавтобусів з бензиновим і дизельним мотором.
  • C – для машин, оснащених каталізатором відпрацювання.
  • E – для вантажних автомобілів з дизельним ДВС.

Крім класів, значення яких можна подивитися в таблиці системи ACEA, в розшифровці вказується рік вступу в дію і порядковий номер конкретного видання.

Гост як система класифікації

За вимогами російського стандарту ГОСТ 17479.1-85 маркування машинного масла включає наступну інформацію:

  • Ступінь кінематичної в’язкості. За даним параметру рідина може належати до літнього, зимового або універсального класу. Ряд літніх показників – все парні з 6 до 16, 20 і 24, зимових – з 3 по 6, всесезонні пишуться через косу риску із зазначенням зимового і літнього класів.
  • Область використання. За цим критерієм масла розподіляються по 6 групам, які маркуються російськими буквами від А до Е. Також розшифровка моторного масла по ГОСТ включає визначення типу двигуна: індекс 1 призначається рідин для бензинових ДВС, 2 – для дизельних двигунів. Якщо у масла відсутній індекс, воно відноситься до універсальної категорії.

Розшифровка по ILSAC

Дана система була розроблена японськими й американськими фахівцями, вона оптимально підходить для вибору витратних матеріалів до машин японських марок (Suzuki, Acura, Honda і ін.).

Класифікація в п’яти стандартах практично повністю аналогічна системам API, проте масла, що відповідають критеріям ILSAC, мають властивості енергозбереження та вважаються універсальними (всесезоннимі).

Щоб зрозуміти, як розшифрувати відповідності стандартів ILSAC класів API і SAE, можна скористатися таблицею:

Назва стандарту Відповідний по API і SAE клас
GF-1 (зараз цей стандарт вважається застарілим) API SH; SAE 0W-XX, 5W-XX, 10W-XX, де XX-30, 40, 50, 60
GF-2 API SJ; SAE 0W-20, 5W-20
GF-3 API SL (введений в експлуатацію з 2001 року)
GF-4 API SM
GF-5 API SN

Окремим класом в японо-американської системи вважається JASO DX-1, який відповідає критеріям турбомоторов, що працюють на дизельному паливі. Такі масла застосовують для обслуговування автомобілів, чиї двигуни мають турбіну і відрізняються підвищеним рівнем екологічної безпеки при роботі.

Сертифікація масел від виробників, оформлення допусків

Системи API і ACEA включають ряд обов’язкових вимог, які були узгоджені в процесі переговорів з виробниками витратних матеріалів та фірмами, що випускають самі машини. У ряді випадків виробник авто дотримується розробленої власної системи допусків, використовує коди і рекомендує заливати масло конкретних брендів, що володіє потрібними характеристиками.

Рекомендації від виробника формуються в результаті польових випробувань конкретного продукту; світові бренди (Мерседес, Фольксваген, Форд та ін.) мають свої системи допуску.

Для його отримання виробники масел подають заявку на тестування їх продукції, і в разі позитивного результату рідини присвоюється допуск, який підтверджується відповідним кодом.

При оцінюванні якості машинного масла враховуються всі параметри:

  • Тип основи (синтетика, напівсинтетика, мінеральна).
  • В’язкість, ступінь захисної плівки.
  • Схильність температурних перепадів.
  • Вплив на двигун конкретного типу (мотори можуть бути силовими, швидкісними, універсальними, і один і той же масло може показати себе по-різному на різних за характеристиками агрегатах).

Про те, що продукт має допуск, говорить виданий і оформлений за всіма правилами сертифікат, в результаті виробник може вказувати інформацію на упаковці. Наявність систем допуску дозволяє зменшити конкуренцію серед виробників витратних матеріалів і виявити кращі марки як серед відомих брендів, так і новачків ринку.

Що означають цифри і букви на банку масла?

  • Все що ви раніше не знали про моторному маслі
  • Точна розшифровка цифр SAE

Показники низькотемпературної в’язкості означають наступне 0W- масло придатне до використання при морозах до -35-30 град.

З 5W- масло придатне до використання при морозах до -30-25 град. З 10W- масло придатне до використання при морозах до -25-20 град. З 15W- масло придатне до використання при морозах до -20-15 град.

З

20W- масло придатне до використання при морозах до -15-10 град. З

Показники високотемпературної в’язкості означають наступне: 30 – масло придатне до використання при спеці до + 20-25 град. З 40 масло придатне до використання при спеці до + 35-40 град. З 50 масло придатне до використання при спеці до + 45-50 град. З

60 масло придатне до використання при спеці до +50 град. С і вище

Чим менше цифра – тим «рідині» масло, чим більше цифра – тим воно більш густе. Таким чином, масло 10W-30 можна використовувати при температурі навколишнього середовища від -20-25 градусів морозу, до + 20-25 градусів спеки.

Область застосування масла класифікується в основному по API (American Petroleum Institute) – позначення API ставиться дві літери (наприклад, SJ або CF), перша з яких позначає тип двигуна: S-бензиновий мотор, C-дизельний. Друга буква конкретизує умови застосування масла – сучасний двигун або старий, з турбіною або без. Якщо масло позначено API SJ / CF – значить, воно підходить і для бензинових і для дизельних моторів даної категорії.

Позначення API для бензинових моторів: SC – автомобілі, розробки до 1964 років SD – автомобілі, розробки 1964-1968 років SE – автомобілі, розробки 1969-1972 років SF – автомобілі, розробки 1973-1988 років SG – автомобілі, розробки 1989-1994 років , для жорстких умов експлуатації SH – автомобілі, розробки 1995-1996 років, для жорстких умов експлуатації SJ – автомобілі, розробки 1997-2000 років, краще енергозберігаючі властивості SL – автомобілі, розробки 2001-2003 років, збільшений термін експлуатації

SM – автомобілі розробки з 2004 року, SL + підвищена стійкість до окислення

При зміні типу масла, по класифікації API можна йти лише «по зростаючій», і міняти клас лише на парочку пунктів. Наприклад, замість SH використовувати SJ, зазвичай масло вищого класу вже містить необхідні присадки «попереднього» масла. Однак, наприклад переходити з SD (для старих авто) на SL (для сучасних авто) не слід – масло може виявитися занадто вже агресивним.

Позначення API для дизельних моторів: CB – автомобілі до 1961 р, високий вміст сірки в паливі CC – автомобілі до 1983 р, що працюють у важких умовах CD – автомобілі до 1990 року, багато сірки в паливі і важкі умови роботи CE – автомобілі до 1990 р, двигун з турбіною CF – автомобілі з 1990 року, з турбіною CG-4 – автомобілі з 1994 р, з турбіною CH-4 – автомобілі з 1998 р, під високі норми токсичності США CI-4 – сучасні автомобілі, з турбіною, з клапаном EGR

CI-4 plus – аналогічно попередньому, під високі норми токсичності США

В Європі часто використовується класифікація масла по ACEA (Європейська асоціація авто-виробників). Частково вимоги до якостей масла перетинаються з вимогами API, проте, вони більш жорсткі по ряду параметрів.

Масла для бензинових і дизельних двигунів позначаються буквосочетанием «А / В» з певною цифрою після букви. І чим більше ця цифра – тим вище вимоги до маслу: наприклад, масло з класом ACEA A3 / B3 так само має клас API SL / CF.

Однак, використовуючи високонавантажені турбовані компактні мотори, європейці змушені розробляти і спеціальні масла з максимальними захисними властивостями і мінімальної в’язкістю (щоб знизити втрати на тертя і поліпшити екологічні показники).

важливо

Наприклад, масло класу ACEA A5 / B5 по ряду параметрів може виявитися «крутіше» API SM / CI-4.

Так само існує класифікація масла по ISLAC (міжнародний комітет, створений американцями і японцями), однак всі стандарти якості ISLAC перетинаються зі стандартами API.

Так, масла ISLAC класу GL-1 використовуються для бензинових двигунів і відповідають маслам API SH, масла ISLAC GL-2 використовуються в бензинових двигунах і відповідають API SJ, ну а ISLAC GL-3, як не важко здогадатися, використовуються в бензинових двигунах і відповідають API SL.

Так само для японських дизельних автомобілів може знадобитися масло специфікації JASO DX-1, яка враховує жорсткі вимоги до якості моторних масел для сучасних екологічних високонавантажених японських турбодизелів.

А тепер, отримавши необхідну інформацію, можна розшифрувати позначенні масла, винесено на початку матеріалу.

Отже, Semi-Synthetic 10W-40 API SJ / CF ACEA A3 / B3 – це напівсинтетичне масло, придатне до використання при температурі від -20-25 град. З до + 35-40 град.

С, для автомобілів розробки 90-х років з бензиновим або турбодизелем, масло відповідає вимогам API SJ / CF і ACEA A3 / B3. І ніяких секретів!

Секрети підбору моторного масла

Коли підходить час заміни моторного масла, питання «Лити або не лити?» вже не виникає. І основне завдання полягає не в тому, масло який торгової марки віддати перевагу, а в тому, як правильно вибрати його тип – незалежно від того, ким зроблений цей продукт.

Порада

Звичайно автолюбителі не вивчають уважно написи на етикетці. А щоб їх «розшифрувати», потрібно розібратися в основних стандартах моторних масел. В’язкість – не показник якості

Перше, що кидається в очі при вивченні етикетки масла, – клас його в’язкості. А оскільки ми розпещені таким благом цивілізації, як всесезонні масла, мова піде тільки про них.

У всьому світі прийнята класифікація масел по в’язкості, розроблена Товариством автомобільних інженерів США (Society of Automotive Engineers – SAE). Все, звичайно ж, знайомі з такими маркуванням як 5W-40, 10W-40 і так далі. Що ж вони означають?

Перше число з буквою W (Winter – зима) свідчить про приналежність мастила до так званого зимового, низькотемпературного класу в’язкості. Перша цифра вказує, наскільки легко масло буде прокачуватися по системі змащення, т. Е.

як швидко надійде до робочих поверхонь деталей, і скільки енергії АКБ буде витрачено на привід стартера (в’язкість при 40 ° С).

Число, яке зазначено після тире, – це літній (високотемпературний) клас в’язкості, відповідний в’язкості масла при робочій температурі мотора (при 100 ° С).

Помиляються ті, хто думає, що ці показники можна просто взяти і виміряти. Адже величини, про які ми тільки що говорили, – це так звані збірні числа. Дані класи присвоюються маслу після комплексного виміру його показників (наприклад, динамічної і кінематичної в’язкості).

Є ще один важливий момент. Прийнято вважати, що, наприклад, масло з в’язкістю 10W-40 краще, ніж 15W-40. Це пов’язано з тим, що багато хто звик до наступних шаблонів: синтетика має клас в’язкості 5W-40, напівсинтетика – 10W-40, мінералка – 15W-40.

Зверніть увагу

Але ж на українському ринку вже представлені фірми, які виробляють 100-процентну синтетику класів в’язкості 10W-40, 10W-60, 15W-50, 15W-60 і навіть 20W-60. Існують і мінеральні масла «нетрадиційної» в’язкості, наприклад, 10W-30. Тому слід запам’ятати, що в’язкість не є головним показником якості або базових складових масла.

А щоб з’ясувати, синтетичне воно чи ні, краще просто прочитати його характеристику. API – не просто знак якості

Наступний стандарт – API, розроблений Американським інститутом нафти. Деякі продавці підносять покупцям цю класифікацію як своєрідний знак якості – мовляв, чим вищий клас, тим краще. Насправді це всього лише поділ масел за експлуатаційними властивостями.

Согласно API масла делятся на смазочные материалы для бензиновых двигателей (категория S) и для дизельных (категория C). Каждая из этих категорий, в свою очередь, делится на классы.

С маслами для дизелей все просто. Они в основном относятся к классу CF. Это значит, что данная продукция пригодна для эксплуатации в высокофорсированных дизельных двигателях как с турбонаддувом, так и без него.

Классификация масел для двигателей, работающих на бензине, разнообразнее. Начнем с классов SF и SG, так как предшествующие им уже не актуальны. Масла SF предназначены для двигателей машин, запущенных в серийное производство с 1980 по 1989 гг.

, SG – для моторів легкових автомобілів і легких вантажівок 1989 – 93 років випуску. Попит на цю продукцію обумовлений невисокою ціною і відповідністю вимогам виробників двигунів, знятих з виробництва і морально застарілих.

Як приклад можна привести мотори «вазовской» «класики», для яких цілком достатньо, щоб мастила відповідали вимогам класу SG.

Стандарт SH був призначений для моторів, серійне виробництво яких було розпочато в 1994 році, і замінює всі попередні класи. Але як раз з середини 90-х технічний прогрес почав просуватися вперед семимильними кроками. Тому «правління» класу SH протривало недовго.

важливо

Його «спадкоємець», клас SJ, прийнятий в 1996 році, в основному відповідає SH. Різниця лише в додаткових вимогах до витрати масла, економії палива і здатності масла не утворювати відкладень при нагріванні. Цей клас схвалений більшістю виробників для застосування в двигунах 90-х років випуску.

Але для сучасних автомобілів цих вимог виявилося недостатньо. Тому в новітніх бензинових моторах застосовуються масла, що відповідають класу SL, який введений з 2001 року.

На відміну від попередніх, масла класу SL характеризуються більшою стабільністю, меншою летючість і достатнім ресурсом для збільшеного терміну експлуатації до заміни (якщо такий вступник рекомендований виробником двигуна). Економити можна не завжди

«Третій кит» класифікації автомастил впроваджений ACEA (Асоціацією європейських автовиробників). Про його «тонкощі» знають далеко не всі професійні продавці та майстри автосервісу. А дарма. Адже якщо не звертати уваги на класи ACEA, необхідність капремонту мотора може виникнути набагато раніше.

Серед масел є так звані енергозберігаючі. За назвою неважко здогадатися, що вони призначені для економії палива.

За рахунок чого вона досягається? Існує такий показник як HT / HS (High temperature / High shear viscosity) – в’язкість масла в умовах високої температури і великій швидкості зсуву.

Звичайне масло при температурі 150о С залишається досить в’язким (HT / HS> 3,5 мПа · с), при цьому паливо не заощаджується, але забезпечується нормальний захист двигуна.

Якщо ж при цих умовах в’язкість знижується більше (HT / HS від 2,9 до 3,5 мПа · с), деталі мотора переміщаються легше, забезпечуючи економію пального. Тому таке масло називають енергозберігаючим. Але, як неважко здогадатися, при цьому одночасно знижується товщина мастильної плівки, яка повинна захищати деталі від зносу при високих температурах.

Завідомо негативно ставитися до енергозберігаючих масел не варто. Адже деякі двигуни розроблені саме «під них». В основному це мотори японських автовиробників. Лише ці масла можуть легко надходити до вузлів тертя по їх вузьким мастилопроводах. Ресурс таких двигунів від цього не скоротиться.

Порада

Енергозберігаючі масла можна застосовувати тільки в тому випадку, якщо вони рекомендовані заводом-виробником автомобіля! Наприклад, BMW і Mercedes-Benz їх не рекомендують. Не можна їх застосовувати також в більшості старих автомобілів будь-яких марок, двигуни яких потребують посиленого захисту.

Ось і виходить, що економити можна не завжди.

Розглянемо дві категорії класифікації АСЕА, які мають відношення до легкових автомобілів. Категорія А – це масла для бензинових двигунів, В – для дизельних. За принципом енергозбереження вони структуровані однаково.

Класи А1, А5, В1, В5 – енергозберігаючі. Решта (А2, А3, В2, В3, В4) – стандартні.

І якщо ви запам’ятаєте цей нехитрий принцип, то вже не купите енергозберігаюче масло до старенького автомобіля, двигун якого потребує посиленого захисту. Кругова порука

Всі три «кити» класифікації автомастил пов’язані між собою. Наприклад, якщо по API масло відноситься до класу не вище, ніж SH, то по ACEA воно не може відповідати енергозберігаючим класам А1 або А5, так як вимоги до енергозбереження з’явилися тільки починаючи з класу SJ.

У той же час, якщо по АСЕА продукт має клас А5, то по API він повинен відповідати SL, оскільки тільки у класів цього рівня є вимоги до ресурсу для подовженого пробігу між замінами масла.

Ще одна зв’язок – універсальні масла діляться на два класи: бензинові та дизельні, як по API, так і по АСЕА.

Класи в’язкості також мають зв’язок з класифікацією АСЕА. Зазвичай енергозберігаючим класам А1, В1, А5 і В5 відповідають високотемпературні показники 30 і нижче (наприклад, 5W-30, 10W-30 і т. Д.). А масла з показником 40 і вище (наприклад, 5W-40, 15W-50) відповідають класам А2, А3, В2, В3, В4, тобто енергозберігаючими не є.

Зверніть увагу

В’язкість (Viscosity) – внутрішнє тертя або опір течією рідини. Ця характеристика є найважливішою фізико-хімічною властивістю масла, який впливає на силу тертя. Існують два показника: кінематична і динамічна в’язкість.

Порядок розташування категорій S і C в індексі не випадковий. Якщо на етикетці написано, наприклад, «SJ / CF», значить, олія універсальна і призначене для бензинових і дизельних двигунів, але краще для застосування в бензинових. Якщо навпаки – «CF / SJ», то це універсальний продукт, більше орієнтований на дизелі.

Тепер про застосування. Для «Жигульонка» або старенькій іномарки (70-х – 80-х років випуску) цілком підійде масло з показниками SAE – 15W-40, API – SF / CD або SG / CD, АСЕА – А2 / В2.

Якщо ви борозните неосяжні простори батьківщини на переднеприводном ВАЗі або на іномарці 90-х, вибирайте масло по SAE 15W-40 або 10W-40, по API – SH / CF або SJ / CF, по АСЕА – А3 / В3. Для двигунів новітніх автомобілів параметри масла повинні бути наступними: SAE – 5W-40 або 0W-40, API – SL / CF, АСЕА – А3 / В3 / B4.

важливо

Зауважте, що в цьому переліку не згадані енергозберігаючі класи і стандарти. Їх застосування специфічно. Тому, якщо хочете точно знати, яке масло рекомендовано до застосування в вашому автомобілі, загляньте в керівництво по експлуатації.

Якщо ж його немає, перед покупкою не полінуйтеся відкрити каталог по підбору масел і знайти там свою модель, щоб надалі усвідомлено контролювати процес правильного підбору мастильних матеріалів.

Тепер про застосування. Для «Жигульонка» або старенькій іномарки (70-х – 80-х років випуску) цілком підійде масло з показниками SAE – 15W-40, API – SF / CD або SG / CD, АСЕА – А2 / В2.

Якщо ви борозните неосяжні простори батьківщини на переднеприводном ВАЗі або на іномарці 90-х, вибирайте масло по SAE 15W-40 або 10W-40, по API – SH / CF або SJ / CF, по АСЕА – А3 / В3. Для двигунів новітніх автомобілів параметри масла повинні бути наступними: SAE – 5W-40 або 0W-40, API – SL / CF, АСЕА – А3 / В3 / B4.

важливо

Зауважте, що в цьому переліку не згадані енергозберігаючі класи і стандарти. Їх застосування специфічно. Тому, якщо хочете точно знати, яке масло рекомендовано до застосування в вашому автомобілі, загляньте в керівництво по експлуатації.

Якщо ж його немає, перед покупкою не полінуйтеся відкрити каталог по підбору масел і знайти там свою модель, щоб надалі усвідомлено контролювати процес правильного підбору мастильних матеріалів.

Маркування моторних масел: значення і розшифровка

Тип закритого кузова легкового автомобіля з багажником, структурно відокремленим від пасажирського салону і без підйомної двері в задній стінці.

Тип закритого кузова легкового автомобіля з дверима в задній стінці і укороченим заднім свесом.

Тип закритого кузова легкового автомобіля з дверима в задній стінці, багажником, об’єднаним з салоном, і дахом багажника продовженої до заднього габариту.

Тип закритого кузова легкового автомобіля, який є проміжним між седаном, універсалом і хетчбеком. Від хетчбека він відрізняється більшою довжиною заднього свеса: у ліфтбек він по довжині такий же, як у седана. Задня частина даху при цьому може бути як похилим, так і (рідше) ступінчастою, що нагадує седан.

Тип закритого кузова легкового автомобіля з двома дверима, одним або двома рядами сидінь і структурно відокремленим багажником, без дверей в задній стінці. Обсяг заднього пасажирського відділення зазвичай не перевищує 0,93 м³.

Тип кузова легкового автомобіля з відкидним м’яким або жорстким верхом і двома дверима. Число місць більше двох.

Тип кузова двомісного спортивного легкового автомобіля без даху або з жорстким дахом.

Порада

Тип кузова легкового автомобіля, який є різновидом спортивного 2-місцевого родстера з жорстко закріпленим вітровим склом, дугою безпеки (roll bar) ззаду сидінь, знімним дахом і заднім склом.

Тип закритого кузова легкового автомобіля, з жорсткою, зазвичай оснащеної підйомним склом, перегородкою між відділенням водія і іншим салоном. Кузов подовжений в різному ступені в порівнянні зі звичайним седаном.

Тип закритого кузова легкового автомобіля, виконаного за допомогою фізичної врізки в кузов додаткової секції, розташованої між передніми і задніми дверима, що сприяє подовженню салону.

Тип закритого кузова автомобіля, що володіє підвищеною прохідністю і збільшеним просвітом.

Тип закритого кузова автомобіля, що поєднує в собі властивості позашляховика і універсала або хетчбека.

Тип кузова комерційного двомісного автомобіля з відкритою вантажною платформою.

Тип закритого кузова комерційного двомісного автомобіля із закритою вантажною платформою (багажне відділення з дверима на задній стінці).

Тип закритого кузова легкового автомобіля, поєднаний з багажним відділенням, зазвичай – з трьома рядами сидінь. Збільшений внутрішній об’єм салону. Максимальна місткість салону – 8 пасажирів.

Тип закритого кузова комерційного автомобіля, що є автобусом малого класу з числом місць від 8 до 16 і непередбачуваними стоячими місцями.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

You May Also Like

Діагностика гбо 4 покоління своїми руками. Коли немає сенсу платити сто

Цены на бензин постоянно растут и облагаются новыми акцизами. Но без автомобиля…

Який краще gps-маяк для авто? Огляд моделей і погляд з боку

Защита своего транспортного средства – одна из основных задач автовладельца. При этом…

Що означає знак ш на машині? Просто про просте

https://www.znak.com/2017-04-07/znak_shipy_i_novye_pravila_dorozhnogo_dvizheniya_chto_nuzhno_znat 2017.04.07 Яромир Романов / Znak.com З 4 квітня в Росії діють…

Позначення на приладовій панелі автомобіля. Що означають значки?

У міру розвитку автомобільної промисловості кількість індикаторів на приладовій панелі стрімко збільшувалася.…

Як зареєструвати саморобний причіп? В Україні.

Реєстрація саморобних транспортних засобів Саморобні ПРИЦЕПИ Отже, з якоїсь незрозумілої причини Ви…

Як правильно паркуватися між машинами? Розписуємо в деталях

Як паркуватися переднім ходом між автомобілями Ось і настав щасливий день –…

Що робити, якщо потіє фара – причини і способи усунення проблеми

Утворення конденсату всередині фар досить поширена проблема, з якою стикаються власники автомобілів.…

Чи можна буксирувати на автоматі іншу машину? Як це зробити без наслідків

Багато автолюбителів чули про особливості принципу роботи АКПП і тому закономірно ставлять…

Що робити, якщо машину заблокували і перекрили у дворі? Все вирішується

Що робити, якщо у дворі заблокували машину, куди звертатися? Багато автомобілістів стикаються…

Що робити, якщо тече рульова рейка? Терміново усуваємо

На СТО, що спеціалізуються на ремонті вузлів рульового управління, власників автомобілів змушують…