Вазовськие автомобілі рідко могли похвалитися особливою авангардного конструкції, хоча і від світових трендів намагалися не відставати. Певні успіхи теж були – наприклад, ВАЗ-2101 отримав верхневальний двигун саме внаслідок наполегливості і навіть завзяття радянської сторони. А народжуються в непростий для країни період машина десятого сімейства вже на рівні розробки могла похвалитися іншим технічним нововведенням – 16-клапанним двигуном, як у «гарячих» модифікацій європейських однокласників. Сьогодні ми згадуємо історію розробки багатоклапанні мотора 2112, який став основою для багатьох інших двигунів ВАЗ – в тому числі і найсучасніших.

Використовуючи агрегатную базу і платформу «вісімки» для нової моделі, в Тольятті розуміли, що до моменту старту серійного виробництва ВАЗ-2110 «восьмий» мотор неминуче застаріє. Адже вже з початку вісімдесятих в світі посилювалися екологічні вимоги, та й літрова потужність постійно збільшувалася. «Заряджені» модифікації Volkswagen Golf MKII і Opel Kadett E були практичні вдвічі потужніша базових версій (і вітчизняної Самари!), Адже їх мотори видавали 130-140 «конячок»! До того ж стало ясно, що мотор повинен бути не тільки могутніше і екологічніше, але і економічніше попередника.

Установка 16 клапанного двигуна на ваз 2109. Більше потужності пане

Статті / Історія

У травні 1966 року в Турині міністр автомобільної промисловості СРСР Олександр Тарасов і президент Fiat Вітторіо Валетта підписали протокол «Про співпрацю в області розробки конструкції автомобіля, проекту …

22479 3 0 11.02.2018

Домогтися цього можна було кількома способами. По-перше, на ВАЗі беззастережно прийняли перехід на більш сучасний розподілене уприскування , що теоретично дозволяло виконати будь-які актуальні на той момент норми по чистоті вихлопу.

По-друге, потрібно було підвищувати літрову потужність, щоб підняти кількість “конячок” під капотом, залишившись в колишньому робочому обсязі. Адже далеко не у всіх країнах світу покупці вітали «великі» двигуни через податки. Та й НАМИ жорстко визначав «літровий діапазон» радянської техніки – ВАЗи повинні були укладатися в діапазон 1,2-1,6 літра.

На той момент в світі вже були обкатані на практиці два способи «підбадьоритися» – установка турбонаддува або ж перехід на багатоклапанні головку блоку, де кількість впускних і випускних клапанів для кожного циліндра збільшувалася вдвічі.

Зваживши всі «за» і «проти», на ВАЗі зупинилися на другому варіанті, оскільки наддув зажадав би значно більших витрат і технологічних нововведень, в той час як схема з чотирма клапанами на циліндр в іншому ( «по низу») не сильно відрізнялася від восьміклапанника, а за рахунок кращої наповнюваності циліндрів показники потужності й крутного моменту при інших рівних повинні були збільшитися на 10-15%. Це означає, що укупі з «інжектором» з півторалітрового мотора реально було зняти не менше 90 к.с.

знову Porsche

Не маючи власного досвіду в проектуванні подібних конструкцій, вазовци «по старій пам’яті» звернулися до фахівців Porsche.

До того ж радянській стороні була потрібна допомога німців по аеродинамічній доведенні кузова «десятки» .

Зверніть увагу

Підписаний в 1987 році контракт передбачав як роботи з аеродинаміки, так і розробку 16-клапанного двигуна з розподіленим уприскуванням. При цьому робочий об’єм залишався незмінним – 1,5 літра.

Однак і на ВАЗі аж ніяк не сиділи склавши руки, переклавши клопоти по розробці нового двигуна на плечі і руки німецьких «спеців»! Під керівництвом А. Сімульмана був скомпонований варіант багатоклапанні головки блоку з литими свічковими колодязями – тобто, без вставних деталей.

Установка 16 клапанного двигуна на ваз 2109. Більше потужності пане

Конструкція 16-клапанної головки блоку народжувалася в тісній співпраці з іноземними фахівцями та при цьому вийшла повністю оригінальної

Запропонований же Porsche варіант був менш технологічним – зокрема, він вимагав дуже складною формою прокладки головки блоку, за виготовлення прес-форми для виробництва якої радянські фахівці з РТВ просто не бралися.

Зате німецька фірма Elring, до якої звернулися вазовськие фахівці, погодилася все зробити за чотири місяці і 400 000 німецьких марок! І перше, і друге зовсім не влаштовувало ВАЗ, тому довелося … розробити конструкцію силами вазовского ж ГТВ НТЦ, для чого вистачило одного місяця і 1 500 рублів.

Однак в подальшому до технологічної розробки та доведенні виливки головки фахівцям Porsche довелося підключати маловідомі і вузькоспеціалізовані компанії з Австрії та Італії. При цьому свічкові колодязі на ранніх 16-клапанних двигунах були вставними, а починаючи з 124-го двигуна стали литими, як спочатку задумували в Тольятті.

Установка 16 клапанного двигуна на ваз 2109. Більше потужності пане

Головка блоку циліндрів двигуна ВАЗ-2112

Шестнадцатіклапанним головка зажадала серйозної модернізації «восьмерочного» мотора, який став на прохання ВАЗа своєрідною заготівлею для «шеснаря».

Крім власне шестнадцатиклапанного конструкції з двома розподільними валами, двигун 2112 відрізнявся і наявністю гидротолкателей з автоматичним регулюванням теплового зазору, адже тільки компактні «гидрики» дозволили розмістити в голівці циліндрів і ще один вал, і вісім додаткових клапанів. Крім механізму газорозподілу «дванадцятий» мотор отримав також оригінальні впуск і випуск.

Установка 16 клапанного двигуна на ваз 2109. Більше потужності пане Установка 16 клапанного двигуна на ваз 2109. Більше потужності пане
  • Незважаючи на компоновочное схожість з 8-клапанним двигуном ВАЗ-21083, «верх» нового мотора отримав два распредвала, 16 клапанів і ряд принципових відмінностей
  • Установка 16 клапанного двигуна на ваз 2109. Більше потужності пане
  • Впускний колектор на 16-клапанники рознесли з випуском. Спочатку впуск виготовлявся з легкого сплаву, а на 1,6-літровий мотор він став пластиковим

Фахівці Porsche відразу засумнівалися в тому, чи підійдуть блок і колінчастий вал колишнього «восьміклапанника» новому мотору – адже навантаження з урахуванням збільшилися потужності і моменту неминуче виростуть.

Спеціальні стендові випробування двигуна ВАЗ-21083 в Німеччині підтвердили, що його конструкція і механічна міцність цілком допускають подібний «тюнінг», але згодом для перестраховки противаги на коленвале для вприськових моторів трохи збільшили, а блок при перетворенні мотора в 16-клапанник отримав важливу доопрацювання: в опорах корінних підшипників з’явилися додаткові масляні канали з запресованими в них форсунками, завдяки чому днища поршнів омиваються маслом під тиском.

Німецька сторона також розробила і оптимізувала форму камери згоряння, завдяки чому навіть з урахуванням високого ступеня стиснення (10,5) на бензині з ОЧ 91-95 двигун ВАЗ-2112 працював без детонації.

На ранніх етапах доведення 16-клапанного мотора застосовувалися звичні для фахівців Porsche компоненти розподіленого уприскування німецької фірми Bosch, проте в подальшому (з 1990 року) радянська сторона стала активно співпрацювати з американською компанією GM, перейшовши на «джіемовскую» систему не тільки для багатоклапанних моторів, але і на звичайних восьміклапанника як «восьмого», так і «класичного» сімейств. Іронія долі полягала в тому, що через п’ять років ВАЗ знову повернувся до «бошівських» компонентам уприскування на своїх двигунах, припинивши співпрацю з GM в цьому напрямку.

Довгі пологи, коротке життя

Вперше «десятку» з новим двигуном офіційно продемонстрували в кінці 1992 року в Московському Манежі, а в 1994-му АвтоВАЗ «засвітив» передсерійний прототип ВАЗ-2110 і на Паризькому автосалоні.

Установка 16 клапанного двигуна на ваз 2109. Більше потужності пане Установка 16 клапанного двигуна на ваз 2109. Більше потужності пане

«Десятка» з шестнадцатиклапанник стала справжньою зіркою березневого журналу За кермом за 1993 рік: крім обкладинки, яскравою новинку відвели чотири перші сторінки

Установка 16 клапанного двигуна на ваз 2109. Більше потужності пане

16 клапанів – так це буде по-російськи

Як виявилося, під великий пластиковою кришкою з «закордонної» написом «16 VALVE» переховувався саме 16-клапанний двигун ВАЗ-2112, який розвивав 94 л.с. при 5 600 об / хв.

При цьому мотор виявився і досить тяговітим – 130 Нм він видавав вже при 3 600 об / хв. Таким чином, літрова потужність нового двигуна склала 62 л.с. – не найгірший показник за мірками початку дев’яностих.

По крайней мере, європейські та японські аналоги зі схожою конструкцією мотора розвивали приблизно 65-70 к.с. на літр робочого об’єму.

  1. Спідометр НЕ бреше: з 16-клапанником нова модель ВАЗу впритул підібралася до позначки 200 – особливо по спідометрі. Якщо ж бути точним, то «сто третя», за даними виробника, розганяла до 185 км / год
  2. Двигун ВАЗ-2112 поєднувався з вентильованими передніми гальмами і посиленою трансмісією
  3. Більш потужний двигун зажадав посилення і деталей трансмісії – зокрема, застосування нового вторинного вала з підвищеною жорсткістю, а також збільшення діаметра зчеплення зі 190 до 200 мм.
  4. 16-клапанний мотор в «десятку», на відміну від Самари, заклали вже на рівні проектування компонування

Випуск ВАЗ-2110 планувався з 1995 року – перші «десятки» були зібрані в ОПП автоваза 27 червня, проте повноцінне серійне виробництво почалося лише в 1996-му. При цьому багато перші «живі» машини оснащувалися НЕ новомодним «шеснарем», а банальним карбюраторним (!) Двигуном з індексом 2110.

Прототипи та зразки передвиробництва ВАЗ-2110 зовні відрізнялися від комерційних транспортних засобів

А «сто третя» (ВАЗ-21103) з тим самим півторалітровим 16-клапанником ВАЗ-2112 потрапила на основний конвеєр лише в 2001 році.

Теоретично 16-клапанний ВАЗ міг підігріти інтерес закордонного покупця до продукції з Тольятті. На практиці ж потужна «десятка» всерйоз зацікавила лише внутрішнього споживача

важливо

Планувалося, що 16-клапанник отримає і «зубило» – такий собі запізнілий відповідь АвтоВАЗу на Volkswagen Golf GTI.

Однак в подальшому з’ясувалося, що установка цього мотора під капот Самари вимагає доопрацювань кузова, несумісних з крупносерійним виробництвом, тому від такої затії надалі відмовилися, а 16-клапанний двигун ВАЗ-2112 так і залишився прерогативою «десятого» сімейства.

Втім, 16-клапанні двигуни під капот Самар все ж «просочилися»: тольяттинское ЗАТ «Супер-Авто» випускало ВАЗ-2113 і ВАЗ-2114 в «поліпшеної комплектації», яка включала в себе і 1,6-літрові мотори (21124 і 21126) з чотирма клапанами на циліндр. Майже 100 сил дозволяли «суперзубілам» не тільки на рівних змагатися з іншими вазовским шестнадцатиклапанник, а й вступати в світлофорні гонки з бюджетними іномарками.

1/5

Звітний шильдик «16V» вказував на кількість клапанів під капотом «десятки»

2/5

Звітний шильдик «16V» вказував на кількість клапанів під капотом «десятки»

3/5

Звітний шильдик «16V» вказував на кількість клапанів під капотом «десятки»

4/5

Звітний шильдик «16V» вказував на кількість клапанів під капотом «десятки»

5/5

Звітний шильдик «16V» вказував на кількість клапанів під капотом «десятки»

Півторалітровий шестнадцатиклапанник з індексом 2112 легко відрізнити по світлого кольору впускного колектора, що виглядає з-під пластикової кришки

Втім, «чистий дванадцятий» мотор протримався на конвеєрі не так і довго – менше п’яти років, що особливо дивно для ВАЗа з його двигунами-довгожителями.

Просто в подальшому конструктори вирішили збільшити робочий об’єм і восьми-, і шестнадцатиклапанного двигунів «десятки» до 1,6 літра, що було досягнуто установкою більш високого блоку циліндрів і збільшенням ходу поршня з 71 мм до 75,6 мм.

Новий 16-клапанний мотор отримав індекс 21124 – в народі він відомий як «124-й мотор». Його важлива відмінність від першого шестнадцатиклапанник ВАЗ – «безвтиковая поршнева»: тобто, при обриві ременя ГРМ клапани більше не зустрічалися з поршнями.

Цікаво, що розроблений німцями 1 300-кубовий мотор «вісімки» також був «втиковим», але при збільшенні робочого об’єму до 1,5 літра від цього недоліку на восьмиклапанним версіях (21083/2111) вдалося позбутися.

Порада

124-й мотор відрізнявся від першого шестнадцатиклапанник збільшеним робочим об’ємом. Візуально мотор легко відрізнити по пластиковому модулю впуску

Збільшення у 100 «кубиків» робочого обсягу дозволила не тільки виправити цю конструктивну особливість двигуна ВАЗ-2112, а й безболісно перейти на норми Євро-3 без помітного погіршення показників максимальної потужності і крутного моменту.

Безсмертні «шеснарі»

  • Надалі шестнадцатіклапанний мотор поряд з восьміклапанника 21114 застосували і на Калині , оскільки всі ці передньопривідні Лади були створені на загальній платформі .
  • Як і «десятка», за десять конвеєрних років Калина встигла приміряти два «шеснаря» різного об’єму

Але і на цьому історія не закінчилася! Для вийшла в 2007 році Пріори ВАЗ-2170 16-клапанний двигун в черговий раз модернізували, використавши нову полегшену шатунно-поршневу групу фірми Federal Mogul.

1/4

Пріора – пряма спадкоємиця «десятки». У тому числі і за кількістю клапанів під капотом

2/4

Пріора – пряма спадкоємиця «десятки». У тому числі і за кількістю клапанів під капотом

3/4

Пріора – пряма спадкоємиця «десятки». У тому числі і за кількістю клапанів під капотом

4/4

Пріора – пряма спадкоємиця «десятки». У тому числі і за кількістю клапанів під капотом

Реальна «максималка» 16-клапанної Пріори становить 183 км / ч

Через це 124-й і 126-й мотори відрізнялися і технологією обробки циліндрів, а також конструкцією самої головки, що було пов’язано із застосуванням нового механізму натягу ременя ГРМ фірми Gates. АвтоВАЗ заявляв для цього двигуна максимальну потужність в 98 л.с.

, хотя во время неофициальных стендовых испытаний «сто двадцать шестого» было установлено, что на практике он выдаёт больше – 102-107 «лошадок».

К слову, именно столько официально развивает актуальный для Приоры, Калины и Гранты 1,6-литровый 16 клапанный двигатель с индексом 21127, который конструктивно отличается от предшественника системой регулируемого впуска воздуха.

  1. В том же 2007-м моторная гамма шестнадцатиклапанников пополнилась еще одним вариантом — 1,4-литровым двигателем 11194.
  2. 1,4-литровый 16-клапанник ВАЗ-11194

Конструктивно у него было много общего со 126-м мотором — в частности, такая же облегченная поршневая группа, однако из-за уменьшенного до 76,5 мм диаметра цилиндров рабочий объем снизился до 1,4 литра, а максимальная мощность — до 89 л.с.

«Даунсайзінг» двигуна Калини був зроблений з метою покращення паливної економічності машини, яка при загальній з «десяткою» і Пріорой платформі формально все ж ставилася до трохи нижчого класу, на що вказував індекс моделі, що починався з цифри 1, а не 2, як у інших переднеприводников.

На практиці ж виявилося, що у 1,4-літрового мотора немає помітних споживчих переваг перед звичайним «восьміклапанника».

Восьмиклапанним альтернатива: поряд з 16-клапанником, і «десятка», і Калина, і Пріора оснащувалися і звичайними моторами з двома клапанами на циліндр

Зверніть увагу

На жаль, обидва ці мотора знову отримали «втиковую” поршневу групу – тобто, конструктивну особливість, властиву першому 16-клапанники ВАЗ-2112.

Втім, треба визнати, що за мірками свого часу цей двигун вийшов не менш вдалим, ніж восьмиклапанник сімейства 2108, завдяки чому до цих пір новітні моделі Lada начебто Vesta при збільшеному до 1,8 літра робочому обсязі їздять з прямими підкапотної спадкоємцями того самого «шеснаря ».

Опитування

У чому, на вашу думку, секрет довголіття цих моторів?

  • Нездатність вазовцев розробити новий мотор з нуля 43%, 11771177 43%

Четирёхдроссельний впуск

Коли автолюбитель замислюється про тюнінг двигуна, то в більшості випадків він розраховує незначно збільшити його обсяг, доопрацювати ГБЦ і встановити спортивний распредвал. Більш сміливі встановлюють турбонаддув або систему черирёхдроссельного впуску.

Для отримання помітного збільшення в потужності від дроселів потрібно встановити верхової распредвал.

Дроселі не повинні перешкоджати руху повітряного потоку до входу в циліндр, і основна віддача від них вимагається на високих оборотах двигуна, коли стандартний ресивер вже не справляється.

Тут дуже важливо грамотно поставитися до точної развесовке і полегшення шатунно-поршневої групи. Адже при швидкості обертання коленвала близько 8000 об. / Хв. кожен незбалансований грам може привести до виходу з ладу всієї системи.

Для кращої віддачі доведеться поміняти і вихлопну систему. В ідеалі, збільшити впускні і випускні канали в головці блоку циліндрів і встановити збільшені клапана. Якщо вас це не лякає, то варто вивчити черирёхдроссельний впуск більш докладно. Тому спочатку розглянемо існуючі системи.

Впускний колектор

На звичайних автомобілях впускная система включає в себе повітряний фільтр, дросельну заслінку і впускний колектор. Дросельна заслінка відкриває доступ повітря в циліндри двигуна. Всмоктування повітря відбувається в певній послідовності, залежно від того, який в даний момент циліндр працює на впуск.

Такий тип впускних колекторів використовується на серійних інжекторних автомобілях. Тут важлива довжина впускних труб колектора, від яких залежить режим роботи двигуна.

важливо

Довгі впускні труби покращують роботу на низьких і середніх оборотах, тоді як використання короткого впуску веде до підвищення потужності на високих оборотах двигуна.

На малюнку зображена конструкція звичайного впускного колектора. Основним його недоліком є ​​те, що повітря надходить швидше в перший циліндр від дросельної заслінки. Кількість повітря теж пропорційно відстані від дроселя, тому в останній циліндр його надходить набагато менше.

Установка 16 клапанного двигуна на ваз 2109. Більше потужності пане впускний ресивер

У високоспритних двигунах застосовується ресивер типу «банку», який оснащується короткими патрубками всередині ( «мегафони» або «дифузори»), що добре видно на наведеному малюнку.

Установка 16 клапанного двигуна на ваз 2109. Більше потужності пане

При високих оборотах двигуна він зменшує коливання повітря і призводить до збільшення наповнення циліндрів. На жаль, він теж має недоліки, властиві впускного колектора. Тому, в основному, застосовується в двигунах з турбонаддувом, і коли потрібно об’єднати всі впускні канали.

Четирёхдроссельний впуск

Ідеальним варіантом для двигуна є четирёхдроссельний впуск. У цьому варіанті кожен циліндр оснащений незалежною дросельною заслінкою, що позбавляє систему від резонансних коливань повітря, що виникають між циліндрами під час впуску. При цьому, у всьому діапазоні оборотів, від неодружених до максимальних, двигун працює набагато стабільніше.

Установка 16 клапанного двигуна на ваз 2109. Більше потужності пане

В автомобілі ВАЗ зі спортивними двигунами встановлюється четирёхдроссельний впуск або – в простолюдді – «дудки», які забезпечують роздільне впуск повітря.

При цьому вони об’єднані загальним каналом для вакуумного підсилювача гальм, датчика абсолютного тиску (ДАТ), регулятора тиску палива (РДТ) і регулятора холостого ходу (РХХ).

Врахуйте, що при установці четирёхдроссельного впуску розрахунок повітря береться не за датчику масової витрати повітря (ДМРВ), а по Даду і тривалим вимірами витрати повітря двигуна при різних режимах роботи. Так що установка четирёхдроссельного впуску не так проста, як здається з боку.

Четирёхдроссельний впуск “TEAM80”

Система четирёхдроссельного впуску «TEAM80» призначена для установки на 16-ти клапанні двигуни виробництва «АвтоВАЗ». Такий впуск є кращою альтернативою стандартному впускного колектора, так як забезпечує оптимальну передачу паливної суміші в двигун.

Існують варіанти виконання для 8-ми і 16-ти клапанних двигунів передньопривідних моделей ВАЗ, а також і для мотора «класики».

Відмінною особливістю дроселів від компанії «TEAM80» є те, що дросельний модуль накритий воздухосборним коробом максимально збільшеного об’єму (по типу спортивного ресивера).

Це дозволяє проводити встановлення вузла без доробок кузова (за винятком установки на «Самару» і «Самару-2» з двигуном 16V) і використовувати один стандартний «нулевик». Також короб дозволяє зберегти в системі ДМРВ і полегшує підключення РХХ.

Четирёхдроссельний впуск призводить до зменшення довжини впускного тракту, зменшуючи кількість поворотів.

Внаслідок цього ми отримуємо полегшену тягу повітряної суміші в циліндри мотора, а значить, помітно підвищується ККД двигуна ВАЗ, також збільшується його потужність і крутний момент.

«Дудки» впуску виготовляються з міцного металу, що дозволяє використовувати цей вид впускного колектора на автомобілях з раннім запалюванням. Вибухи у впускному тракті не приведуть до залишковим деформацій елементів конструкції.

Установка 16 клапанного двигуна на ваз 2109. Більше потужності панеУстановка 16 клапанного двигуна на ваз 2109. Більше потужності пане Установка 16 клапанного двигуна на ваз 2109. Більше потужності пане

Система виконана таким чином, що всі чотири дросельних заслінки приводяться в дію одним співвісним механізмом, що має стандартне кріплення троса.

З протилежного боку від «колеса управління» встановлюється стандартний датчик положення дросельної заслінки (ДПДЗ).

Четирёхдроссельний впуск «TEAM80» оснащується трубкою, яка об’єднує всі чотири циліндри, яка забезпечує працездатність вакуумного підсилювача гальм.

Четирёхдроссельний впуск “PROSPORT”

  • Система четирёхдроссельного впуску «PROSPORT» представлена ​​в наступних варіантах виконання:
  • 1. вертикальна, для установки на 8-ми клапанні двигуни передньопривідних ВАЗ;
  • 2. вертикальна, для установки на 16-ти клапанні двигуни передньопривідних ВАЗ;
  • 3. горизонтальна, для установки на 16-ти клапанні двигуни передньопривідних ВАЗ;

4. вертикальна, для установки на «класику» з 16-ти клапанним двигуном від передньопривідного ВАЗ.

Багатодросельні вузли «PROSPORT» є «бюджетної» альтернативою дроселів «TEAM80». В основі їх конструкції застосовані стандартні дросельні патрубки ВАЗ 2112. Всі чотири заслінки діаметром 46 мм об’єднані однією зовнішньої віссю і приводяться в рух за допомогою стандартного кріплення троса газу, розміщеного на одному з дросельних патрубків.

Установка 16 клапанного двигуна на ваз 2109. Більше потужності пане Установка 16 клапанного двигуна на ваз 2109. Більше потужності пане Установка 16 клапанного двигуна на ваз 2109. Більше потужності пане

Як і у випадку з дроселями від компанії «TEAM80», вертикальне виконання системи четирёхдроссельного впуску не вимагає для установки будь-які доопрацювання кузова (за тим же винятком установки на 16-ти клапанну «Самару» і «Самару-2»).

Однак, для установки горизонтальної системи буде потрібно провести певні роботи, спрямовані на забезпечення необхідного простору і прямого попадання повітря в «дудки».

Як правило, для цих цілей стандартний радіатор охолодження замінюють на іншу, більш підходящу за габаритами модель. Також може знадобитися доопрацювання рамки радіатора.

Двигун ВАЗ 2110 16 клапанів, технічні характеристики, пристрій і схема ГРМ

Установка 16 клапанного двигуна на ваз 2109. Більше потужності пане

Двигун ВАЗ 2110 16 клапанів є найпотужнішим і динамічним мотором “десятки”, в той же час роблячи машину з таким силовим агрегатом досить складною в ремонті і обслуговуванні.

Бензинових інжекторних двигунів ВАЗ 2110 16 кл. два, один робочим об’ємом 1.5 літра (ВАЗ-2112) і другий об’ємом 1.6 літра (ВАЗ-21124). Двигун ВАЗ-2112 має одну суттєву проблему. При обриві ременя ГРМ відбувається удар клапанів про поршень.

Власне зображення даного 16-клапанів двигуна в розрізі дає чітке уявлення про фактичну відсутність достатнього зазору між тарілками клапанів і днищем поршня. Тобто коли рветься ремінь, а поршень за інерцією йде в верхню точку, клапан може бути відкритий і відбувається неминучий удар.

Зазвичай при такому закінченні клапана гнуться . А в гіршому випадку і ламаються перетворюючи камеру згоряння і днище поршня в металеві крихти.
Установка 16 клапанного двигуна на ваз 2109. Більше потужності пане

Власне в двигуні 1.6 літра (ВАЗ-2112) даної проблеми вже немає. Там клапана не гнуться . Цього вдалося домогтися використавши нові поршні з особливою формою днища, на якій є виїмки на випадок обриву ременя ГРМ. Дивимося фото подібних поршнів далі.

Установка 16 клапанного двигуна на ваз 2109. Більше потужності пане

Далі докладні характеристики двигунів ВАЗ 2110 16 клапанів.

Двигун ВАЗ 2110 1.5 л. 16-клапанів інжектор

  • Робочий об’єм – тисячу чотиреста дев’яносто дев’ять см3
  • Кількість циліндрів – 4
  • Кількість клапанів – 16
  • Діаметр циліндра – 82 мм
  • Хід поршня – 71 мм
  • Потужність – 93 к.с. (68 кВт) при 5600 оборотах на хвилину
  • Крутний момент – 128 Нм при 3800 оборотах на хвилину
  • Ступінь стиснення – 10.5
  • Система харчування – розподілене уприскування
  • Розгін до 100 км / год – 12.5 секунд
  • Максимальна швидкість – 180 кілометрів на годину
  • Середня витрата палива – 7,2 літра

Двигун ВАЗ 2110 1.6 л. 16-клапанів інжектор

  • Робочий об’єм – 1596 см3
  • Кількість циліндрів – 4
  • Кількість клапанів – 16
  • Діаметр циліндра – 82 мм
  • Хід поршня – 75.6 мм
  • Потужність 16 кл. – 89 к.с. (65.5 кВт) при 5600 оборотах на хвилину
  • Крутний момент 16 кл. – 131 Нм при 3800 оборотах на хвилину
  • Ступінь стиснення – 10.3
  • Система харчування – розподілене уприскування
  • Розгін до 100 км / год – 12секунд
  • Максимальна швидкість – 185 кілометрів на годину
  • Середня витрата палива – 7,2 літра

Варто зазначити, що сьогодні на “Автовазі” в основному виробляють двигуни об’ємом 1.

6 літра, а 1,5 літрові агрегати вже не ставляться на моделі Lada, але на “десятках” зустрічатися досить часто.

Двигун ВАЗ 2110 16 клапанів пристрій ГРМ

Пропонуємо детальну схему ГРМ 16-клапанного двигуна “десятки”. Заміна ременя ГРМ у двигуна з двома розподільними валами набагато складніше, ніж у звичайного 8-клапанного мотора. У пристрої ГРМ додається ще один шків распредвала, додатковий ролик ГРМ.

При заміні ременя на 16-клапанному моторі встановити ремінь потрібно таким чином, що б поєднати мітки шківів распредвалов і мітку шківа коленвала. Найцікавіше, натяжна ролик який вам треба правильно встановити, що б забезпечити нормальне натяг ременя, може змістити мітки при натягу.

Тому, якщо у вас немає досвіду установки ременя на 16-клапанному двигуні ВАЗ-2110, то може знадобиться досить багато часу, на те що б зрозуміти, як це працює.
Установка 16 клапанного двигуна на ваз 2109. Більше потужності пане

Перед установкою захисного кожуха ГРМ, ви повинні точно переконається, що натяжна ролик досить підтягнув ремінь і мітки точно збігаються.

Якщо в не впевнені в повному збігу міток, краще не збирати ГРМ далі, краще ще раз все перевірити.

Адже якщо мітки не співпадуть, хоча б на один зубець ременя ГРМ, двигун навряд чи буде нормально працювати, оскільки газорозподільний механізм буде розбалансований.

Установка 16 клапанного двигуна на ваз 2109. Більше потужності пане

Сьогодні модифікації двигуна ВАЗ 2110 16 клапанів об’ємом 1.6 літра встановлюються практично на всі нові моделі Лада Калина, Пріора і Гранта. Відповідно і пристрій цих моторів досить схожі.

Тюнінг 8 клапанів двигуна ВАЗ

8 клапанної двигун від ВАЗ 2108 має порівняно непогані характеристики, недарма він випускається з 1984 року, до сих пір. Досить економічний, абсолютно ремонтопридатний з великим терміном служби. Після установки, на цей двигун, розподіленого уприскування, було виявлено приховані раніше можливості, для тюнінгу саме механічної частини агрегату.

Установка 16 клапанного двигуна на ваз 2109. Більше потужності пане

На нього можна встановити полегшений каленвала, шатуни, поршня зі збільшеним діаметром, збільшений ресивер впуску та ще багато інших напрацювань, за допомогою яких можна підняти до 130 к.с. потужність мотора.

Але так як, це дуже довгий процес і вимагає високої кваліфікації (вище, ніж у звичайного механіка на СТО), повним тюнінгом агрегату, не пройшовши певне навчання, займатися не варто.

А ось часткова заміна деталей, таких як розподільні вали ГРМ, спеціальні розрізні шестерні і так далі, для досягнення певного ефекту, цілком розумна.

Вибір деталей для тюнінгу 8 клапанного двигуна

Перед втручанням в двигун, необхідно точно визначити:

«Для яких цілей буде використана, придбана потужність»

Існує близько десятка різних типів розподілвалів, з істотною різницею в характеристиках. Наприклад:

Установка 16 клапанного двигуна на ваз 2109. Більше потужності пане

Іншими словами, можна сказати, що існує три основних типи конструкції розподілвалів:

  • «Низової» (збільшення потужності на «низах» від 1200 обмин)
  • «Цивільний» (усереднений варіант)
  • «Магістральний» (спорт режим, збільшення на «верхах»)

За законами фізики не можна домогтися однакового збільшення на всіх режимах, тому слід визначитися відразу з типом распредвала.

Практика показує, що для спокійної їзди по місту, з можливістю економії палива, найбільше підходить «низової» распредвал. Для руху «місто-траса» краще вибрати середній варіант, для «трассовіков», більше підійде «магістральний».

Для досягнення максимального ефекту, відразу слід встановлювати розрізну шестерню приводу розподільного вала ГРМ.

Установка 16 клапанного двигуна на ваз 2109. Більше потужності пане

заміна распредвала

Для заміни необхідно витягти старий распредвал, знявши ремінь і шестерню. Що б це зробити, необхідно:

  1. зняти повітряний фільтр;
  2. від’єднати трос газу і патрубки вентиляції;
  3. зняти клапанну кришку;
  4. зірвавши центральний болт распредвала, виставити мітки і зняти ремінь;
  5. зняти трамблер (або корпус кріплення датчика распредвала на інжекторі)
  6. відкрутити і витягнути распредвал, знявши шестерню і відкрутивши захисний пильовик;

Установка 16 клапанного двигуна на ваз 2109. Більше потужності пане

Встановлювати новий распредвал необхідно в зворотному порядку, замінивши сальник 2, прокладку клапанної кришки і приділивши підвищеної уваги установці міток, фаз і запалювання.

фази газорозподілу

Відразу необхідно зазначити, що найлегше необхідним чином виставити фази газорозподілу вдається на знятої ГБЦ, регулюючи розрізну шестерню таким чином, що б на кожну фазу доводилося рівне і рівномірне відкриття, впускних і випускних клапанів.

Установка 16 клапанного двигуна на ваз 2109. Більше потужності пане

Можна відрегулювати і на встановленої голівці циліндрів, зібравши і методом підбору встановлювати мітку распредвала, в інтервалі ± 1 зуб ременя (-1 зуб – перевага »верхів», +1 зуб «низів»).

Але самим правильним регулюванням, вважається регулювання фаз газорозподілу, по вакуумному п’єзодатчики осцилографа. Цей прилад найбільш точно показує момент перекриття фаз і можливість і необхідність подальшої регулювання.

Про цей прилад необхідно запитувати у майстрів діагностів або фахівців займаються «чіп-тюнінгом», тим більше що, на інжекторної машині виникне необхідність замінити прошивку електронного блоку управління, на більш відповідну, по детонації часу уприскування і ін.

Це дасть можливість додатково збільшить потужність і зробить стійкіше холостий хід, на тюнингованном распредвали.

В самому кінці пропонуємо подивитися відео по установці тюнінга на 8 клапанний двигун марки ВАЗ.

16 клапанний двигун на класику

Установка 16 клапанного двигуна на ваз 2109. Більше потужності пане

У цій статті розглянемо установку 16 клапанного двигуна від передньопривідних ВАЗів, на класику. Що насамперед нам знадобиться, сам двигун 16V з навісним обладнанням, кронштейни двигуна від класики, в одному з них отвори під кріплення до блоку рассверлени до 10мм;
вінець 2101, стартер 2101;

зчеплення в зборі з вижимним класичне на вибір, опорний підшипник первинного валу 2101 (той що в коленвале), педаль газу з тросом від інжекторної 2107. Подушки класичні (в моєму випадку від ниви).

 Для того щоб встановити движок, його полюбому треба розкривати.

Перше це витягнути колінвал і віддати його хорошому токареві, який зможе проточити отвір під підшипник, проточити рівно на стільки, на скільки виступає рідна бобишка на якій центрується маховик.

Установка 16 клапанного двигуна на ваз 2109. Більше потужності пане

Опорний підшипник

Запресованних підшипник. Що б не підрізати маслини піддон я раджу на подушки підкласти пару товстих шайб, цього буде достатньо. Далі можна повністю зібрати назад мотор. Наступною справою потрібно буде зам’яти моторний щит для того щоб встав термостат.

 З маховика 2112 знімаємо вінець і одягаємо на його місце вінець від 2101 що б не виникло проблем в подальшому вінець одягаємо на 9 мм далі від блоку двигуна, тому що можливо стартер буде не повністю виходити з зачеплення з вінцем. Ставимо класичне зчеплення на маховик (стає як рідне), вижимний.

Не треба ніяких перехідників! Тепер можна вільно ставити движок на своє місце. Коробку прикручуємо на три болта, тому що верхнє ліве отвір не сходиться з коробкою, ну на трьох буде все нормально тримаються, не хвилюйтеся! Далі встановлюємо стартер. Металева труба від помпи буде впиратися в стартер.

Відрізаємо її від флянці і підганяємо її так щоб ніде не вистачало. Далі випуск. Прикручуємо фланець 2112 до голови, зрізаємо з класичного павука фланець, ставимо павук, за місцем методом примірок і підгин труб підганяємо павук до фланця, прихоплює, далі знімаємо і ошпарюють, віддаємо шліфувальників павук і він вирівнює фланець на станочке.

При цьому завжди дивимося чіпляють чи кермові тяги за павук. В принципі з вихлопом і системою охолодження все потрібно робити за місцем, у всіх виходить по своєму, кому як зручніше, тут вже імпровізують. Можете почитати наші інші статті про вихлоп для 16 клапанної класики і про систему охолодження 16 клапанного двигуна в класиці.

Так само ось вам корисна схема живлення.Установка 16 клапанного двигуна на ваз 2109. Більше потужності пане

Установка 16 клапанного двигуна на ваз 2109. Більше потужності пане

16 v

Якщо виникнуть питання, пишіть в коментарі, розберемо докладніше! Так само читайте інші цікаві статті про те як побудувати корч самому на нашому сайті.

Як переробити 8 клапанів на 16, ВАЗ 2114?

Потужність двигуна ВАЗ 2114 з 16-ти клапанною головкою блоку циліндрів перевершить Ваші очікування. Справа в тому, що з такою головкою блоку, циліндри двигуна максимально наповнюються паливо-повітряної сумішшю, за рахунок чого і зростає потужність.

Якщо, для прикладу, взяти два двигуна об’ємом 1500 кубічних сантиметрів, то той, який оснащений 8-ми клапанної головкою, здатний на потужність в 77 кінських сил, а той, який оснащений 16-ти клапанною головкою – близько 90 кінських сил.

Порада

Рідний двигун ВАЗ 2114 має 8-ми клапанну головку блоку циліндрів, але є можливість переробити її в 16-ти. Як переробити 8 клапанів на 16 ВАЗ 2114, розповість ця публікація.

Для того щоб переробити 8 клапанів на 16, Вам знадобиться розібрати двигун ВАЗ 2114. Багато деталей підлягатиме заміні. Це і колінчастий вал, і масляний насос, і зчеплення, і трубка тосола, і масляний картер, і термостат, і безліч різних датчиків. Тюнінг двигуна ВАЗ 2114 і установка 16-ти клапанної головки значно збільшить потужність Вашого «залізного коня».

Установка 16 клапанного двигуна на ваз 2109. Більше потужності пане

Для того щоб переробити 8 клапанів на 16 ВАЗ 2114 , необхідно враховувати деякі моменти.

– По-перше, необхідно модифікувати болти, за допомогою яких буде кріпитися 16-ти клапанна головка до блоку циліндрів ВАЗ 2114. Для удосконалення двигуна ВАЗ 2114 блок циліндра у нас залишиться «рідним» ВАЗ 2114, а ось головка буде з іншого автомобіля.

Для того щоб болти увійшли в отвір кріплення 16-ти клапанної головки, необхідно підігнати їх по довжині і діаметру. До речі, отвори в прокладанні 16-ти клапанної головки блоку циліндрів також доведеться підігнати під розмір болтів.

Такі модифіковані болти збільшать надійність двигуна ВАЗ 2114.

Установка 16 клапанного двигуна на ваз 2109. Більше потужності пане

– По-друге, необхідно замінити поршні і шатуни при складанні самого блоку циліндрів. Конструкція 16-ти клапанних поршнів значно відрізняється від 8-ми клапанних. – По-третє, необхідно буде доопрацювати і підігнати проводку. Датчики 16-ти клапанного двигуна розташовуються трохи далі, тому необхідно буде подовжити проводку.

Після того, як у Вас вийде переробити 8 клапанів на 16 ВАЗ 2114, Вам необхідно буде скористатися послугами фахівця, який налаштує блок управління двигуна і запише відповідну програму.  

В даному відео продемонстрований процес переробки з 8v на 16v ВАЗ 2114.

Який двигун можна поставити на ВАЗ-2109

18 серпня 2014

Автор КакПросто!

Тюнінг автомобіля не повинен закінчуватися перетворенням тільки зовнішнього вигляду. Особливу увагу слід приділити силовому агрегату. Найбільш простий варіант – це установка 16-тіклапанной ГБЦ. Але можна і встановити двигун з іномарки або більш нової моделі Лади.

Зміст статті

  • Що врахувати при заміні двигуна
  • Що ще слід змінити і зробити

Установка 16 клапанного двигуна на ваз 2109. Більше потужності панеВАЗ-2109 свого часу був дуже популярним автомобілем. Витривалий двигун, міцний кузов, привабливий зовнішній вигляд. Та й сам автомобіль був створений за участю конструкторів зі знаменитої автокомпанії Порше. Але сьогодні, коли потужності не вистачає, мимоволі замислюєшся про тюнінг мотора. Але для чого потрібно підвищувати потужність? Що потрібно врахувати при заміні двигуна?

З деяких пір в Росії діє закон, за яким при реєстрації автомобіля не потрібно номер двигуна. Мотор тепер вважається просто запасний частиною, яку можна замінити, як повітряний фільтр або лопнула покришку. Саме цей закон і підштовхнув любителів тюнінга на удосконалення своїх автомобілів.

Ідеальним варіантом для “дев’яток” є, звичайно ж, аналогічний двигун. Але в разі, коли проводиться повна модернізація машини, його потужності не вистачить. Найбільш підходящим варіантом виявиться 16-тіклапанний двигун ВАЗ-2112, у якого і конячок більше, і конструкція новіше. А ще на такий мотор можна сміливо встановити компресор кондиціонера, і в вашому автомобілі буде свіжо і прохолодно навіть в моторошну спеку. На стандартний двигун “дев’ятки”, нехай навіть об’ємом 1,5 літра, встановити кондиціонер теж можна, тільки буде помітна явна нестача конячок. До всього іншого ще доведеться замінити генератор, так як потужність споживачів увелічівается.Хорошо те, що двигун ВАЗ-2112 ідеально стикується з коробкою дев’ятки. Також непоганим варіантом тюнінгу виявляється установка двигуна з “Пріори”, більш сучасної моделі “Лади”. Що стосується зарубіжних двигунів, то мотор Hyundai Accent прекрасно встановлюється під капотом дев’ятки, тільки бажано і коробку передач брати з “Акценту”. З “Опель Вектра” також силовий агрегат підходить для тюнінгу.

Ви збільшуєте потужність мотора. Отже, потрібно в гальмівній системі використовувати більш міцні диски і колодки. Ідеальним варіантом буде також заміна задніх барабанних гальм на дискові. Зміни повинні бути і в системі охолодження. Встановлюйте радіатор, який призначений для нового двигуна. Цілком можливо, що обсягу радіатора охолодження ВАЗ-2109 буде недостатньо.

Як би там не було, але документи на двигун у вас повинні бути. Якщо купуєте його з рук, то просіть у продавця документ, що підтверджує право власності. Не варто купувати мотор невідомого походження, так як він може бути знятий з автомобіля, який числиться в угоні.

Якщо ви купуєте контрактний двигун, то фірма-продавець вам надасть і гарантію, і повний пакет документів. А ось реєстрація переробки в ГИБДД – це залежить виключно від вашого бажання.

Ідеальний варіант – це звернутися в ГИБДД з проханням провести оформлення нового двигуна.

джерела:

  • Варіанти тюнингу двигуна на ВАЗ 2109
  • Як виконати на ВАЗ 2106 тюнинг двигуна при обмеженому

Розбираємося як переробити 8 клапанний двигун на 16 клапанний в ВАЗ 2114

Потужність мотора такого автомобіля як ВАЗ 2114 може здатися недостатньою для дуже багатьох автолюбителів. Однак це можна виправити.

Якщо встановити головку для блоку циліндрів з 16 клапанами, то потужність авто може перевершити всі очікування. Причина цього полягає в тому, що циліндри мотора з подібною головкою блоку можуть наповнюватися спеціальної паливо-повітряної сумішшю.

В результаті потужність силового агрегату значно зростає. Важливо відзначити, що це абсолютно безпечний спосіб для того, щоб збільшити «силу» свого автомобіля. Так як переробити 8 клапанний двигун на 16 клапанний ВАЗ 2114?

Виникає питання і про різницю в потужності автомобілів. Наприклад, потужність машини, чий двигун досягає обсягу 1.5 л, а кількість кінських сил дорівнює 77, можна істотно поліпшити. Якщо замінити 8-ми клапанну головку на 16-ти клапанну, то вона зросте до 90 «конячок»!

Це досить велика різниця, тому слід розібратися в тому, що необхідно зробити (і в якому порядку) для поліпшення власного авто.

Особливості розбирання двигуна

Перше, що слід зробити, так це якомога акуратніше розібрати двигун. Цей елемент авто є найціннішим, тому розбирати мотор потрібно вкрай обережно. Найкраще уважно вивчити інструкцію і подивитися відео в інтернеті про те, як майстри справляються з цим завданням, а вже після цього займатися розбиранням самостійно.

Під клапанною кришкою можна виявити безліч неприємних дефектів, в тому числі і поганий стан валика. Головка блоку циліндрів також може виглядати не кращим чином, а втулки бувають настільки зношені, що багато хто дивується тому, що вони ще працюють.

Зверніть увагу

Все це означає, що після того, як двигун буде розібраний, можна виявити масу несправностей або зношених деталей. Найкраще замінити кожну з них. Це підвищить надійність машини і дозволить не турбуватися, що збільшена потужність ВАЗу може стати фатальним фактором і привести до поломки вже в найближчому майбутньому.

Найкраще встановлювати бронзові втулки. Вони мають високу надійність і досить довговічні.

Установка 16 клапанної головки на ВАЗ 2114

Для того, щоб виконати цю нескладну операцію, слід розібрати двигун. Варто попередити, що багато деталей доведеться замінити.

До таких належать:

  • трубка тосола;
  • масляний насос;
  • масляний картер;
  • різні датчики;
  • колінчастий вал і багато іншого.

Незважаючи на значний список, описаний нижче по тексту метод дійсно допоможе зробити автомобіль ще більш потужним, ніж раніше.

Переробка двигуна ВАЗ 2114

Переробка 8 клапанного двигуна в 16 клапанний ВАЗ 2114

Під час процесу щодо поліпшення двигуна необхідно зайнятися модифікацією болтів. Вони використовуються для того, щоб закріпити 16-ти клапанну головку.

Для модернізації мотора ВАЗа немає потреби змінювати блок циліндра, однак головку поміняти все одно необхідно.

Для того, щоб кожен болт надійно увійшов в отвір кріплення головки, слід підігнати його не тільки по діаметру, але і по довжині.

Важлива інформація. Отвори, які можна знайти в прокладці, теж потребують доопрацювання. Вони повинні ідеально підходити під розмір болтів. Якщо цього не зробити, то рівень надійності двигуна істотно знизиться.

Після цього слід поміняти:

  • cперва поршні;
  • а потім і шатуни.

Робити це необхідно в процесі побудови циліндрів.

Тепер прийшла черга доопрацювання і підгонки проводки.

Важливо побачити різницю в будові 16-ти клапанних поршнів від 8-ми клапанних. Крім цього, розташування датчиків у них теж різниться. Це означає, що може виникнути необхідність подовжити проводку.

Після того, як двигун буде зібраний, потрібно доопрацювати проводку. Якщо автовласник не хотів би отримати зайві фінансові витрати, то йому потрібно залишити модуль запалювання, після чого підключити модуль за допомогою високовольтних проводів. Це найпростіший спосіб заощадити, тому не варто його ігнорувати.

особливості установки

Болти візуально можуть дуже сильно відрізнятися один від одного, проте лякатися не варто. Потрібно використовувати модифіковані болти.

Подібні болти мають наступні характеристики:

  1. Діаметр дорівнює 8-ми клапанного болта;
  2. Довжина дорівнює 16-ти клапанного.

Для того, щоб полегшити проходження цих болтів в отвір, слід їх заздалегідь рассверлить. Якщо встановити модифіковані болти за всіма правилами і як можна більш акуратно, то надійності двигуна можна тільки позаздрити.

Коли власнику авто здається, що він не здатний виконати цю операцію самостійно, то йому краще звернутися за допомогою до кваліфікованих майстрів, які мають достатній досвід роботи. Вони точно зроблять все правильно і так, як треба.

Додатковий варіант збільшити потужність авто полягає в тюнінгованих випускного колектора. Це відмінний спосіб для того, щоб ще трохи збільшити показник потужності свого автотранспорту.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

You May Also Like

Діагностика гбо 4 покоління своїми руками. Коли немає сенсу платити сто

Цены на бензин постоянно растут и облагаются новыми акцизами. Но без автомобиля…

Який краще gps-маяк для авто? Огляд моделей і погляд з боку

Защита своего транспортного средства – одна из основных задач автовладельца. При этом…

Що означає знак ш на машині? Просто про просте

https://www.znak.com/2017-04-07/znak_shipy_i_novye_pravila_dorozhnogo_dvizheniya_chto_nuzhno_znat 2017.04.07 Яромир Романов / Znak.com З 4 квітня в Росії діють…

Позначення на приладовій панелі автомобіля. Що означають значки?

У міру розвитку автомобільної промисловості кількість індикаторів на приладовій панелі стрімко збільшувалася.…

Як зареєструвати саморобний причіп? В Україні.

Реєстрація саморобних транспортних засобів Саморобні ПРИЦЕПИ Отже, з якоїсь незрозумілої причини Ви…

Як правильно паркуватися між машинами? Розписуємо в деталях

Як паркуватися переднім ходом між автомобілями Ось і настав щасливий день –…

Що робити, якщо потіє фара – причини і способи усунення проблеми

Утворення конденсату всередині фар досить поширена проблема, з якою стикаються власники автомобілів.…

Чи можна буксирувати на автоматі іншу машину? Як це зробити без наслідків

Багато автолюбителів чули про особливості принципу роботи АКПП і тому закономірно ставлять…

Що робити, якщо машину заблокували і перекрили у дворі? Все вирішується

Що робити, якщо у дворі заблокували машину, куди звертатися? Багато автомобілістів стикаються…

Що робити, якщо тече рульова рейка? Терміново усуваємо

На СТО, що спеціалізуються на ремонті вузлів рульового управління, власників автомобілів змушують…